TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Starcom: Polacy są spragnieni kibicowania [badanie]

54% Polaków zamierza oglądać mecze Euro 2020, jak pokazuje ostatnie badanie HX Study, przeprowadzone przez agencję mediową Starcom we współpracy z departamentem Data Science Publicis Groupe.
O autorze
3 min czytania 2021-06-15

Tradycyjnie, najczęściej obejrzymy mecze we własnym domu, co nie dziwi, zważywszy na liczbę spotkań i godziny ich transmisji. Jednak prawie połowa fanów piłki nożnej zamierza oglądać mecze u znajomych i nie byłoby w tym niczego zaskakującego gdyby nie fakt, że jest to dwukrotnie więcej wskazań niż miało to miejsce w czasie Mundialu 2018 (44% vs 19% w 2018). Analogiczny wzrost dotyczy również kibicowania w barach, w czasie Euro 2020 zamierza w nich kibicować 20% respondentów, a w przypadku Mundialu 2018 było to zaledwie 10%. Natomiast trzykrotny wzrost zainteresowania zanotowało kibicowanie na świeżym powietrzu. Wygląda na to, że po roku społecznej izolacji jesteśmy naprawdę spragnieni spotkań i wspólnego przeżywania emocji sportowych.

Publicis Groupe, HX Study, CAWI, Reprezentatywna dla populacji Polski
Jakie mecze będziesz oglądać podczas Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2020?
Baza: osoby, które będą oglądały Euro 2020, N=595

Czy jednak porzuciliśmy już wszelkie obawy dotyczące spotkań z innymi ludźmi i potencjalnego zagrożenia wirusem? Prawie połowa Polaków ograniczy grono, z którymi będzie oglądało mecze, 1/3 ankietowanych zauważa, że pandemia wpłynęła na ich wybór dotyczący miejsca kibicowania, natomiast 36% będzie unikało wspólnego kibicowania w zamkniętych pomieszczeniach. Nawet kibicowanie na świeżym powietrzu nie jest oceniane jako bezpieczne przez prawie 30% uczestników badania. Wygląda to na konflikt wewnętrzny ‘chciał(a)bym, ale się boję’. – Po roku ograniczeń mamy ogromną potrzebę wyjścia do ludzi, z drugiej strony nadal towarzyszą nam obawy dotyczące rozprzestrzeniania się wirusa. Pamiętajmy jednak, że spora grupa respondentów nie wykazuje już żadnych obaw, u nich prawdopodobnie zwycięży głód towarzyski, a odroczone o rok święto futbolu spowoduje, że będą kibicowali jak nigdy dotąd – mówi Agnieszka Jędrasik, Business Science & Strategy Manager w agencji mediowej Starcom.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Publicis Groupe, HX Study, CAWI, Reprezentatywna dla populacji Polski
Na ile poniższe stwierdzenia pasują do Ciebie w związku ze zbliżającymi się rozgrywkami Euro 2020?
Baza: osoby, które będą oglądały Euro 2020, N=595

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Mecze Polaków przyciągną widownię większą niż jakiekolwiek inne spotkanie w czasie Euro 2020. Według deklaracji, obejrzymy je nawet chętniej niż mecz finałowy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Publicis Groupe, HX Study, CAWI, Reprezentatywna dla populacji Polski
Jakie mecze będziesz oglądać podczas Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2020?
Baza: osoby, które będą oglądały Euro 2020, N=595

W najnowszym HX Study zbadana została również z świadomość sponsorów Euro 2020. Największą rozpoznawalność jako sponsorów tego wydarzenia ma Coca-Cola, wskazywana spontanicznie przez 15% respondentów. Kolejne marki to Heineken z 8% i Volkswagen z 7%. W rankingu znalazły się również marki, które nie są sponsorami mistrzostw, np. ORLEN, Visa, ale jak widać wieloletnie partnerstwa i akcje sponsorskie, przełożyły się na wysoka świadomość i wskazania ankietowanych również w kontekście Euro 2020.

