Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Webinary i wydarzenia online w 2021 roku. Poznaj dane z raportu ClickMeeting!

Webinary i wydarzenia online w 2021 roku. Poznaj dane z raportu ClickMeeting!
O autorze
5 min czytania 2022-01-25

W 2020 roku obserwowaliśmy globalną transformację komunikacji. W związku z pandemią większość podejmowanych przez nas aktywności musiała przejść do kanałów online. Przełożyło się to także na olbrzymie zainteresowanie webinarami. Jak pod tym względem prezentował się rok 2021? Czy obserwujemy zmęczenie wydarzeniami online? Co będzie ważne w najbliższej przyszłości?

Aby móc udzielić odpowiedzi na te pytania, przeanalizowaliśmy blisko 2 mln webinarów i spotkań, które odbyły się na ClickMeeting w 2021 roku. Wzbogaciliśmy je także o wyniki naszych badań. Zapraszamy do pobrania najnowszego raportu State of Online Events, a niecierpliwi znajdą podsumowanie najważniejszych informacji w tym artykule.

Pobierz raport ClickMeeting State of Online Events

Ewolucja po rewolucji: pozostaliśmy w świecie wirtualnym

Początek pandemii dla wielu firm i instytucji oznaczał prawdziwą rewolucję. Stacjonarna praca i nauczanie musiały ustąpić miejsca modelom zdalnym lub hybrydowym. Przełożyło się to na olbrzymie zainteresowanie platformami do webinarów i spotkań online. W 2020 roku odnotowaliśmy wzrost liczby wydarzeń i uczestników aż o 370%!

Rok 2021 był nieco inny. Choć również upłynął pod znakiem pandemii, obostrzenia były zdecydowanie mniej dotkliwe. Większą popularność zyskały w związku z tym formaty hybrydowe. Sami uczestnicy zdążyli natomiast dobrze poznać zarówno swoje oczekiwania, jak i dostępne na rynku oferty.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Łącznie w 2021 roku na platformie ClickMeeting odbyło się 1 953 406 wydarzeń, w których wzięło udział 26 603 480 uczestników z całego świata. To nieco mniej w porównaniu do rekordowego roku 2020, jednak wciąż o ponad 300% więcej w zestawieniu z okresem poprzedzającym pandemię!

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Średnio w ciągu tygodnia odbywały się 39 393 wydarzenia. Również w tym przypadku możemy więc mówić o bardzo wysokim, sięgającym 320% wzroście w porównaniu z rokiem 2019. Co mówią nam te dane? Po rewolucji przyszedł czas na ewolucję: wydarzenia online stały się ważną częścią naszego życia i z pewnością nie ulegnie to zmianie. Jednocześnie dużym zaufaniem będą cieszyć się zwłaszcza formaty hybrydowe, wykorzystujące równocześnie komunikację zdalną i bezpośrednią.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Edukacja, marketing, spotkania – cele wydarzeń online

Wydarzenia online wspierają dużą liczbę działań i sektorów rynku. Co ważne, wielu użytkowników ClickMeeting wykorzystuje narzędzie w kilku różnych celach: platforma pozwala im między innymi na organizację webinarów o charakterze promocyjnym, szkoleń zarówno dla klientów, jak i własnych zespołów, a także prowadzenie zewnętrznych i wewnętrznych spotkań. Jak prezentuje się to w liczbach?

Działania edukacyjne

Webinary, jak wskazuje sama nazwa, powstały z myślą o wspieraniu sektora edukacyjnego. Choć obecnie wiele się zmieniło i okazują się niezwykle przydatne także w innych branżach i działaniach, nadal najczęściej korzystamy z nich w celu przekazywania wiedzy.

Łącznie 52,4% wydarzeń zorganizowanych na ClickMeeting w 2021 roku miało charakter edukacyjny. 41,3% stanowią przy tym między innymi standardowe zajęcia lekcyjne realizowane przez szkoły i uczelnie, ale także prywatne firmy szkoleniowe czy trenerów. Ten rynek jest bardzo różnorodny: webinary i spotkania organizowały między innymi szkoły rodzenia, psie przedszkola czy instruktorzy jogi. W formule zdalnej można było także zdobywać wiedzę dotyczącą pszczelarstwa i żeglarstwa.

11,1% wydarzeń to natomiast wewnętrzne inicjatywy edukacyjne podejmowane przez firmy i organizacje. Znalazły się tu między innymi szkolenia BHP, warsztaty i inne formaty, które były skupione na rozwoju kompetencji członków zespołów.

Marketing, PR i sprzedaż

Od dłuższego czasu obserwujemy rosnące zainteresowanie wykorzystaniem webinarów w działaniach marketingowych, PR i sprzedaży. Więcej o webinar marketingu dowiesz się z tego artykułu. Nasze dane pokazują, że stanowią one istotną część aktywności podejmowanych przez klientów ClickMeeting.

Łącznie to 35% wszystkich wydarzeń. 19% sklasyfikowaliśmy jako wydarzenia marketingowe, a więc między innymi otwarte webinary i konferencje realizowane przez firmy, bardzo często przy wsparciu zewnętrznych ekspertów. 16% wydarzeń miało natomiast bezpośredni charakter sprzedażowy. W tej formule wyjątkowo dobrze sprawdzały się chociażby prezentacje produktu i prezentacje sprzedażowe.

