Maciej Jakubczyk (Stowarzyszenie Nowe Horyzonty): Dajemy branży okazję do wglądu w najnowsze trendy na rynku dystrybucji i marketingu kina dla dzieci

Maciej Jakubczyk (Stowarzyszenie Nowe Horyzonty): Dajemy branży okazję do wglądu w najnowsze trendy na rynku dystrybucji i marketingu kina dla dzieci
Jak wygląda dzisiejszy rynek filmów dla dzieci? Co powinni oglądać mali kinomaniacy? Gdzie mogą się spotkać twórcy, producenci i dystrybutorzy działający w branży kina dla najmłodszych? Rozmawiamy z Maciejem Jakubczykiem – dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Kino Dzieci.
O autorze
5 min czytania 2021-09-16

Pandemiczna rzeczywistość nadal nam towarzyszy, a mimo to wracają wydarzenia związane z kinem. Właśnie trwa festiwal Nowe Horyzonty, który odbywa się nie tylko on-line, ale także stacjonarnie we Wrocławiu. Jak za starych dobrych czasów! 

Myślę, że to są „stare-nowe” czasy. Fantastycznie było znów zobaczyć się we Wrocławiu – czuć było, że ludzie byli stęsknieni za kinowymi fotelami, spotkaniami z twórcami na żywo, oglądaniem filmów na dużym ekranie i… za sobą nawzajem! To ostatnie szczególnie można było zauważyć siedząc w Mleczarni i w innych festiwalowych miejscach.

Z drugiej jednak strony – mimo śladowej liczby zakażeń w tym czasie – frekwencja kinowej części festiwalu była o ponad 30% niższa niż w 2019 roku, gdyż wielu widzów przeniosło się do internetu. Natomiast nową normalnością – wciąż mam nadzieję, że tymczasową – było spędzanie seansów w maskach.

Widzowie tęsknili za filmowymi festiwalami, ale zdaje się, że także najmłodsi chętnie powrócili do kin. Z tego powodu warto poświęcać więcej uwagi produkcjom stricte skierowanym do dzieci – takim miejscem do dyskusji jest festiwal Kino Dzieci.

Oczywiście, że warto! Na co dzień zajmujemy się dystrybucją filmów dla dzieci i widzimy, że nasi widzowie wrócili do kin niemal natychmiast po ich otwarciu. Wiele rodzin traktuje wyjście do kina jako coś wyjątkowego, i dużo ciekawszego niż zwykłe obejrzenie filmu on-line. Muszę jednak znów zaznaczyć, że 1,5 roku pandemii odbiło ślad w branży kinowej. Znam rodziny, które w tym roku jeszcze nie wybrały się ani razu do kina, mimo tego, że wcześniej były ich stałymi bywalcami. Częściowo można to tłumaczyć okresem letnim, ale być może w niektórych sytuacjach zadecydowały względy ekonomiczne.

Jesteśmy bardzo ciekawi, jak w tym roku zostanie odebrana część stacjonarna Kina Dzieci i jak dużo osób zdecyduje się na powrót do kina. Dla tych, którzy nie będą mogli odwiedzić nas na miejscu, przygotowaliśmy „dogrywkę” on-line (7-24 października), która w zeszłym roku cieszyła się dużym zainteresowaniem. Seanse w internecie przyniosły nam wówczas pozytywny feedback i ogrom dobrej energii.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy kino dla dzieci prężnie się rozwija, czy jednak potrzebuje wiatru w żagle w postaci kolejnych wydarzeń, debat, imprez?

Na świecie kino dla dzieci rozwija się całkiem dobrze i nie mam tu na myśli jedynie dużych, wysokobudżetowych animacji, ale również europejskie kino aktorskie, czy bardziej niszowe filmy animowane. W Polsce ten temat wciąż wymaga inkubacji – specjalnego traktowania.

Dlaczego?

Dużo rozmawiamy z decydentami, którzy poza Polskim Instytutem Sztuki Filmowej inwestują w produkcję filmową – wszyscy potrzebują dowodów na to, że film budżetowo się zwróci. To trochę zamknięte koło – inwestorzy nie inwestują, więc trudno o efektowne filmy, które podbiłyby serca szerokiego grona widzów. A ponieważ nie ma takich frekwencji (np. pół miliona widzów), to inwestorzy nadal nie inwestują. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przykładem takiej sytuacji jest pierwsza części „Tarapatów” Marty Karwowskiej, którą obejrzało 350 tys. widzów, a był to film bez wysokiego budżetu i bez gwiazd w obsadzie. Druga część „Tarapatów” była jeszcze lepszym filmem – dostała się do konkursu w Gdyni i miała szansę pobić wynik oglądalności pierwszej części. Niestety życie tej produkcji w kinach zakończyła pandemia. Bardzo żałujemy, bo w rozwój obu części byliśmy osobiście zaangażowani – scenariusze rozwijane były w ramach naszego programu Kino Dzieci Lab, a międzynarodowej branży prezentowane były podczas Kino Dzieci Industry (forum koprodukcyjnego). W tej chwili pozostaje nam mocno trzymać kciuki za kinowe dokonania „Czarnego Młyna” Mariusza Paleja.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W jaki sposób powinno się edukować młodego kinomaniaka? Jakie produkcje pokazywać mu, aby wychować go na świadomego i wrażliwego widza?

Myślę, że przede wszystkim warto pokazywać różnorodne kino. Zarówno duże efektowne animowane produkcje, na które prawie wszyscy uwielbiamy chodzić całymi rodzinami, jak i te bardziej kameralne, często dostosowane do konkretnego wieku produkcje. Myślę, że szalenie ważne jest stopniowe dozowanie bodźców i estetyk – jeśli 4-latkowi będziemy pokazywać tylko krótkie seriale, naszpikowane atrakcjami, gęstą akcją i intensywnymi bodźcami, to potem będzie on oczekiwał tylko mocniejszych doznań i może mieć problem z odbiorem filmów na poziomie emocjonalnym. Wówczas ciężko takie dziecko zainteresować bardziej artystyczną animacją, wyszukaną estetyką w filmach rysowanych ręcznie, czy produkcją lalkową.

Tymczasem w wielu krajach kręci się np. filmy dedykowane przedszkolakom – w tym aktorskie i pełnometrażowe. Są tak opowiedziane i zmontowane, że nie zasypują dzieci bodźcami, ale jednocześnie wciągają i pokazuje ciekawe rzeczy z otaczającego ich świata.

Ekipa Kino Dzieci Industry podczas forum w 2019 roku (w 2020 roku forum odbyło się online) fot. Alicja Szulc

Nadchodzący festiwal będzie nie tylko gratką dla młodych widzów, ale także okazją do spotkania dla osób z branży filmowej. Kino Dzieci Industry to uznane w Europie forum dla twórców, a zarazem trzeci komponent programu Kino Dzieci realizowanego przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. 

Kino Dzieci Industry to forum koprodukcyjne, gdzie pitchowanych jest co roku ok. 30 projektów na filmy i seriale dla dzieci z ok. 20 krajów. Jako widownię i przyszłych potencjalnych partnerów do produkcji i dystrybucji tych projektów, gromadzimy na widowni decydentów z najważniejszych firm i instytucji. Tylko w zeszłym roku gościliśmy ponad 270 osób z różnych stron świata – m.in. przedstawicieli Netfliksa, CBSViacom, czy Turnera.

