Ogromną popularność serwisów streamingowych niewątpliwie napędziła pandemia i związane z nią lockdowny, kiedy jedną z głównych rozrywek stało się oglądanie filmów i seriali na żądanie. Z opublikowanego we wtorek raportu Netflixa wynika jednak, że, po miesiącach wzrostów, boom na serwisy streamingowe zdecydowanie zanika.
W pierwszym kwartale 2022 roku Netflix odnotował stratę 200 tys. subskrybentów. Co więcej, firma podkreśla, że spodziewa się dalszych problemów i przewiduje, że w drugim kwartale straci nawet 2 mln widzów.
Zobacz również
Po opublikowaniu raportu, Netflix zanotował także wyraźny spadek na giełdzie – akcje firmy spadły o blisko 26%.
Netflix walczy z konkurencją i współdzieleniem kont
W ostatnich dwóch latach na rynku zaczęło przybywać coraz więcej platform z filmami i serialami na żądanie. Oprócz Netflixa konsumenci mają do wyboru ofertę HBO MAX, CDA Premium czy Amazon Prime, a do wejścia na polski rynek szykuje się także Disney+. To właśnie rosnąca konkurencja jest według Netflixa jedną z przyczyn utraty subskrybentów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Spółka wspomina również o konkurencji ze strony tradycyjnych firm rozrywkowych, które zainwestowały we własne platformy transmisji strumieniowych, a także o powszechnym współdzieleniu kont. Firma szacuje, że opłaty za miesięczną subskrypcję opłaca 222 mln gospodarstw domowych, jednak kolejne 100 mln korzysta z usługi bezpłatnie dzięki dzieleniu się hasłami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Netflix w ostatnich miesiącach wielokrotnie wskazywał na ten problem, udostępniając subskrybentom specjalne komunikaty informujące o tym, że udostępnianie profilu osobom mieszkającym poza gospodarstwem domowym właściciela konta jest niezgodne z regulaminem. Już w ubiegłym roku Netflix rozpoczął w kilku krajach testy narzędzia umożliwiającego współdzielenie kont pomiędzy różnymi gospodarstwami domowymi wyłącznie za dodatkową opłatą.
Jednak to nie wszystko, według giganta streamingowego straty wynikają także z trwającej w Ukrainie wojnie. Firma poinformowała, że zawieszenie działalności w Rosji spowodowało nagłą utratę subskrybentów na tamtejszym rynku.
Netflix chce odrobić straty
Lider wśród serwisów streamingowych bada różne możliwości rozwoju, wprowadzając na platformę gry wideo czy zwiększając wydatki na oryginalne produkcje. Do tej pory serwis nie poszedł jednak w ślady konkurencji i nie wprowadził reklam, które mogłyby obniżyć ceny subskrypcji.
W marcu Spencer Neuman, dyrektor finansowy Netflix, powiedział, że na razie wprowadzanie pakietu z reklamami nie jest brane pod uwagę. Czy w związku z danymi z ostatniego raportu Netflix jednak zdecyduje się na rozszerzenie swojej oferty o tańszą subskrypcję wspieraną przez treści promocyjne? Prawdopodobnie wielu subskrybentów byłoby skłonnych wybrać pakiet z reklamami, jeśli cena za usługę byłaby niższa.
PS
Polska stała się dla Netflixa kluczowym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Serwis streamingowy, który dotąd zainwestował 490 mln zł w polskie produkcje, właśnie ogłosił otwarcie biura CEE w Warszawie.