Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

E-commerce na przełomie 2021/2022 (cz. 1)

E-commerce na przełomie 2021/2022 (cz. 1)
Które kampanie e-sklepów okazały się najciekawsze w 2021 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku?
O autorze
24 min czytania 2021-12-16

Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >

E-commerce na przełomie 2020/2021 podsumowują: Oliwia Tomalik, Shoper; Łukasz Sztuczyński, GroupM; Kinga Tobała, SkyShop.pl; Maciej Podgórski, Isobar (Dentsu Polska); Paweł Szymczyk, Reprise (Mediabrands); Rafał Wasyluk, VMLY&R Poland; Łukasz Białonoga, SalesTube.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Oliwia Tomalik
marketing manager w Shoper

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce

Na szczególną uwagę zasłużyły marki, które szukały w 2021 roku niestandardowego podejścia do sprzedaży i zaangażowania klientów. Zwłaszcza przy okazji Black Friday, który co roku jest wielkim świętem zakupowym, ale coraz więcej marek i sklepów wykorzystuje ten dzień do promowania bardziej odpowiedzialnych nawyków i zakupów. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pracujący na oprogramowaniu Shoper sklep Pasieki Rodziny Sadowskich – przez cały rok przypomina o tym, że warto chronić pszczoły, ale podczas Czarnego Piątku poprowadził jeszcze dodatkową akcję specjalną. Robiąc zakupy właśnie tego dnia w sklepie, każdy mógł się dołożyć do zbiórki na rzecz Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. 10 procent zysku ze sprzedaży trafiło potem na jej potrzeby. Brawo! Black Friday to sprzedażowe święto, podczas którego skupiamy się najczęściej na promocjach, ale to także dobra okazja, by sprzedaż połączyć z akcją pomocy innym. Mam nadzieję, że z roku na rok takich inicjatyw będzie znacznie więcej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Sklep Ansin zdecydował się w 2021 roku we współpracy z fundacją Las Na Zawsze posadzić Ansinowy Las Na Zawsze, który buduje wizję świadomego i odpowiedzialnego brandu. Właściciele marki przyznali w oświadczeniu, że prowadzony przez nich biznes modowy ma negatywny wpływ na środowisko i przyczynia się do jego degradacji, dlatego zachęcają swoich klientów do większej troski o środowisko i bardziej odpowiedzialnych zakupów oraz sami do tego się przykładają.

Jako trzecią warto wymienić kampanię wspólnej kolekcji ubrań marki Selfieroom i kanału Stylizacje.TV – FESTIVE. Bardzo atrakcyjną w przekazie, bo zbudowaną na interesujących filmach z backstage’u, dzięki którym można było podejrzeć, jak wygląda współpraca marki modowej z influencerem od kulis.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce

Po pierwsze – wejście Amazona do Polski. A wraz z nim dywersyfikacja kanałów, rosnąca popularność marketplace’ów i jednocześnie wyzwania, które stają przed sprzedawcami. Czyli trudności w wyróżnieniu oferty, konkurowaniu głównie ceną oraz rosnące prowizje w serwisach sprzedażowych. 

Po drugie – rozwijający się rynek logistyki i nowe automaty paczkowe (InPost, Orlen Paczka, Poczta Polska) dostępne na rynku, czyli więcej wygody dla kupujących. 

Po trzecie – rosnąca popularność płatności odroczonych w sklepach internetowych (PayPo, Twisto), które pozwalają na swobodną zapłatę za kupiony towar do 30 dni lub rozłożenie tej płatności na wygodne raty. Kolejna bezpieczna metoda płatności to dodatkowy powód, by kupować online. 

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

Sprzedawcy będą się prześcigać w pomysłach na wyróżnienie swojej oferty, bo już nie wystarczy konkurować ceną. Nowym kanałem dotarcia do klienta jest już teraz TikTok, ale nie wszyscy jeszcze potrafią z niego korzystać. Przyszły rok pokaże, kto się w nim odnajdzie najlepiej i przekuje jego zasięgowe możliwości w sprzedażowy sukces.

Jeszcze ważniejsza niż dotąd stanie się sprzedaż wielokanałowa. Dalszy rozwój marketplace’ów wymusi na sprzedawcach lepszego rozumienia narzędzi do zarządzania sprzedażą w wielu kanałach jednocześnie. 

Stale rosnącą popularność zakupów w sieci wymagać też będzie lepszej dbałości o infrastrukturę sklepów, technologię, bezpieczeństwo czy nowe integracje. Wyzwaniem dla sprzedawców będzie zatem jak najlepsze połączenie tych wszystkich elementów i zapewnienie klientom najlepszego doświadczenia zakupowego. Pytanie tylko, czy kwestią technologii i infrastruktury będą chcieli zajmować się sami, tudzież szukać dodatkowej pomocy generującej koszty, czy wybiorą dostępne na rynku gotowe rozwiązania, zapewniające kompleks narzędzi do obsługi i zarządzania sprzedażą online. 

Trendy i nowinki technologiczne a e-commerce w Polsce w 2022 roku

Warto przyglądać się temu, jak będą się rozwijać sklepy i małe centra logistyczne w jednym, czyli dark store’y. Pierwsza taka placówka sieci Żabka obsługuje zamówienia złożone wcześniej online, ale to i tak duża nowość na naszym rynku i kwestią czasu jest, kiedy otworzą się kolejne takie sklepy, z czasem na pewno z jeszcze większymi możliwościami.

W samych sklepach internetowych na znaczeniu zyskają inteligentne systemy rekomendacji produktów, analizujące na żywo dane zbierane od klientów przeglądających ofertę na stronie i podsuwające im najlepsze pomysły na zakupy. Dopasowane do ich upodobań i wyszukiwań.

Jednak sprzedawać się będą świetnie nie tylko nowości. Większa świadomość kupujących i dbałość o planetę spowoduje wzrost zainteresowania sprzedażą produktów z drugiej ręki. Na fali popularności hasła „nie nosisz, więc sprzedaj”, powstaną więc zapewne kolejne lumpeksy i sklepy online dające odzieży drugie życie.

