Doradztwo w zakresie marki jako klucz do udanej transformacji

Doradztwo w zakresie marki jako klucz do udanej transformacji

Co sprawia, że globalna marka odnosi sukcesy? Według ekspertów z agencji Admind to chęć dostosowania się do zmian na rynku oraz konsekwentne przestrzeganie ugruntowanych zasad marki.

Badania pokazują, że spójność komunikacji wizualnej poprawia widoczność marki wśród odbiorców nawet o 300%. Dlatego też rebranding czy też transformacja mogą się stać doskonałą okazją do planowego i konsekwentnego przemyślenia tożsamości, przekazu i obietnicy marki. Najważniejsze jest jednak to, co nastąpi później – wybór odpowiednich narzędzi, jakich użyjemy, aby wdrożyć nowe pomysły budujące wizerunek naszej marki, które zapewnią jej spójność przekazu.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Zrozumieć wyzwania

Skuteczne wdrożenie nowego wizerunku organizacji wymaga po pierwsze przyjęcia szerszej perspektywy biznesowej, a po drugie odpowiedniego doświadczenia strategicznego i projektowego. Rebranding może być początkiem procesu transformacji marki i kluczowe jest również to, co następuje po nim. Na samym początku nieodzowne będzie opracowanie brand booka czy księgi znaku – zasad według których funkcjonuje marka. Jednak ich bezproblemowe użytkowanie będzie wymagać również wdrożenia procesu zarządzania marką, który bierze pod uwagę realizację bieżących celów naszej firmy.

W jaki sposób zarządzać marką z korzyścią dla organizacji? Aby to zrobić, należy postarać się o standaryzację narzędzi i systemów, z których korzystamy, oraz wdrażanych przez nas procesów. W procesie zarządzania aktywami naszej marki, fundamentalną kwestią jest zachowanie spójności. Dzięki niej rośnie bowiem świadomość i znajomość organizacji – zarówno w strukturach firmy, jak i wśród jej odbiorców. Spójność sprzyja również niezależności pracowników, jeżeli chodzi o stosowanie zasad marki w ich codziennej pracy – po prostu ułatwia zarządzanie marką.

Zarządzenie marką a doradztwo w zakresie marki

Zarządzanie marką (brand governance) lub, trafniej rzecz ujmując, doradztwo w zakresie marki (brand advisory) to prowadzenie klienta i jego pracowników wskazówkami i wytycznymi dotyczącymi wizualnych aspektów marki. Dzięki niemu zyskujemy szansę dzielenia się wiedzą, podejmowania dialogu z odbiorcą i eksploracji marki. Określenie „zarządzanie marką” kojarzy się zwykle z działaniami, które mają zagwarantować przestrzeganie określonych reguł budujących tożsamość silnej marki – to jednak zdecydowanie nie wszystko.

Z tego względu postanowiliśmy w Admind odejść od używania terminu „zarządzanie” („brand governance”), jako że nie odzwierciedla on ani sposobu, w jaki edukujemy klienta, ani wsparcia, którego udzielamy przy tworzeniu materiałów wpisujących się w koncepcję marki. Uważamy, że termin „doradztwo w zakresie marki” (brand advisory) zbiera i łączy ze sobą wszystkie czynniki wewnętrznej i zewnętrznej świadomości marki, w tym dzielenie się wiedzą z docelowymi odbiorcami, wspieranie marki oraz angażowanie się w rozwój jej zasad. Określenie „brand advisory” trafniej opisuje naszą usługę i partnerski sposób współpracy z klientem. Również lepiej oddaje to, czym zajmuje się wyspecjalizowany zespół w Admind.

Zespół „Brand Advisory” przejmuje rolę nie tylko brand eksperta, ale także doradcy, edukując globalnego klienta korporacyjnego. Respektując wytyczne związane z tożsamością poszczególnych marek, wychodzimy naprzeciw różnorodnym potrzebom klientów, które wynikają z różnic kulturowych czy funkcjonowania w innych strefach czasowych czy też na różnych rynkach. Członkowie zespołu mają za zadanie na bieżąco reagować na zmienne okoliczności i wdrażać spójne rozwiązania, korzystne zarówno z punktu widzenia klienta, jak i w kontekście samej marki. Dzięki takiemu podejściu wielkie marki mają szansę rzeczywiście się rozwijać.

Transformacja marki

Bazując na naszym doświadczeniu w pracy w Agile, opracowaliśmy własną metodologię projektową, w której doradztwo w zakresie marki odgrywa kluczową rolę.

Pierwszym etapem tego procesu jest zdefiniowanie zasad wizualnej komunikacji marki. Następnie, w ramach kompleksowej i bieżącej obsługi marki, nasz zespół Brand Advisory gromadzi informacje i spostrzeżenia oraz opracowuje je tak, aby wpisywały się w koncepcję marki oraz potrzeby klienta i rynku.

W ramach etapu drugiego powstaje ogólnodostępna baza danych i materiałów związanych z marką – repozytorium opracowanych już narzędzi, do którego mogą sięgać wszyscy zainteresowani. W tym miejscu zapewniamy transfer wiedzy do wszystkich użytkowników marki, aby każda zainteresowana osoba mogła łatwo znaleźć wytyczne dotyczące marki.

Kolejnym ważnym etapem jest edukacja – w ramach codziennego kontaktu z klientem, a także poprzez szkolenia czy warsztaty, podczas których pomagamy lepiej zrozumieć strategię komunikacji wizualnej marki.

Jeden z projektów obejmujących wdrażanie naszej metodologii został nagrodzony w tym roku srebrną statuetką Transform Awards Europe 2021 w kategorii „Best internal communications during a brand development project” oraz brązową w kategorii „Best implementation of a brand development project”. Wyróżniony program „Brand Advisory" jest częścią transformacji brandu ABB współtworzonej przez Admind, dotyczącej zwiększania świadomości i znajomości marki wśród pracowników firmy.

Jak widać, idealna usługa zarządzania marką musi być ze swej natury kompleksowa i wszechstronna, wspierając spójność w przekroju wszystkich segmentów biznesu, lokalizacji działalności i odpowiednich platform do zarządzania – to jedyny sposób, aby wspierać siłę i rozpoznawalność marki w szybko zmieniających się okolicznościach współczesnego świata.

 

Autorzy: Justyna Dorman, Brand Advisory Team Manager i Piotr Wiśniewski, Dyrektor Kreatywny w Admind Branding & Communications

 

Artykuł powstał we współpracy z Admind.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij