TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Pierwszy w historii Fashion Week w metaverse. Jakie marki zaprezentowały się podczas wirtualnego tygodnia mody?

Pierwszy w historii Fashion Week w metaverse. Jakie marki zaprezentowały się podczas wirtualnego tygodnia mody?
Na platformie Decentraland w dniach 24-27 marca odbył się pierwszy w historii Metaverse Fashion Week. Czy wielki modowy eksperyment zakończył się sukcesem?
O autorze
2 min czytania 2022-04-01

fot. UNXD_NFTvoguebusines

Po tradycyjnych Tygodniach Mody w Nowym Jorku, Mediolanie czy Paryżu przyszedł czas na pierwszy w historii Metaverse Fashion Week. W Decentralandzie – platformie opartej na blockchain, zaprezentowało się aż 50 modowych marek, m.in. Dolce & Gabbana, Tommy Hilfiger, Paco Rabanne czy Estee Lauder. Co ciekawe, na wydarzeniu nie pojawili się niektórzy znani gracze w metaverse – w tym Gucci czy Ralph Lauren.

Na potrzeby wydarzenia platforma otworzyła nową dzielnicę w cyfrowym świecie na wzór słynnego Avenue Montaigne z Paryża.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kluczowym elementem imprezy były zakupy cyfrowych ubrań. Jak mówi Kadine James, technolog kreatywny w Yahoo, który również uruchomił własną kolekcję NFT podczas MVFW – „metaverse reprezentuje przyszłość nadawania, przyszłość reklamy i możliwości dla marek, które chcą być na czasie”.

Te wspólne wirtualne przestrzenie 3D, w których możesz ubrać swojego awatara, wejść i doświadczyć mody od największych marek modowych na świecie… to naprawdę ekscytująca okazja (…) Robimy rzeczy, które jeszcze nie tak dawno byłyby zupełnie niewyobrażalne – mówił Kadine James, kreatywny technolog w Yahoo.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez UNXD (@unxd_nft)

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Poza obowiązkowymi pokazami i zakupami nowych kolekcji ubrań i akcesoriów, na Metaverse Fashion Week nie zabrakło również koncertów na żywo, seansów filmowych, wernisaży obrazów w postaci NFT oraz tradycyjnego after party. Uczestnicy wydarzenia mogli od razu „założyć” zakupione ubrania, czyli spersonalizować swoje awatary.

Nie chcesz po prostu odtworzyć prawdziwego życia w metawersie; chcesz przesuwać granice i naprawdę szaleć ze swoimi projektami, pokazać spektakle i rzeczywiste wrażenia – powiedział Max Vedel, współzałożyciel i dyrektor kreatywny w Swipe Back.

Mieszane opinie

Według Giovanny Graziosi Casimiro, szefowej Tygodnia Mody Metaverse, opinie od uczestniczących marek są w głównej mierze pochlebne, a organizatorzy już planują wykorzystać to, czego nauczyli się z pierwszej edycji wydarzenia.

To dopiero początek. Musimy robić krok po kroku – mówi Giovanna Graziosi Casimiro, szefowa Tygodnia Mody Metaverse (MVFW). 

Wśród krytycznych głosów pojawiły się zarzuty co do jakości obrazu. Według uczestników grafika była słabsza niż w przypadku takich wydarzeń modowych jak pokaz Fabric of Reality w 2020 roku lub Roblox Garden Gucci w 2021 roku. Uczestnicy często wskazywali także na liczne usterki takie jak opóźnienia lub całkowite zanikanie obrazu, które utrudniały uczestnictwo w imprezie.

Tak. Wciąż jest wcześnie. Jednak doświadczenie użytkownika może wymagać poprawy tylko odrobinę, aby ułatwić jego masowe przyjęcie – skomentowała w mediach społecznościowych Anne-Christine Polet, która kieruje funkcjami projektowania 3D PVH Corp.

Czy sukces pierwszego tygodnia mody w metaverse to początek końca tradycyjnych wydarzeń w świecie fizycznym? Choć jednym z celów MVFW jest demokratyzacja mody i zwiększanie dostępności ekskluzywnych wydarzeń osobom, które dotąd napotykały ograniczenia geograficzne lub ekonomiczne, zdaniem ekspertów cyfrowe pokazy nie zastąpią tych prawdziwych. Moda w metaverse niewątpliwie będzie się rozwijać, ale na razie nic nie wskazuje na to, że cyfrowe ubrania zajmą miejsce prawdziwych produktów.

Czy MVFW to otwarcie miejsca w pierwszym rzędzie na wybieg na pokazie Dolce & Gabbana w prawdziwym życiu? Absolutnie nie. Tylko elita może chodzić na te wydarzenia – wskazuje Kadine James.

PS
Czas debiutów w metaverse trwa. Niedawno marka Heineken otworzyła pierwszy browar w Decentralandzie, a JP Morgan to pierwszy bank, który dostrzegł możliwość świadczenia codziennych usług w wirtualnym świecie.

PS 2
Wspierany przez Sony japoński startup H2L Technologies pracuje nad stworzeniem specjalnej opaski, dzięki której w wirtualnym świecie metawersu możliwe będzie… odczuwanie fizycznego bólu.