Łukasz Sztuczyński
e-commerce director, GroupM

Najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce 

Niewątpliwie ciekawą akcją jest pojawienie się i promocja oferty Amazon Prime w Polsce. Może mniej z punktu widzenia spektakularnej strategii, a bardziej samego ułożenia oferty. Niska cena oraz dostęp do szeregu usług, poza samą darmową dostawą, jak to ma miejsce u ich największego konkurenta, z pewnością przyciągnie wielu użytkowników. Co więcej, prawdopodobnie nie będą to nawet użytkownicy, którzy zazwyczaj robią zakupy na Amazon.pl. Jednak, korzystając z programu w zakresie VOD czy dostępu do gier, będą powoli wsiąkali w ekosystem Amazona, jednocześnie udostępniając dane o sobie, swoich zainteresowaniach czy zachowaniach w sieci. Dzięki temu marki, z pomocą Amazona, będą mogły z większą precyzją docierać do tych użytkowników i kierować do zakupów na platformie. Proces będzie na pewno dłuższy niż w przypadku prostej usługi darmowej dostawy, ale widzimy, że tak właśnie Amazon podchodzi do budowania swojej obecności na rynku, zarówno naszym, jak i wszystkich innych, na których się pojawia.

Chciałbym zwrócić uwagę na mniej widoczne lub oczywiste akcje e-sklepów. W ostatnim czasie pojawiło się na naszym rynku wielu nowych graczy e-commerce. Poza markami, które wchodzą w sprzedaż online, takimi jak Pepco, swoją działalność rozwijają w Polsce duże międzynarodowe platformy – Amazon, Aliexpress czy od niedawna Shopee. Uruchomienie platformy sprzedażowej typu marketplace naturalnie wiąże się z zachęceniem przedsiębiorców lub marek do wystawienia na nich swoich ofert, dlatego widzimy ostatnio dużą aktywność platform kierujących komunikację właśnie do sprzedawców. Przykładem jest Shopee, które oferuje 500 zł w kuponach dla nowych sprzedawców czy Aliexpress, które wysyła mailingi do przedsiębiorców, zachęcając do rozpoczęcia sprzedaży na platformie. Warto wspomnieć również o Allegro, które, konkurując z Amazonem oferującym sprzedającym dostęp do wielu rynków jednocześnie, również zapowiada ekspansję sprzedaży, dzięki przejęciu grupy Mall. 

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce 

Na pewno istotnym wydarzeniem, o którym w takim zestawieniu nie możemy zapomnieć, jest uruchomienie polskiej wersji platformy Amazon. Sam start tego marketplace’u w Polsce wywołał wiele komentarzy ze strony marketerów i osób związanych ze sprzedażą online. Znaczna grupa wieszczyła duże problemy nowego gracza ze względu na braki w funkcjonalnościach, słabą ofertę produktową czy brak dużej kampanii promocyjnej.

Amazon przez ostatnie pół roku pokazał nam, jak podchodzi do rozwoju nowych rynków – ustalonymi krokami, sprawdzonymi przy ekspansji w innych krajach, nie zważając na komentarze i działania konkurencji. Można powiedzieć, że wszystko idzie zgodnie z planem, według którego uruchamianie kolejnych usług i budowanie własnej sprzedaży zapewni im planowany udział w rynku. Musimy pamiętać, że poza tworzeniem platformy dla innych sprzedawców, Amazon przede wszystkim jest detalistą i jak każdy inny sklep optymalizuje ofertę produktową, wraz z jej promocją, wedle potencjału na zysk dla siebie. Ze względu na to oferta produktowa z pozoru może się wydawać czasem węższa niż na konkurencyjnych platformach, jednak dla produktów, na których najbardziej zależy Amazonowi, czyli tych najbardziej rentownych, będzie zdecydowanie lepsza niż u innych sprzedawców.

Drugim ciekawym wydarzeniem jest Allegro – nasza rodzima odpowiedź na ekspansję Amazona. Platforma nie spoczywa na laurach, będąc największym marketplace’em w Polsce i ciągle inwestuje w rozwój, oferując zarówno narzędzia dla sprzedawców, jak i usługi dla kupujących. Z punktu widzenia promocji ofert, którą jako marketerzy czy sprzedawcy chcemy prowadzić, widzimy zmiany w ofercie mediowej, polegające na innym zarządzaniu kampaniami oraz udostepnieniu nowych formatów.

Allegro otwiera się również na sprzedaż B2B, uruchamiając nową platformę dedykowaną zakupom firmowym i hurtowym. Ponadto rozpoczyna wspieranie sprzedawców dostępem do usług logistycznych, oferując udostępnienie magazynu i obsługi zamówień. Dodajmy do tego ekspansję na inne rynki, własną sieć automatów paczkowych czy testy obniżki ceny darmowych dostaw i programu SMART. Wyraźnie widać, że 2021 r. był bardzo intensywnym rokiem dla Allegro. Niemniej w coraz ciaśniejszym świecie platform sprzedażowych Allegro wciąż skutecznie walczy z konkurencją.

Ostatnim zjawiskiem, któremu przyglądamy się z ciekawością jest rozwój kolejnych sieci automatów paczkowych. Mnogość nowych możliwości odbioru produktów kupionych w e-sklepach już niebawem może zacząć przytłaczać użytkowników. Naturalnie, wybór i konkurencja na rynku zawsze działa pozytywnie na konsumenta, jednak powoli zbliżamy się do wartości granicznych. Wygoda otrzymania wielu paczek w jednym miejscu za chwilę przestanie być główną korzyścią z usługi automatów paczkowych. Niecierpliwym klientom, a takich w e-commerce mamy coraz więcej, nie będzie chciało się podróżować między punktami odbioru.

Z punktu widzenia samych e-sklepów mnogość opcji również może okazać się kłopotliwa. Użytkownicy już teraz często porzucają koszyki na ostatnich etapach ścieżki. Jeżeli dodamy do tego niedostępność wybranej usługi automatu paczkowego, na przykład ta wdrożona w danym e-sklepie będzie miała maszyny w odległej lokalizacji, dajemy dodatkowy powód konsumentowi do poszukania innego miejsca dokonywania zakupów. 

