Femvertising, czyli jak marki wspierają kobiety w walce o równouprawnienie

Femvertising, czyli jak marki wspierają kobiety w walce o równouprawnienie
7 listopada, czyli Światowy Dzień Feminizmu, jak co roku przypomina nam o tym, ze wciąż jest wiele do zrobienia w temacie równości prawnej, politycznej oraz społecznej. Przypominamy inicjatywy marek, które wspierają kobiety w walce o siebie, a także zachęcają mężczyzn do podjęcia głosu.
O autorze
3 min czytania 2021-11-05

Femvertising coraz częściej jest obecny w komunikacji marek odzieżowych. Przez wiele lat kobiety żyły pod presją, by wpasować się w obowiązujące kanony piękna narzucane przez projektantów mody. Obecnie firmy takie jak Answear.com czy Coca-Cola łamią kobiece stereotypy znane z mediów. Oto kilka przykładów.

Hasbro

Nie sposób nie docenić inicjatywy marki Hasbro, która wprowadziła na amerykański rynek nową edycję popularnej gry Monopoly, stworzoną z myślą o „przedsiębiorczych i kreatywnych kobietach”. Jednak w przypadku tej wersji, zasady gry uległy pewnej zmianie.

Otóż, gracz płci męskiej będzie dostawał 200 dolarów za każdym razem, gdy przekroczy linię startu. Kobiety natomiast za to samo otrzymają 240 dolarów. Ponadto, zamiast stawiania domów w zakupionych miastach, tak jak to było w przypadku standardowej wersji, gracze będą mogli zainwestować swoje środki w wynalazki, które odkryły kobiety – takie jak np. wi-fi czy ciastka z kawałkami czekolady. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

YES

W ostatnich dniach dużym echem odbiła się najnowsza kampania marki Yes jest zupełnie inna. Spot „Jestem kobietą” jest hołdem dla wszystkich kobiet, ich różnorodności, odwagi, niezależności, siły, emocji oraz wrażliwości. Bohaterkami są nie celebrytki, ale kobiety, które dla wielu osób stały wzorcami godnymi naśladowania. W reklamie widzimy m.in. Aleksandrę Żebrowską, która nie boi się opowiadać na swoich kanałach social media o trudach macierzyństwa, wioślarkę i wicemistrzynię olimpijską Katarzynę Zillmann (w towarzystwie jej dziewczyny Julii Walczak), edukatorkę w temacie profilaktyki nowotworowej Aleksandrę Wiederek-Barańską, a także 74-letnią modelkę Christinę Flagmeier i modelkę plus size Bognę Golec.

Coca-Cola

Dla Coca-Coli pretekstem do podjęcia działań był Międzynarodowy Dzień Kobiet – wówczas marka w sposób szczególny zwróciła uwagę na wyjątkową rolę kobiet we współczesnym świecie i społeczeństwie oraz unikalne wartości, które każda z nich wnosi w życie swoich bliskich, przyjaciół czy miejscu pracy. Marka wsparła program „Sukces to JA” realizowany we współpracy z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką, jest kompleksowym programem aktywizacji zawodowej kobiet, który zakłada zapewnienie im wiedzy praktycznej, dotyczącej budowania kariery i rozwoju własnego biznesu, ale też zwiększenie motywacji i pewności siebie. Kobiety w ramach programu mogły skorzystać zarówno z licznych kursów organizowanych online, jak i warsztatów w swoim mieście, które organizowane są przez 30 lokalnych ambasadorek Programu. To dzięki nim, co miesiąc do grona użytkowniczek programu dołącza kolejne 1000 kobiet.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Genewa

W 2015 roku prawie połowa znaków drogowych sygnalizujących przejście dla pieszych w Genewie otrzymała nowy wygląd. Postacią widoczną na znaku nie był już mężczyzna, a kobieta i to w sześciu różnych wersjach – m.in. w ciąży, jako osoba starsza czy też trzymająca za rękę inną kobietę. Jak tłumaczy burmistrz Genewy, Sandrine Salerno, w ten sposób miasto chce walczyć ze szkodliwymi stereotypami, które dotyczą kobiet. 

