Maciej Zawadziński (Piwik PRO): Chcemy stać się topową alternatywą dla Google Analytics

Maciej Zawadziński (Piwik PRO): Chcemy stać się topową alternatywą dla Google Analytics
Plan Core firmy Piwik PRO daje bezpłatny dostęp do platformy Piwik PRO Analytics Suite, stanowiącej alternatywę dla Google Analytics. O zaletach platformy, odpowiadaniu na regulacje prawne dotyczące ochrony prywatności i trendy w analityce ruchu rozmawiamy z Maciejem Zawadzińskim, CEO Piwik PRO.
O autorze
4 min czytania 2021-09-29

Jakie korzyści daje Piwik PRO Analytics Suite? Kto może najbardziej skorzystać na narzędziach platformy?

Platforma Piwik PRO Analytics Suite sprawdzi się w każdej firmie, która chce podejmować decyzje o swoich działaniach marketingowych i user experience w produktach cyfrowych w oparciu o dane – jest kompletnym narzędziem do analizy zachowań użytkowników na stronach, w aplikacjach i systemach intranet. Dzięki dostępowi do takich informacji możemy łatwo ocenić skuteczność swoich działań i znaleźć obszary wymagające optymalizacji.

Do tego dochodzą sprawy związane z prywatnością i bezpieczeństwem. Piwik PRO pomaga zbierać dane w zgodzie z RODO. Właściciel konta ma pełną kontrolę nad danymi, a informacje o użytkownikach nie są udostępniane reklamodawcom, jak w przypadku Google Analytics. Ma też do dyspozycji moduł do zbierania zgód marketingowych.

Dodatkowo w płatnym planie klienci zyskują wiele opcji hostingu – od publicznej i prywatnej chmury po własne serwery. Dzięki temu po Piwik PRO sięgają firmy z sektorów o wyśrubowanych standardach ochrony danych – rządowego, zdrowotnego czy finansowego.

Co oferuje bezpłatny plan Core?

W planie Core użytkownicy mogą korzystać ze zintegrowanych modułów analityki, menedżera tagów i menedżera zgód RODO. Taki zestaw zaspokoi potrzeby organizacji prowadzących małe i średnie projekty analityczne. Będzie też dobrym sposobem na zapoznanie się z platformą Piwik PRO dla firm, których potrzeby wykraczają poza możliwości bezpłatnego planu.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czym w głównej mierze kierowała się firma, tworząc plan Core?

Chcemy stać się topową alternatywą dla Google Analytics. Core to ważny krok w tę stronę. Darmowy plan pomoże nam dotrzeć do szerszej grupy użytkowników i zwiększyć naszą rozpoznawalność. Liczymy, że dzięki temu uda nam się zbudować własną społeczność i zwiększyć zainteresowanie tematami związanymi z prywatnością w sieci.

Jakie znaczenie dla firm ma nowy plan na platformie Piwik PRO Analytics Suite w związku z zaostrzonymi regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony prywatności?

Dzięki Piwik PRO Core firmy mogą dalej zbierać wartościowe dane o użytkownikach i korzystać z zaawansowanej analityki internetowej przy pełnym poszanowaniu zapisów RODO i postanowień wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE. Oszczędza to czas, nerwy i pieniądze związane z implementacją dodatkowych rozwiązań.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co wyróżnia plan Core na tle konkurencyjnych systemów analityki takich jak Google Analytics?

Jak już wspomniałem, głównym wyróżnikiem Piwik PRO jest podejście do tematu bezpieczeństwa i prywatności danych. Oprócz tego zwróciłbym uwagę na jedną ważną rzecz – nasza platforma w niczym nie ustępuje Google Analytics – oferuje praktycznie wszystkie podstawowe i zaawansowane funkcje znane z amerykańskiego narzędzia. Można ją też zintegrować z ekosystemem Google, na przykład z Ads i Search Console, w taki sposób, żeby dane nie trafiały z powrotem do Google. Zapewnia to zgodność z prawami prywatności.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dodatkowo plan ma bardzo przyjazny i szybki interfejs użytkownika. Nowe dane pojawiają się w raportach po zaledwie 30 minutach od ich zarejestrowania.

Z jakim zainteresowaniem wśród użytkowników w Polsce i na świecie spotyka się dotąd wczesna wersja Piwik PRO Core?

Faza zamknięta premiery Core okazała się sporym sukcesem. Na listę oczekujących zapisało się w sumie kilka tysięcy osób. Zebraliśmy bardzo pozytywny feedback i co najważniejsze – również wiele sugestii i wskazówek dotyczących dalszego rozwoju produktu.

Jakie trendy można zauważyć w obszarze analityki ruchu na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych? Jak odpowiada na nie firma Piwik PRO?

Najważniejszym trendem oddziałującym na rynek analityki są obecnie prawa prywatności danych – ma to miejsce nie tylko w Europie, ale też w Stanach Zjednoczonych, krajach Ameryki Południowej czy Azji Południowo-Wschodniej. Wiele z tych praw wymaga zbierania zgód użytkowników na gromadzenie danych. Z badań wynika, że nawet 70% internautów odmawia zgody na śledzenie swoich zachowań. Dla analityków i marketerów to spory problem.

Piwik PRO odpowiada na te potrzeby platformą, która odpowiednio skonfigurowana, będzie działać w zgodzie nie tylko z RODO, ale praktycznie z każdą regulacją na świecie. Rozwiązaniem pomagającym zapełnić luki w gromadzonych danych są z kolei alternatywne metody monitorowania użytkowników, nieopierające się na danych osobowych.

Kolejnym mocnym trendem jest zbieranie danych first-party, czyli takich, które pochodzą bezpośrednio od naszych klientów. Platformy analityczne umożliwiają łączenie tych danych w taki sposób, by pozwalały dokładnie prześledzić wędrówkę klienta – od pierwszego kliknięcia w reklamę czy link w wynikach wyszukiwania, przez odwiedzone podstrony, po zakup i kontakt z działem obsługi.

Jak już wspominałem, Piwik PRO nie tylko pozwala zbierać szczegółowe dane, ale także integrować je z informacjami zebranymi przy pomocy innych narzędzi. Służy do tego dostępny w płatnym planie moduł Customer Data Platform, dzięki któremu zebrane dane o klientach połączmy w spójne profile.

Jakie znaczenie dla firm tworzących narzędzia analityczne ma obecnie zwiększanie ochrony prywatności danych?

Nowe prawa ochrony danych stworzyły nowy typ klienta, który szuka rozwiązań sprzyjających prywatności. Jeżeli prywatność i bezpieczeństwo danych nie są zagwarantowane, to potrafi on odrzucić nawet bardzo dobre oferty na oprogramowanie analityczne. W Piwik PRO od samego początku wiedzieliśmy, że funkcje związane z prywatnością danych powinny być integralną częścią platform analitycznych i dlatego jesteśmy w stanie oferować produkt, który trafia w najbardziej restrykcyjne wymagania.

Prawa wpływają na dwa obszary rozwoju produktu. Po pierwsze, nasze oprogramowanie analityczne musi działać z nimi w zgodzie. Pamiętajmy jednak, że chodzi o coś więcej niż słynny „ciasteczkowy banner”. Platformy analityczne powinny zapewniać też mechanizmy zarządzania zgodami marketingowymi i prośbami o usunięcie czy korektę danych.

Do tego, w przypadku firm o globalnym zasięgu, dochodzą prawa prywatności w krajach, w których działają. Dobre oprogramowanie pozwala użytkownikowi dostosować analitykę do wymogów na każdym rynku.

Druga sprawa to zapewnienie jak najlepszego procesu zbierania danych. Dbamy o to, by biznesy korzystające z naszego oprogramowania były w stanie zgodnie z prawem zebrać maksymalną ilość pożytecznych informacji. Z tego powodu rozwijamy alternatywne metody monitorowania ruchu, które pozwalają zbierać przydatne dane, które w rozumieniu prawa nie są danymi osobowymi.   

Jakie są plany Piwik PRO w związku z dalszym rozwojem firmy, po wprowadzeniu do oferty planu Core?

Naszym największym zadaniem będzie teraz rozwój planu Core i budowa społeczności jego użytkowników. Niedawno wystartowało nasze oficjalne forum, ciągle rozbudowujemy naszą bazę materiałów szkoleniowych i współpracujemy ze światowymi autorytetami w dziedzinie analityki biznesowej, nad kolejnymi materiałami z obszaru analityki i prywatności. 

Jeśli chodzi o konkretne zmiany w produkcie, w najbliższym czasie będziemy pracować nad integracjami z innymi narzędziami, nowymi sposobami importu i eksportu danych oraz ułatwieniami dla nowych użytkowników.

Chcemy też umocnić naszą pozycję na kluczowych dla nas rynkach – w Europie, zwłaszcza we Francji, Holandii i krajach niemieckojęzycznych. Do tego planujemy ekspansję na nowe rynki, w szczególności interesujące są dla nas rynki azjatyckie.