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

Przyszły rok w e-commerce to coraz więcej marketplace’ów i ich dalszy rozwój na naszym rynku – zarówno dużych, międzynarodowych graczy, jak i tworzonych wewnątrz jednej kategorii. Dla konsumenta oznacza to większy wybór i szanse na tańsze zakupy. Natomiast dla producentów, sprzedawców i marek to przede wszystkim potrzeba przygotowania strategii obecności w online – wyboru platform sprzedażowych, decyzji czy inwestować w tworzenie sklepu własnego, doboru asortymentu, który będzie na każdej z tych platform najbardziej rentowny. 

Kolejnym wyzwaniem będzie spowolnienie wzrostu w e-commerce, który obserwowaliśmy w czasie pandemii i zaraz po niej. Już teraz konsumenci wracają do zakupów stacjonarnych i to, niejako sztuczne, przyspieszenie z zeszłego roku wraca do poziomów, które były prognozowane jeszcze w 2019 roku. To oznacza, że przy dużo większej konkurencji ze strony nowych graczy w e-commerce, będziemy mieli mniej użytkowników, którym możemy nasze produkty sprzedawać. Zatem konkurowanie na rynku stanie się jeszcze trudniejsze i będzie zwracało uwagę sprzedających na platformy, które zapewnią zasięg i już teraz posiadają zoptymalizowane procesy zakupowe oraz zbudowaną własną markę – wspomniane wcześniej marketplace’y.

Na pewno do listy wyzwań należy również dodać coraz większe wymagania konsumentów. Jak wspomniałem wyżej, już teraz większość z nich porzuca koszyk (nawet 70%). Jesteśmy coraz bardziej niecierpliwi, oczekujemy dostaw niemal natychmiast, a każda przeszkoda na ścieżce zakupowej może spowodować, że zwrócimy się do innego sklepu (również tego tradycyjnego) lub po inny produkt. Niezbędne będzie wykorzystanie narzędzi, które pozwolą zidentyfikować, a następnie usunąć te przeszkody. Na szczęście świat tzw. martechu jest bogaty w takie narzędzia i dzięki odpowiednim partnerstwom oraz pomocy wyspecjalizowanych podmiotów czy agencji, jesteśmy w stanie się w nim odnaleźć.

Nowinki technologiczne a e-commerce w Polsce w 2022 roku

Obserwujemy wiele ciekawych trendów w e-commerce, o których już częściowo wspomniałem wyżej, jednak chciałbym zwrócić uwagę na dwa, ponieważ wydają się doskonale odpowiadać na zmiany w zachowaniach konsumentów. 

Jak już wspomniałem, widzimy potrzebę skracania ścieżki konsumenta tak, żeby zakup był możliwy praktycznie w każdym momencie styku marki z potencjalnym klientem – w social media, na stronach contentowych, marketplace’ach, w porównywarkach cen, czy nawet na samych banerach reklamowych. Dlatego tzw. shoppable media, czyli media umożliwiające dokonanie transakcji lub skrócenie ścieżki zakupowej będą coraz bardziej popularne. Już dzisiaj widzimy wiele przykładów takich narzędzi, na przykład zintegrowane ze sklepami banery reklamowe z porównywarką cen, pokazujące aktualne oferty na kilku platformach sprzedażowych już na poziomie budowania świadomości danego produktu. Może to przyspieszyć przejście do wybranego sklepu, ponieważ niejako omijamy krok, w którym potencjalny klient przegląda oferty w zewnętrznej porównywarce cen. Analizując ruch na strony sprzedażowe, wiemy, że jest to istotny punkt ścieżki zakupowej.

Drugi trend, również nawiązujący do skracania ścieżki zakupowej, to rozwój social commerce oraz live commerce. Podobnie jak w przypadku shoppable media, chcemy udostępnić możliwość dokonania zakupu w miejscu, w którym konsument ma kontakt z marką. Jak wiemy, media społecznościowe są jedną z podstaw budowania obecności marek w świecie online. Naturalne jest zatem poszukiwanie sposobu, aby stały się efektywnym miejscem sprzedażowym. Praktycznie wszystkie platformy społecznościowe rozwijają ofertę narzędzi sprzedażowych. Wiele wchodzi również we współpracę z platformami e-commerce, na przykład Snapchat z Shopify, czy detalistami, jak Facebook z Carrefourem. 

Mówiąc o sprzedaży w mediach społecznościowych nie sposób nie wspomnieć o sprzedaży na żywo podczas transmisji, prowadzonych przez sprzedawców lub influencerów – czyli o live commerce. Tutaj najciekawszą nowością w przyszłym roku wydaje się być rozwój zewnętrznych aplikacji, które, na wzór platform z Chin, gdzie live commerce stanowi znaczną część rynku sprzedaży online, oferują dużo szersze możliwości niż narzędzia dostępne na popularnych portalach społecznościowych, jak Facebook czy Instagram. W zewnętrznej aplikacji otrzymujemy wgląd w dokładne statystyki sprzedaży, nawet do poziomu reakcji użytkowników na konkretne zdania wypowiedziane przez prowadzącego. Ponadto mamy pełną kontrolę nad treściami, które są pokazywane użytkownikom i wpływ na ich zaangażowanie.

Kinga Tobała
specjalistka ds. marketingu w Sky-Shop.pl

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce 

Pierwsze miejsce pominę, bo znajdzie się na nim pandemia, która znacząco przyspieszyła przenoszenie handlu do sieci i nawyki zakupowe klientów.

Brexit
Wraz z początkiem 2021 roku Brexit stał się rzeczywistością. Przestały obowiązywać unijne regulacje w zakresie celnym i podatkowym. Dla sprzedawców z Polski oznaczało to skomplikowanie procedur eksportowych i często wydłużenie czasu realizacji zamówień dla klientów na terenie UK.

Nowi gracze na polskim rynku: Amazon, Erli i Shopee
Allegro, będące niekwestionowanym liderem wśród dostępnych na polskim rynku markeplaces, zyskało kilku rywali: polskie Erli i międzynarodowego Amazona oraz Shopee. Na ten moment żadnemu z graczy nie udało się zrewolucjonizować nawyków zakupowych klientów. Mimo to nowe marketplaces będą skłaniały Allegro do oglądania się za siebie i walki o klienta końcowego.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

Dostępność towarów
Kryzys energetyczny w Chinach połączony ze wzrostem kosztów logistycznych może przysporzyć bólu głowy importerom. Ograniczenie dostaw niektórych produktów z Azji może przełożyć się na ich zmniejszoną dostępność na naszym rynku.

Zapewnienie ciągłości usług dla sektora e-commerce
Więcej sklepów, które przeniosły i nadal przenoszą się z offline do online, większa liczba kupujących i więcej transakcji to powód do radości, ale i wyzwanie. Sky-Shop.pl i inne oprogramowania dla sklepów internetowych, bramki płatnicze oraz kurierzy będą musieli zadbać o zapewnienie zasobów do obsługi stale rosnącego ruchu.

Ograniczenie wydatków spowodowane kryzysem
E-commerce musi być gotowy na to, że część konsumentów z uwagi na sytuację ekonomiczną może chcieć ograniczyć swoje wydatki. Spadki mogą być widoczne szczególnie wśród artykułów segmentu premium, skupiających się wyłącznie na przyjemnościach, z których rezygnujemy w pierwszej kolejności.

Nowinki technologiczne a e-commerce w Polsce w 2022 roku

Quick commerce
Dostawa kolejnego dnia nie robi już na kupujących wrażenia. Dla wielu stała się standardem. Apetyt rośnie w miarę jedzenia i z roku na rok oczekujemy szybszych dostaw. W 2022 roku widoczny będzie dalszy rozwój quick commerce, czyli dostaw w dniu zamówienia, na żądanie. Dużą rolę będzie odgrywał sektor FMCG, który od czasu rozpoczęcia pandemii rozrasta się w e-commerce.

ReCommerce
W sieci coraz chętniej kupujemy z drugiej ręki. Używane ubrania, sprzęt elektroniczny to tylko niektóre z produktów, po które sięgają konsumenci. ReCommerce to dla wielu nie tylko oszczędność pieniędzy, ale przede wszystkim większa świadomość ekologiczna.

Model subskrypcyjny
Subskrypcje w e-commerce nie są nowością, ale wszystko wskazuje na to, że nadal będą się rozwijać. Cykliczne dostawy kaw, kosmetyków, a nawet wina nie są już rzadkością. Usługa coraz częściej będzie łączona z personalizacją zestawu produktów i dopasowaniem go do preferencji kupującego.

Maciej Podgórski
commerce strategy lead, Isobar (Dentsu Polska)

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce

W 2021 roku najciekawsze działania e-sklepów sprowadzały się do zmniejszania barier zakupowych, tak aby zachęcać konsumentów do częstszych zakupów online. Niedawnym przykładem może być tutaj test Allegro Smart z darmową wysyłką od złotówki, zamiast dotychczasowej granicy 40 złotych, co stanowi odpowiedź na oferowaną przez Amazona usługę Prime. 

Wraz z obniżaniem kosztów dostawy zmieniają się też oczekiwania konsumentów w zakresie jej czasu. InPost od niedawna oferuje usługę Same Day Delivery w obrębie 20 miast w Polsce – i to bez dodatkowych opłat. Szeroka adopcja tej opcji przez e-retailerów może dodatkowo zniechęcać konsumentów do zakupów w centrach handlowych. Należy jednak pamiętać, że jej uruchomienie wymaga znacznych inwestycji w centra logistyczne na terenie kluczowych z punktu widzenia e-handlu miast w Polsce.

Innym ważnym obszarem, w którym e-sklepy starają się ułatwiać zakupy są płatności. Współpraca H&M z Klarną, w ramach której sieć wprowadziła opcję „buy now, pay later” dla członków H&M Club w swoim sklepie internetowym, a następnie rozszerzyła tę opcję na sklepy stacjonarne jest dobrym przykładem takiej akcji. Wdrożenie płatności odroczonych przez H&M nie tylko daje klientom więcej elastyczności, ale również pozwala marce łączyć dane dotyczące zachowania klientów online i offline – płatność w sklepie stacjonarnym dokonuje się bowiem z poziomu aplikacji. Według danych NBP karty kredytowe stanowią jedynie 12% wszystkich kart płatniczych w Polsce. Oferowanie polskim konsumentom płatności odroczonych na przejrzystych warunkach może być ważnym czynnikiem zachęcającym klientów do zakupów – zwłaszcza, że pozwala zmniejszyć obawy dotyczące blokowania środków w związku z nietrafionym wyborem i koniecznością zwrotu.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce

Globalnie najważniejszym trendem wpływającym na e-commerce jest postępująca operacjonalizacja danych własnych przez retailerów – zarówno tych działających w modelu Pure Play, jak i Click & Mortar. Symptomatyczne dla tego zjawiska było uruchomienie przez Wallmarta platformy DSP wykorzystującej dane omnichanellowe pochodzące z całej sieci sprzedaży.

W skali Polski najciekawszym wydarzeniem było uruchomienie usługi Amazon Prime na naszym rynku. Darmowe dostawy bez minimalnej kwoty zamówienia – w tym również do paczkomatów – oznaczają, że Amazon rozumie oczekiwania polskich konsumentów i jest gotów rzucić rękawicę Allegro.

Warto też śledzić działania kolejnych platform last mile delivery działających w modelu quick commerce. Szczególnie marki z sektora FMCG powinny zastanowić się nad tym na ile obecność w tym kanale sprzedaży jest kluczowa w świetle oczekiwań ich klientów i działań konkurencji.  

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

Dla wielu marek z branży FMCG dużym wyzwaniem logistycznym było „wejście” w e-commerce, dla którego katalizatorem były kolejne fale pandemii. Teraz, kiedy w ramach samego e-commerce wyłania się mocna konkurencja między marketplaceami (Allegro, Amazon), e-retailerami (Frisco.pl, Douglas) i platformami „quick commerce” (Glovo, Jokr), brandy działające na Polskim rynku będą coraz częściej mierzyły się z wyzwaniami związanymi z zarządzaniem coraz gęstszą siecią onlinowej sprzedaży do których przyzwyczajeni są ich zachodni odpowiednicy.

Marki chcące działać w różnych kanałach sprzedaży internetowej, które nie są tak zwanymi „digital natives”, powinny przede wszystkim pracować nad precyzyjnym określeniem wartości dla ich klientów płynącej z każdego z tych kanałów. Wygranie z konkurencją na każdym polu może nie być możliwe albo efektywne kosztowo, więc jasne zdefiniowanie mierzalnych celów biznesowych w oparciu o dogłębne zrozumienie potrzeb konsumentów i analizę danych jest kluczowe dla sukcesu w e-commerce.