Answear.com

Przykładem femvertisingu jest też najnowsza kampania marki Answear.com. Spot zatytułowany „Lifespiration starts here” aż kipi od kobiecej energii i pozytywnych emocji. Taniec, boks, podróże, zarządzanie korporacją czy wdrapywanie się po drzewie – każda z kobiet ma swój oryginalny pomysł na siebie i nie boi się go manifestować. Co ważne, w filmie reżyserowanym przez Monikę Kmitę obok aktorek występują autentyczne bohaterki, które przedstawiają swoją unikalną osobowość. Podkreśleniem wyjątkowości kobiet jest również międzynarodowy konkurs, który towarzyszy aktywacji. Jury i ambasadorki zaangażowane w promocję to influencerki, podróżniczki, aktywistki z całej Europy. Kobiety, które wybrały swoją własną drogę – prostą lub krętą, nieoczywistą, lecz zawsze pełną pasji.

Co więcej, w ramach marki własnej answear.LAB firma tworzy także specjalne kolekcje z udziałem wyjątkowych ambasadorek, takich jak Paulina Krupińska, równocześnie wspierając inicjatywy na rzecz kobiet. Przykładem takiego działania jest kolekcja GIRL POWER, z której całkowity dochód ze sprzedaży został przekazany na fundację UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej. W związku z obecnością marki na zagranicznych rynkach Answear.com wspiera również lokalne organizacje działające na rzecz kobiet.

– W answear.LAB od roku tworzymy kapsuły pełne pasji i zaangażowania. Jest to marka jednocześnie buntownicza, a zarazem romantyczna, uniwersalna, kwestionująca dotychczasowe zasady dress code’u i hołdująca wygodzie. Kolekcjom towarzyszą hasła werbalizujące nasze emocje, manifestujące kobiecą siłę i odwagę. Tworząc limitowane kolekcje, pragniemy podkreślić sprawczość kobiet: naszą potrzebę autonomii i niezależności, które pozwolą nam się realizować, odnajdywać się i rozwijać. Głęboko wierzymy, że panujący ograniczający status quo należy zmienić, podobnie jak tradycyjne nakazy i zakazy, które tłamszą osobowość, zamykają w określonych schematach i uniemożliwiają zaspokojenie naszych potrzeb – dodaje Agnieszka Korsak, dyrektor marki własnej answear.LAB.

Spotify

Również Spotify zwiększył swoje zaangażowanie na rzecz kobiet w muzyce. Globalna inicjatywa EQUAL zaprezentowana w Dzień Kobiet, poszerzyła się o EQUAL Music Program, którego celem jest wsparcie utalentowanych artystek w branży muzycznej. W ramach działań zostały utworzone globalne oraz lokalne playlisty, promujące utwory artystek z ponad 50 krajów, od Japonii, przez Malezję, Wielką Brytanię i Polskę, aż po Argentynę. Wśród nowości pojawiła się również playlista obejmująca kompozycje napisane, wyprodukowane i wykonane wyłącznie przez kobiety. Co więcej, co miesiąc wybrane artystki pojawiały się na okładkach lokalnych playlist EQUAL, a ich twórczość będzie polecana na platformie, zwiększając im szansę kariery na międzynarodową skalę. W ramach akcji artystka miesiąca i twarz lokalnej playlisty, pojawiała się także w kampanii digitalowej na Times Square w gronie piosenkarek z całego świata, biorących udział w programie. Polskę reprezentowała m.in. Brodka i LUNA.

 

Crocs 

Natomiast marka butów Crocs nawiązała współpracę z UNFoundation, wspierając ich globalną kampanię #EqualEverywhere. Rozpoczęta w 2020 roku odniosła fenomenalny sukces docierając do 14 milionów ludzi z 20 krajów, którzy mają głos i mogą przyczynić się do poprawy sytuacji kobiet na całym świecie. Jest flagową kampanią ONZ na rzecz równości płci.

W 2021 roku kampania zgromadziła aktywistów, adwokatów, influencerów oraz wpływowych parterów międzynarodowych, aby mogli zadeklarować wspólnie hasło: „Nie przestaniemy, dopóki dziewczęta i kobiety nie osiągną #EqualEverywhere”.