Publicis Groupe, HX Study, CAWI, Reprezentatywna dla populacji Polski
Jakie marki są sponsorem / partnerem podczas UEFA Euro 2020TM?
Baza: osoby, które będą oglądały Euro 2020, N=595

– Zapytaliśmy również internautów o to, czy logotyp lub gadżet związany z Euro 2020 zachęci ich do zakupu danego produktu. Okazuje się, że 2/3 ankietowanych wybierze produkt dedykowany mistrzostwom, a tylko 1/3 deklaruje, że nie będzie to istotnym czynnikiem wyboru – mówi Jędrasik.

Publicis Groupe, HX Study, CAWI, Reprezentatywna dla populacji Polski
Baza: osoby, które będą oglądały Euro 2020, N=595

Niekwestionowanym królem napojów w czasie Euro będzie piwo. Po piwo alkoholowe sięgnie 2/3 kibiców, a wariant bezalkoholowy wybierze 30% Polaków.

Publicis Groupe, HX Study, CAWI, Reprezentatywna dla populacji Polski
Co zamierzasz kupić do picia przygotowując się na kibicowanie podczas Euro 2020?
Baza: osoby które zamierzają robić zakupy na Euro 2020, N=326

Zakupy przed meczem najczęściej zrobimy tego samego dnia. Zwróćmy jednak uwagę, na dwa ciekawe fakty: po pierwsze aż 37% respondentów wskazuje, że zrobi zakupy kilka dni wcześniej, po drugie: najwięcej osób wybierze supermarket albo dyskont, a tylko 17% wskazało lokalny sklep. Zakupy kibica nie będą więc impulsowym i spontanicznym wyborem w ostatniej chwili, będzie to zdecydowanie bardziej przemyślana decyzja.

Publicis Groupe, HX Study, CAWI, Reprezentatywna dla populacji Polski
Z jakim wyprzedzeniem będziesz najczęściej robić zakupy przed meczami Euro 2020?
Gdzie najczęściej będziesz robić zakupy przygotowując się do kibicowania przy Euro 2020?
Baza: osoby które zamierzają robić zakupy na Euro 2020, N=326

Wybory Polaków odnośnie do przekąsek meczowych Polaków nie są zaskoczeniem. 70% wybierze chipsy i nachosy. Ciekawi natomiast, że aż 1/5 respondentów deklaruje, że zamówi gotowe jedzenie w trakcie meczu.

Publicis Groupe, HX Study, CAWI, Reprezentatywna dla populacji Polski
Co zamierzasz kupić do jedzenia podczas Euro 2020?
Baza: osoby które zamierzają robić zakupy na Euro 2020, N=326

Najczęstszym miejscem zamówień okazuje się pyszne.pl, wybierane przez połowę ankietowanych, a prawie 40% zamówi jedzenie bezpośrednio w lokalnej restauracji.

Publicis Groupe, HX Study, CAWI, Reprezentatywna dla populacji Polski
W jaki sposób będziesz zamawiał/a jedzenie w trakcie meczów Euro 2020?
Baza: osoby które będą zamawiały jedzenie z restauracji N=64

– Tegoroczne Euro będzie niezwykle interesującym doświadczeniem społecznym. Piłka nożna od zawsze wywołuje ogromne emocje, teraz dochodzą dwa dodatkowe czynniki: roczne odroczenie mistrzostw i roczne zamknięcie społeczeństwa, związane z ograniczeniem kontaktów i wyhamowaniem apetytów konsumenckich. Z jednej strony spodziewamy się eksplozji wspólnego kibicowania, kontaktów towarzyskich i zakupów, z drugiej strony widzimy, że w umysłach Polaków temat pandemii jest nadal silnie obecny. Z zaciekawieniem będziemy obserwować, co się dzieje i z niecierpliwością czekamy na przeprowadzenie kolejnej fali badania, zaplanowanej bezpośrednio po zakończeniu Mistrzostw – komentuje Agnieszka Jędrasik.