Ostatnie wyzwanie, ale jednocześnie szansa dla e-commerce, to rosnąca inflacja. Polscy konsumenci należą do najbardziej wrażliwych na wzrost cen na świecie, co może stanowić istotną barierę dla dynamiki handlu w naszym kraju. Wielkimi wygranymi takiej sytuacji mogą zostać porównywarki cenowe. Dlatego marki i sklepy internetowe muszą jeszcze lepiej niż wcześniej zarządzać „cyfrową półką” – szczególnie w zakresie strategii cenowej i promocyjnej.

Nowinki technologiczne a e-commerce w Polsce w 2022 roku

Nacisk, jaki cyfrowi giganci kładą na rozwój Web3 i Metaverse, będzie się wiązał – również dla Polskiego e-commerce – z koniecznością dokładniejszego przeanalizowania potencjału biznesowego, który oferuje tokenizacja i platformy gamingowe w połączeniu z AR. Należy pamiętać o tym, że to sektor usługowy, a nie handel detaliczny stracił najwięcej na pandemii. Jeśli skutki pandemii będą nadal odczuwalne w 2022 roku, nowe platformy pozwalające na świadczenie usług cyfrowych mogą być ciekawym sposobem na uzupełnienie przychodów, a nie tylko niszowym obszarem budowania marki.

Paweł Szymczyk
head of ecommerce w Reprise (Mediabrands)

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce

Moje przykłady nie będą stricte kampaniami sklepów, ale to ciekawe przykłady działań promocyjnych dookoła e-commerce. Na pewno „darmowa dostawa za 0zł w całej Polsce” od Shopee w mocnej kampanii promocyjnej na wejście nad Wisłę jest czymś, co warto odnotować, zwłaszcza w kontekście konkurencyjnych programów dostaw za darmo Allegro Smart i Amazon Prime, które wymagają niewielkiej opłaty rocznej. 

Druga rzecz, którą warto zaznaczyć, to pierwszy profesjonalny live sprzedażowy Allegro, który firma poprowadziła w marcu. Nagranie z transmisji na żywo jest dostępne na YouTube i ma prawie 9 godzin (!) długości, podczas których zaproszeni goście Allegro prezentowali wybrane produkty w różnych kategoriach. Widać, że firma jest świadoma ogromnej siły, jaką live’y mają na Dalekim Wschodzie i chciała podejść do tematu oraz przetestować go. Jednak forma całodniowego spotkania ewidentnie się nie sprawdziła, i kolejne cztery live’y trwały już dużo krócej (pomiędzy 2 a 3,5 godziny, wszystkie dostępne w serwisie Youtube). Ta forma sprzedaży w social mediach przyjęła się już dość szeroko, jeśli chodzi o małych sprzedawców z kategorii moda czy kosmetyki. Przewiduję, że eksperymenty z live’ami będziemy oglądali na naszej scenie e-commerce coraz częściej i w odniesieniu do kolejnych kategorii produktowych.

I na koniec wisienka na torcie – przykład kreacji od InPostu która mnie osobiście bardzo zapadła w pamięci i swego czasu viralowo niosła się po social mediach – różowy paczkomat z wielką, żółtą gruszką na środku i podpisem: „Historii tego Paczkomatu i tak byś nie zrozumiał”, nawiązująca oczywiście do kultowej polskiej komedii. Dla mnie – mistrzostwo świata.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce 

Jeśli miałbym wybrać trzy najciekawsze wydarzenia wpływające na polski e-commerce w 2021 bez wahania postawiłbym na wejście Shopee do Polski, uruchomienie usługi Prime przez Amazona oraz przejęcie grupy Mall przez Allegro. Wszystkie trzy miały miejsce w październiku/listopadzie i bardzo jasno wskazują, że kończy się pewna epoka bezdyskusyjnej dominacji allegro w polskim e-commerce. Polski lider od dawna na wiele różnych sposobów przygotowywał się na wejście do Polski konkurencji, ale ostatni ruch jednoznacznie zmienia jego status gracza – z lokalnego polskiego na regionalny środkowoeuropejski.

Amazon, który nad Wisłę ostatecznie zawitał w marcu tego roku, do tej pory po prostu był słabo obecny, natomiast uruchomienie usługi Prime należy jednoznacznie interpretować jako rzucenie wyzwania Allegro i bardziej aktywne włączenie się amerańskiego giganta do wyścigu o serca, umysły i portfele Polaków. Z kolei singapurski gigant, który dominuje w regionie Azji Środkowo-Wschodniej pokazał, że kierunek europejski traktuje bardzo poważnie, wchodząc także do Francji i Hiszpanii zaledwie kilka tygodni po ogłoszeniu wejścia nad Wisłę.

Całości obrazu dopełnia ogłoszenie w październiku przez AliExpress możliwości otwarcia platformy dla polskich sprzedawców oraz pojawiające się w portalach rekrutacyjnych ogłoszenia sugerujące, że za Shopee w kierunku Polski może już kroczyć kolejny duży gracz z branży. Tak czy inaczej wszystko wskazuje na to, że 2022 będzie intensywnym rokiem, jeśli chodzi o rozwój rynku e-commerce i walkę pomiędzy marketplace’ami w Polsce.  

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

Na pewno ciekawym zagadnieniem jest tzw. q-commerce czy też quick commerce specjalizujący się w dostawach ograniczonego asortymentu FMCG tego samego dnia w godzinę czy nawet 15 minut od chwili złożenia zamówienia. 2021 był rokiem prawdziwego boomu – liczba aplikacji oferujących taką usługę w polskich miastach podwoiła się z około 5 do około 10.

Trudnojeszcze do końca powiedzieć, na ile jest to bańka spowodowana modą, a na ile zaspokojenie realnej potrzeby i stabilny model biznesowy. Na tę chwilę wydaje się, że większość firm jest w dynamicznym i kapitałochłonnym okresie burzliwego wzrostu, natomiast nie wiadomo ile z nich okres ten przetrwa i zbuduje na tyle duża skalę działania, aby stabilnie zarabiać. Mamy prawdopodobnie już pierwszą ofiarę – firma Swyft, która wystartowała latem, a z początkiem grudnia ogłosiła wstrzymanie operacji – na razie tymczasowo.