Spotkania online

Spotkania online znakomicie uzupełniają wskazane wcześniej działania. Zapewniają optymalną organizację pracy i komfortowy kontakt z klientami czy kontrahentami. Bardzo często pełnią również rolę małych interaktywnych webinarów. Stanowią 12,6% wszystkich wydarzeń, które odbyły się za pośrednictwem ClickMeeting w 2021 roku.

Zarabianie dzięki webinarom: na jaki zysk można liczyć?

Wydarzenia online stają się znakomitym narzędziem do zarabiania pieniędzy. Przychody można przy tym osiągać na kilka sposobów. Oprócz webinar marketingu, który znakomicie stymuluje sprzedaż, wciąż świetną metodą na osiąganie zysków jest po prostu sprzedaż dostępu do webinarów. Ile udało się zarobić naszym klientom w tym roku?

Łączny przychód to 7 152 474 złotych. Rekordzista na jednym płatnym wydarzeniu zarobił natomiast równowartość aż 108 tysięcy złotych!

Zmęczeni spotkaniami online? Zaangażowanie rośnie

Odkąd wydarzenia online stały się kluczowym elementem świata biznesu i edukacji, obserwujemy nie tylko ich zalety, ale również pewne wady. Sporo mówi się także o syndromie przemęczenia, który dotyka przede wszystkim osoby stykające się z problemami organizacyjnymi i tak zwaną spotkaniozą, czyli koniecznością uczestniczenia w zbyt dużej liczbie spotkań. Czy znajduje to odzwierciedlenie w naszych statystykach? Nie do końca. Co ciekawe, średni czas trwania wydarzenia – zarówno webinaru, jak i spotkania online – uległ w 2021 roku wydłużeniu. O ile w 2020 roku było to odpowiednio 82 i 55 minut, w 2021 roku przeciętny webinar trwał 98 minut, a spotkanie 66 minut.

Oczywiście sama długość wydarzenia to nie wszystko. Jeszcze ważniejszą rolę odgrywa czas zaangażowania uczestnika. Jak się okazuje, wzrosła również długość przeciętnej sesji: na spotkaniu spędzaliśmy średnio 50 minut, a na webinar poświęcaliśmy 55 minut. W poprzednim roku było to odpowiednio 35 i 40 minut. Warto mieć przy tym świadomość, że pod tym względem obserwujemy spore różnice pomiędzy poszczególnymi rynkami. Więcej na ten temat przeczytasz w pełnej wersji raportu.

Kiedy zorganizować wydarzenie? Praktyczna rada dla organizatora

Ustalenie terminu spotkania lub webinaru to bardzo trudne zadanie. W znacznej mierze to od wyboru odpowiedniego dnia i pory zależeć będzie frekwencja. Nawet najciekawszy temat i najlepsi prelegenci nie zdadzą egzaminu, jeżeli uczestnikom trudno będzie wygospodarować wolną chwilę.

Wobec tego kiedy najczęściej organizowano wydarzenia w 2021 roku? Okazuje się, że najlepszym dniem jest wtorek, tuż za nim plasuje się natomiast środa i czwartek. Oczywiście webinarów i wydarzeń nie brakuje również w inne dni tygodnia, jednak zdecydowanie mniej chętnie organizujemy je w weekend.

W rankingu godzin zwyciężyła 15:00, wyprzedzając 16:00 i 07:00. Na dalszych miejscach znalazły się 14:00 i 8:00. Jak widać, preferujemy drugą połowę biznesowego dnia lub poranek.

Co będzie liczyło się w 2022 roku?

Jak to zwykle bywa w świecie marketingu, zamykając jeden etap, zaczynamy spoglądać w przyszłość. Robimy to także w naszym raporcie. Jaka przyszłość czeka branżę webinarów i spotkań online? Co będzie odgrywać najważniejszą rolę w najbliższym czasie?

Bez wątpienia przyszłość należy do webinar marketingu! Wynika to nie tylko z naszych analiz i badań, ale również danych dostarczanych przez różnego typu narzędzia. Firmy na całym świecie doskonale zdają sobie sprawę z potencjału, jaki drzemie w wydarzeniach online. To także jedna z najbardziej efektywnych strategii pozwalających na równoczesne osiąganie wielu celów. Z pomocą platformy oferującej rozbudowane funkcje marketingowe ich osiągnięcie jest zdecydowanie prostsze.

Jesteśmy także przekonani, że coraz większym zainteresowaniem będą cieszyć się wydarzenia hybrydowe, a sama praca hybrydowa, rekrutacje hybrydowe i blended learning staną się po prostu standardem. W związku z tym warto przygotować się do nowych wymagań i nauczyć się efektywnego działania już teraz.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Pobierz raport State of Online Events! Znajdziesz w nim szczegółowe satystyki i podsumowanie badań, które przeprowadziliśmy w 2021 roku!

 

Artykuł powstał we współpracy z ClickMeeting.