W tym roku forum po raz pierwszy odbędzie się w formule hybrydowej – w wydarzeniach równolegle można będzie uczestniczyć w warszawskim kinie Muranów, jak i na naszej platformie. Startujemy 28 września i kończymy 1 października. W wydarzeniu można uczestniczyć jako potencjalny partner produkcji lub dystrybucji pitchowanych projektów, ale też jako ktoś, kto po prostu chce skonsultować własny pomysł na film dla dzieci, czy dowiedzieć się, co słychać w branży. W ramach rozgrzewki przed forum, dzień przed oficjalnym otwarciem, przygotowaliśmy specjalny wykład online pt. „Building the Bible”, który w całości będzie poświęcony problemowi biblii projektu – obowiązkowemu dziś dokumentowi, bez którego nie da się szukać partnerów.

Jaki jest cel powstania takiego forum? Kto był inicjatorem tego pomysłu?

Odpowiadając najbardziej syntetycznie: naszym celem jest łączenie najciekawszych projektów z decydentami, którzy mogą im pomóc w produkcji i upowszechnianiu. Dodatkowo chcemy dać branży okazję do wglądu w najnowsze trendy na rynku dystrybucji, marketingu, a także zapoznać ich z tematami, które są poruszane w kinie dla najmłodszych.

Jak wygląda program tegorocznego forum?

Forum dzieli się na 4 części:

  1. Półtora dnia będą trwać pitchingi 35 projektów z ponad 20 krajów,
  2. Po pitchingach będzie można się spotkać z ich twórcami na rozmowy indywidualne,
  3. Pitchingom towarzyszyć będzie również część konferencyjna: z prezentacjami, masterclassami i warsztatami na temat zmian na rynku, finansowania produkcji, a także pisania scenariuszy,
  4. Równolegle przez całe forum będzie trwać nasza nowa inicjatywa organizowana wspólnie z festiwalem Cinekid z Amsterdamu – Producers LINK. LINK to program warsztatowo-networkingowy dla producentów z 10 europejskich krajów oraz ostatnia sesja warsztatów scenariuszowych Kino Dzieci Lab (nabór na kolejną edycję trwa do 15 października).

Kto odwiedza takie forum? Jakie korzyści mogą wynieść uczestnicy?

Przyjeżdżają przede wszystkim producenci, a także agenci sprzedaży, dystrybutorzy, przedstawiciele platform streamingowych i oczywiście twórcy. Bardzo mocno stawiamy na networking i pomoc w znalezieniu partnerów. Jest szansa oczywiście na nawiązanie współpracy koprodukcyjnej, znalezienie agenta sprzedaży, czy dystrybutora dla swojego projektu, rozpoczęcie jego promocji branżowej, można też skonsultować swój pomysł na film czy serial ze świetnymi konsultantami scenariuszowymi.

Ważna jest dla nas również część „edukacyjna” – czyli masterclassy, warsztaty i prezentacje najnowszych trendów na rynku. Wspólnie z brytyjską firmą badawczą Ampere będziemy prezentować raport i prognozę na temat zapotrzebowania na tzw. kontent dla platform streamingowych i telewizji. Nie zapominajmy też, że takie produkcje są doskonałym produktem sprzedażowym i tu otwiera się pole chociażby dla przedstawicieli agencji reklamowych.

Co trzeba zrobić, aby stać się uczestnikiem forum?

Dzięki hybrydowej formule udział w forum jest naprawdę prosty! Zapraszamy wszystkich zainteresowanych branżą filmową i serialową dla młodej widowni do udziału w naszym wydarzeniu online lub w Kinie Muranów.

Akredytacje i więcej informacji o udziale w forum dostępne są na stronie: https://kidskinoindustry.pl/how-to-attend/

Maciej Jakubczyk – szef działu edukacji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Kino Dzieci oraz wydarzeń branżowych festiwalu Kino Dzieci Industry i Kino Dzieci Lab. Członek zarządu Stowarzyszenia Nowe Horyzonty i ECFA – European Children’s Film Association. W Stowarzyszeniu odpowiada za projekty dystrybucyjne, festiwalowe, edukacyjne i branżowe skierowane do młodego widza. W ostatnich latach ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Europa Cinemas.