Drugi ciekawy temat to automaty paczkowe. Dominuje oczywiście InPost, ale swoje automaty stawia też chińskie Cianiao (dla AliExpress), Poczta Polska (która niedawno uzyskała na ten cel prawie 200 mln zł od Ministerstwa Aktywów Państwowych, a planuje wydać na paczkomaty kilkukrotnie więcej w perspektywie trzech lat), Allegro czy choćby Orlen. Ta forma dostawy, ze względu na swoją elastyczność i wygodę odpowiada już za większość realizowanych do konsumentów przesyłek, a w wielu kategoriach wręcz dominuje z udziałem na poziomie 70 czy 80% i większym. Popyt jest tak duży, że w sezonie na odebranie paczki z paczkomatu InPostu mamy tylko kilka dni, bo trzeba zwolnić miejsce dla kolejnych przesyłek.

Tymczasem Cianiao zdążyło już poskarżyć się na zapisy o wyłączności w umowach InPostu ograniczające konkurencji możliwość stawiania maszyn w tych samych lokalizacjach, często najlepszych w okolicy. Poczta Polska działa w oparciu o partnerstwo z Biedronką, z kolei Orlen ma własne, naturalne terytorium do rozwoju swojej infrastruktury w postaci stacji – zapowiada się zatem bardzo ciekawy rok dla paczkomatów.

Mówiąc o wyzwaniach, nie można pominąć zapowiedzi firmy Google odnośnie wyłączenia ciasteczek 3rd party. Choć firma przesunęła termin wdrożenia tej zmiany na lato 2023, niemniej cały nadchodzący rok upłynie na pewno pod znakiem przygotowania się użytkowników do spodziewanych konsekwencji i do nowej formy realizacji kampanii reklamowych. W tym kontekście ogromnej wartości nabierają dane o klientach zbierane przez same firmy / sklepy (1st party) i należy spodziewać się powszechnej rozbudowy i wdrażania narzędzi służących do ich zbierania, gromadzenia i przetwarzania, a także skokowego wzrostu popularności kompleksowych platform CDP (Customer Data Platform) służących do centralizacji i ujednolicenia dostępu do danych klienckich w firmie (często w czasie rzeczywistym).

Nowinki technologiczne a e-commerce w Polsce w 2022 roku

Myślę że jednym z najważniejszych trendów oczekiwanych obecnie jest bardzo szybki wzrost sektora e-grocery, a więc zakupów żywności przez internet. Do tej pory, ze względu na przyzwyczajenia Polaków, wymagania techniczne dystrybucji oraz specyfikę samych produktów spożywczych (relatywnie niskie ceny, krótkie terminy przydatności do spożycia, problemy z zabezpieczeniem produktów do transportu), ta część rynku e-handlu była względnie niewielka. Natomiast pandemia mocno zmieniła podejście konsumentów. Firma PwC szacuje, że to właśnie żywność będzie lokomotywą wzrostu e-commerce w ciągu najbliższych pięciu latach ze średnioroczną stopą wzrostu na poziomie prawie 30% (ponad dwukrotnie szybciej od drugiej w zestawieniu kategorii zabawek i produktów dla dzieci) i za pięć lat osiągnie poziom 18 mld zł przebijając wspomniane zabawki szacowane na 17mld zł w 2026 roku (dla porównania: w 2020 zabawki sprzedawane w sieci były warte 8 mld zł, a produkty spożywcze 4 mld zł).

Drugim bardzo ciekawym trendem w handlu w sieci jest wzrost znaczenia tzw. „Silversów”, czyli starszych grup wiekowych. Jeszcze niedawno grupa komercyjna, a więc zwyczajowo ta o dużej sile nabywczej, kończyła się na poziomach 49-55lat; dziś coraz częściej jest to 65, a czasami nawet 75 lat i tu, choć pandemia też odegrała swoją rolę, nie można pominąć działań samych platform, które błyskawicznie dostrzegły potencjał komercyjny drzemiący w aktywizacji seniorów i wprowadziły szereg udogodnień dedykowanych tej grupie konsumentów (np. infolinia Allegro uruchomiona niedługo po wybuchu pandemii oferująca pomoc w założeniu konta i zakupach krok po kroku).

Trzecim trendem o którym warto wspomnieć jest wszechobecny cross-border, czyli sprzedaż transgraniczna i to w wielu wymiarach – od uszczelnienia VATu dla przesyłek o małej wartości zamawianych do Polski spoza UE, przez dostęp dla polskich sprzedawców do wielu rynków na świecie za pośrednictwem platformy Amazon, aż po rozpoczęcie pilotażu usługi One Fulfillment oraz intensywną rekrutację przez Allegro sprzedawców na Dalekim Wschodzie i wprowadzanie ich produktów do swojej oferty. Od dawna wiadomo że „świat jest mały”, ale dla e-commerce to wyrażenie nigdy nie było bardziej prawdziwe – a świat zakupów w sieci jeszcze nigdy nie był tak mały i dostępny jak obecnie, choć zapewne jeszcze się zmniejszy w kolejnych latach.

Rafał Wasyluk
head of EMEA commerce centre of excellence w VMLY&R Poland 

Najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce

W VMLY&R staramy się już kasować przedrostek „e” i mówić po prostu o commerce, szczególnie, że inne branżowe określenie: seamless shopping experience, a także ekspresowy rozwój technologii czy poziom integracji rozwiązań zakupowych z płatniczymi, czy formami dostawy, zmusza do kolejnej konkluzji – że miejsce transakcji staje się wtórne. Ma być po prostu wygodne i dostępne tam, gdzie zechce klient.

Właśnie dlatego przytoczę tu kampanię zrealizowaną przez VMLY&R (wraz z partnerami z Wavemaker, Przestrzeń i MullenLowe) na początku roku w modelu brand collaboration z udziałem Decathlon i IKEA. Doskonały przykład na to, jak marki mogą współpracować i podkreślać cele współpracy – w tym wypadku wręcz uświadomienie szerokiemu gronu odbiorców, że w odpowiednio urządzonym domu można wygodnie uprawiać sport i kultywować aktywność fizyczną. Świetny przekaz na czas, kiedy powinniśmy praktykować dystans społeczny.

Dla rozwoju handlu online, w krajowym sektorze spożywczym, najistotniejsze w mijającym roku jest bez wątpienia pojawienie się spożywczych dostaw natychmiastowych. Jokr czy Lisek, czyli ultraszybka dostawa artykułów spożywczych zmienia sposób, w jaki ludzie myślą o zakupach codziennego użytku. W ostatnim kwartale mogliśmy obserwować intensyfikację na tym polu. Wschodząca branża ma szansę wykorzystać swoją obecną dynamikę poprzez wpływ na zmianę zachowań konsumentów. W niedalekiej przyszłości ludzie będą mogli przejść od robienia dużych, planowanych zakupów do zamawiania w czasie rzeczywistym. Jokr mówi do nas wprost: „Wymień planowanie na odpoczywanie, dostawa w 15 minut”. Lisek: „Nowy gatunek sklepu dostarcza w 10 minut”. Można lekko stwierdzić, że ultraszybkie zakupy to nowy rodzaj convenience, nie dziwi więc też intensyfikacja działań przez Żabkę oferującą Jush i także zakupy w 15 minut. 15 minut stało się nowym standardem dostawy.

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce 

Shopify – z perspektywy światowej to będzie rozszerzenie współpracy Shopify z Metaverse i Alphabet. Dotyczy to przede wszystkim udostępnienia funkcji basket checkout dla wszystkich sprzedających przez Facebook, Instagram, YouTube, Google czy nawet z użyciem Google Maps, którzy nie używają Shopify jako platformy handlowej (nie kierują do listingów tamże). Myślę, że już wkrótce będzie to mocno widoczne na Instagramie (czekamy na szerszą dostępność IG Checkout).

Pozostając w „globalu” – Metaverse. Cóż nowego można powiedzieć, poza tym, że Mark Zuckerberg przesunął granice naszej wyobraźni. Globalne marki już prześcigają się w deklarowaniu (a nawet prezentacji inicjatyw i projektów), że „virtual is our next playground and future”.

Oczywiście jeszcze nie tyle w „nowym” Metaverse, ile w samej rzeczywistości wirtualnej: Balenciaga kreująca wirtualne kolekcje, Tumi uruchamiające wirtualne sklepy, technologia Matterport pozwalająca wirtualizować przestrzeń fizyczną wraz z opcjami zakupowymi, Nike/Jordan uruchamiające Jumpman Zone w Fortnite, adidas odpalający właśnie Confirmed… Rayban ze swoimi Ray-Ban Stories czy, last but not least – Niantic (Pokémon GO), który zabezpieczył 300 mln USD na inwestycje w real life metaverse, czyli będzie rozwijał swoje Augmented Reality… NFT, tokeny, krypto, VR, AI, AR – dzieje się, wszystko ma się świetnie, a będzie jeszcze lepiej. I w zasadzie… to nie jest nowe – przecież pamiętamy wciąż żywe Second Life! Teraz klocki zaczynają pasować i układać się nawet dla Baby Boomers i Gen X.

Na naszym rodzimym rynku (ale również w wymiarze międzynarodowym) wskazuję na inwestycję kapitałową, którą pozyskała firma eStoreMedia oferująca narzędzia do audytu pozycji produktów na cyfrowej półce w ramach pakietu eStoreCheck. Zainteresowanie funduszy inwestycyjnych obszarem digital shelf intelligence wskazuje jak obiecujący jest to biznes i jak istotny jest e-commerce jako kanał nie tylko sprzedażowy, ale także komunikacyjny. Dziś klienci czerpią informację o produktach w pierwszej kolejności ze sklepów online i to właśnie w nich jakościowa prezentacja produktu, opinie konsumenckie wystawiane po zakupach, pozycja w wynikach wyszukiwania czy konkurencyjność cenowa w kategorii, wpływają na wyniki sprzedaży. eStoreMedia dołączyła do światowej ekstraklasy rozwiązań SAAS z kategorii CARS, z powodzeniem oferuje swoją platformę dla największych marek globalnych, wskazując jednocześnie jak istotne są dla managerów marketingu i sprzedaży wskaźniki, które może dostarczać z dowolnego kraju, sklepu czy kategorii na świecie.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

W związku z tym, że w swojej praktyce zawodowej patrzę na Commerce z dwóch perspektyw: marek (głównie sektora CPG) i sklepów, moja odpowiedź dotyczy po trosze obu „uczestników” i dotyka także wyzwań i trendów, w kierunku których zmierza branża. Lub inaczej mówiąc – co ją w tej chwili zajmuje, o czym się mówi, w nieco szerszej perspektywie niż polski, rodzimy rynek. 

Na pierwszym miejscu postawiłbym transformację sklepów w kierunku platform usługowych i rosnące zapotrzebowanie na działania marketingowe i contentowe. Nie mam tu na myśli rozwoju technologicznego. np. związanego z rozwijaniem oferty marketplace’owej dla niezależnych sprzedawców. Myślę o rozwoju oferty marek w kierunku usług, w kierunku lojalizacji konsumentów z marką i jej produktami. Doskonałym przykładem jest Nike, które w ramach, i także poza swoim sklepem D2C, oferuje szereg innych usług: aplikacje treningowe, treści inspiracyjne, instruktarzowe a nawet funkcje quasi-społecznościowe. To pozytywne „kombinowanie” widać także w projektach brand collaboration takich jak np. współpraca Decathlon i IKEA, w kampanii wymienionej wcześniej.

W ten sposób producenci mogą zaoferować coś unikalnego na bazie tego, w czym już są najlepsi. Pozwala to również budować trafną i wypełnioną rekomendacjami narrację o marce i reason to believe, w dialogu z konsumentami i – trafiać w kluczowe momenty konsumenckie, które mają znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Nie kupuję już produktu – kupuję obietnicę i szereg otaczających usług i doświadczeń. Nie chodzi już o to, co mogę kupić, ale o to czego jeszcze mogę potrzebować od ulubionej marki i oczekuję, że ona to dostarczy.

Poza transformacją od produktu do usługi w przestrzeni eCommerce, którą pandemia i lockdowny przyspieszyły, nie można zapominać o wciąż istniejącej i silnej konieczności interakcji fizycznej między sprzedającym a kupującym. Bez tego się nie obejdzie i w większości pragniemy powrotu fizyczności do naszego życia. 

Dlatego przyszłość to wciąż doświadczenia międzyludzkie, fizyczne, napędzane digitalem, a tutaj istotną rolę mają do odegrania sklepy tradycyjne. Chęć powrotu do tej fizycznej sprzedaży detalicznej jest widoczna tam, gdzie znoszono pierwsze blokady. Na przykład w Wielkiej Brytanii, w kwietniu, sprzedaż offline wzrosła o 9,2 procent miesiąc do miesiąca, przy 218 procentowym skoku ruchu w pierwszym tygodniu. Z kolei w Stanach Zjednoczonych sprzedawcy detaliczni, tacy jak TK Maxx, określają obserwowane wzrosty ruchu jako konsumenckie „poszukiwanie skarbów”, inaczej mówiąc konsumenckie poszukiwanie silnych doznań zakupowych.

W nadchodzących latach e-handel zmierzy się z wyzwaniami płynącymi ze zmian jakie wywołały wirus, pandemia czy lockdowny, w sposobie naszego codziennego funkcjonowania. O ile wszyscy przekonaliśmy się do zakupów online, o tyle wciąż nie zapomnieliśmy o korzyściach, jakie dają zakupy w tradycyjnym, a może już wiązanym modelu on- i offline. Sklepy brick-and-mortar staną się punktami strategicznymi. Konsumenci uświadomieni potencjałem pracy zdalnej podjęli exodus z centrów miast, które niegdyś prosperowały dzięki dojeżdżającej sile roboczej. Zakupowe rytuały „drogi” zamieniły się na domowe wygody. Kawa i kanapka po drodze, na domowe śniadania i lunche. Koszula na bluzę, półbuty na wygodne tenisówki w rezultacie czego ewoluują także wymogi formalne i struktura wydatków. Zatem sieci handlowe zmuszone będą do przemyślenia asortymentu i lokalizacji swoich sklepów. Więcej – nie tylko lokalizacja, ale też ich wewnętrzne rozplanowanie musi odpowiadać potrzebie konsumentów ery digital-first: środowisko sklepu musi być zgodne z oczekiwaniami kupujących i wspierać różne rodzaje doświadczeń, jakich oczekują.

Kluczem będą bardziej eksperymentalne sklepy, z bardziej pomysłowym i nietypowym wystrojem oraz lepsze wsparcie dla konsumentów „wielokanałowych”. Istotne będą rozbudowane strefy click-and-collect i buy-online-pick-up-in-store (BOPIS), czyli hybrydowe opcje zakupów i zwrotów, które dzięki kierowaniu klientów do lokalizacji offline, obniżają koszty dostaw a jednocześnie zwiększają ruch w sklepie, budując szansę na dodatkową sprzedaż w miejscu.

Na koniec: doświadczenia w sklepie offline będą kreowane doświadczeniami cyfrowymi, czyli technologia i dane będą stanowić podstawę. Sprzedawcy detaliczni, poprzez integrację danych z kanałów internetowych, mobilnych, sklepowych i magazynowych, mogą cyfrowo zwiększać swój fizyczny zasięg, zapewniając jednocześnie połączone, spersonalizowane doświadczenia, których oczekują kupujący. Nieustającym wyzwaniem, jak zawsze, a może i bardziej, będzie nie tylko zbieranie tych danych, ale także ich unifikacja, integracja i trafne wykorzystanie.

Łukasz Białonoga
e-commerce managing partner w SalesTube

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce

Warto na początek wspomnieć o OLX z oryginalnymi kampaniami, który kontynuuje swój podbój rynku w handlu lokalnym.

Drugi przykład to, może nie konkretnie e-sklep, ale mocno związany z e-commerce – dalszy rozwój BLIKa, który głośną kampanią z Tomaszem Kotem reklamował ostatnio chociażby funkcję płatności zbliżeniowych.

Po trzecie same day delivery – organizacyjnie jeszcze kuleje, ale to kolejny trend, który może podbić rynek i wygenerować nowe przyzwyczajenia i nawyki u kupujących

3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce

Najważniejszym wydarzeniem tego roku było wejście na polski rynek Amazon, podczas gdy multichannel jest trendem obowiązkowym na tym rynku. Po drugie – wejście Shopee do Polski i duże zniżki zarówno dla kupujących jak i sprzedających. Last but not least – rozwinięcie się zakupów z odroczoną płatnością – dobrym przykładem jest PayPo.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku

Rosnące preferencje użytkowników do konkretnych form wysyłki – np. 88% użytkowników w wieku 15-24 lat wskazuje, że motywuje ich do zakupu możliwość wysyłki przez automaty paczkowe. Te preferencje mogą być coraz bardziej rozdrobione np. przez wejście na rynek paczkomatów nowych graczy np. Orlen Paczka. Wiąże się to z faktem, że w sklepie musimy udostępniać coraz większą ilość form wysyłki. Mniejsze sklepy poradzą sobie z tym dzięki integratorom – jak np. Furgonetka.

Kolejne wyzwania to śledzenie preferencji własnej grupy docelowej w szybko zmieniającym się rynku, nie przegapienie momentu wejścia w nowe kanały sprzedaży. Większość sklepów wiedziała już, że musi być na Allegro, w własnym sklepie i np. na Ceneo.

W tym roku pojawił się u nas Amazon – część branż może stracić spory ruch w kierunku tego kanału i nie obecność na nim może przynieść spadki. Każdy biznes musi monitorować rynek i odpowiednio dobierać technologie, aby jak najwięcej automatyzować.

Widziałem ostatnio case, o tym, że Google zaczyna zachęcać restauratorów do wdrażania menu w wizytówkach Google – być może w przyszłości Google będzie chciał, abyśmy zamawiali jedzenie z restauracji bezpośrednio ze stron?

Nowinki technologiczne a e-commerce w Polsce w 2022 roku

PWA – nie jest to może już nowinka, ale wciąż nierozpowszechniony trend. Nasz partner Vue Store Front otrzymał olbrzymią rundę finansowana – co tylko utwierdza nas w tym, że technologia będzie się rozwijać.

Rozwój social e-commerce to bardzo popularny trend w Azji. Choć w Europie i w Polsce na razie raczkuje, trzeba jednak trzymać rękę na pulsie.