Michał Dmoch (Shopee): Jesteśmy bardzo zadowoleni z telewizyjnego debiutu reklamowego w Polsce

Michał Dmoch (Shopee): Jesteśmy bardzo zadowoleni z telewizyjnego debiutu reklamowego w Polsce
O reklamie Shopee mówiła niedawno cała Polska, a niektórzy jeszcze do tej pory nucą pod nosem słynne „Shopee-pi-pi-pi". Czy popularność reklamy miała odwzorowanie w liczbach? Do kogo była właściwie skierowana kampania Shopee? O to spytaliśmy Michała Dmocha, marketing campaigns lead w Shopee.
O autorze
4 min czytania 2022-05-13

O reklamie Shopee mówiła cała Polska. Jej odbiorcy często twierdzili, że piosenka „wwiercała się” w głowy i nie chciała ich opuścić. Czy taki cel był tej kreacji reklamowej?

Jesteśmy bardzo zadowoleni z telewizyjnego debiutu reklamowego naszej marki w Polsce. Podobnie jak na innych rynkach, na których wykorzystaliśmy motyw ze znanej i lubianej przez dzieci piosenki „Baby Shark”, również z Polsce spotkaliśmy się z komentarzami, że kampania wyróżnia się, jest chwytliwa i ma viralowy potencjał. 

Posiłkując się rozpoznawalnym motywem muzycznym, chcieliśmy zbudować szeroką rozpoznawalność marki Shopee. Dlatego też nasze reklamy są widoczne w wielu kanałach, w tym w radiu, telewizji, social mediach, środkach transportu publicznego i innych.

Czy marka Shopee musiała wykupić prawa autorskie do piosenki „Baby Shark”?

Tak, utwór jest licencjonowany przez Sony Music Entertainment Poland Sp. z o.o., a Shopee posiada wszelkie niezbędne prawa autorskie do produkcji własnej wersji utworu na użytek komercyjny.

Czy popularność reklamy miała odwzorowanie w liczbach? Jakie zasięgi i jaką sprzedaż wygenerowała?

Kampania przyniosła spodziewany rezultat: nasz spot reklamowy ma na obecną chwilę około 10 milionów wyświetleń na naszych profilach społecznościowych na Facebooku, Instagramie, YouTube i TikToku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Obecność Shopee w różnorodnych środkach przekazu przełożyła się także na sukces sprzedażowy kampanii „5.5 Zakupowa Majówka”. W dzień finałowy, 5 maja, odnotowaliśmy ponad 3-krotny wzrost zamówień dokonywanych za pośrednictwem naszej platformy. 

Do kogo była właściwie skierowana kampania Shopee? 

Kampania „5.5 Zakupowa Majówka”, która trwała od 18 kwietnia do 5 maja, była dotychczas naszą największą zintegrowaną kampanią, skierowaną do polskich użytkowników – tych korzystających już z Shopee, jak i przyszłych – to właśnie dzięki niej mieliśmy szansę zaprezentować naszą platformę tej szerokiej grupie odbiorców. Co ważne, działania komunikacyjne były skierowane zarówno do kupujących, jak i sprzedawców, którzy chcieliby dołączyć do Shopee w Polsce. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Majówkowa kampania to debiut reklamy telewizyjnej Shopee w Polsce, a także wybór najlepszych ofert, atrakcyjnych promocji i akcji w mediach społecznościowych, które zaproponowaliśmy naszym użytkownikom. Kupujący z całej Polski mogli skorzystać z szerokiej oferty produktów sezonowych i tematycznych w najlepszych cenach, a sprzedający (w tym także polscy sprzedawcy, których szczególnie wspieraliśmy w tym czasie), cieszyli się wzrostem sprzedaży, widoczności i ruchu podczas trwania kampanii.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nasz długofalowy cel to oferowanie kupującym produktów w atrakcyjnych cenach, jakość i różnorodność oferty, a także wygoda robienia zakupów dzięki aplikacji – z każdego miejsca, w dowolnym czasie. Szczególnie istotne na polskim rynku jest dla nas systematyczne budowanie sieci lokalnych sprzedawców współpracujących z Shopee i prezentowanie ich oferty kupującym – dzięki temu sprzedawcy mogą z powodzeniem rozwijać swoją działalność biznesową online.

Polska reklama jest bardzo podobna do zagranicznych wersji reklam Shopee. Czy taki jest zamysł marki, aby wszędzie na świecie te kreacje były spójne?

Reklama z wykorzystaniem muzyki oraz układu choreograficznego z klipu „Baby Shark” to swoisty znak rozpoznawczy Shopee. Po raz pierwszy reklama została zaprezentowana na naszym rodzimym rynku w Azji Południowo-Wschodniej i na Tajwanie. Reklama odniosła ogromny sukces, cieszyła się popularnością wśród konsumentów, dlatego postanowiliśmy wykorzystać ją także w innych krajach, w tym także w Polsce.

Oczywiście ogólny koncept kreatywny jest odpowiednio dostosowany do poszczególnych rynków. Elementy takie, jak język, słowa piosenki czy scenografia są indywidualnie dopasowywane do lokalnych uwarunkowań. 

Dbamy również o to, by cała nasza strategia komunikacyjna i marketingowa była dostosowana do lokalnych preferencji, oczekiwań i niuansów kulturowych. Znajduje to odzwierciedlenie między innymi w naszym contencie marketingowym, wyborze kanałów komunikacyjnych, czy okazjach, wokół których organizujemy nasze akcje promocyjne (np. Majówka czy Dzień Matki w Polsce). To wszystko jest możliwe dzięki temu, że na każdym rynku budujemy silne lokalne zespoły marketingowe, zorientowane w najnowszych trendach. Dzięki temu możemy nawiązywać jak najlepsze relacje z konsumentami.

Jakie działnia podejmujecie w social mediach? W związku z majówkową kampanią można zauważyć, że angażujecie tiktokerów i influencerów, którzy wykonują charakterystyczny taniec.

W ramach kampanii „5.5 Zakupowa Majówka” ogłosiliśmy na TikToku wyzwanie oznaczone hasztagiem #WszedzieShopee. Trwało ono od 23 kwietnia do 5 maja, a użytkownicy mogli pochwalić się swoimi interpretacjami tańca Shopee Shark. Do wygrania były atrakcyjne nagrody. Filmików nadesłanych przez internautów były tysiące. Wśród nich znalazły się wyjątkowe nagrania, podczas nagrywania których użytkownicy podróżowali po wyjątkowych miejscach w całej Polsce – specjalnie po to, aby nagrać swoją interpretację układu tanecznego. 

Do majówkowej kampanii zaangażowaliśmy również popularnych influencerów, takich jak Cleo, Jan Dąbrowski, BakuFamily, Ola Nowak, Twinsstyle i wielu innych, aby przyłączyli się do zabawy i zapraszali swoich followersów do udziału w wyzwaniu.

Czy od razu marka widziała, że ten układ choreograficzny to idealny motyw do naśladowania w social mediach?

Chcieliśmy, aby taniec był łatwy do wykonania i aby integrował rodziny czy grupy przyjaciół. Żeby dzięki niemu razem dobrze się bawili. Jest to zgodne z wartościami Shopee: Simple, Happy, Together. Naszym celem jest łączenie i zbliżanie ludzi. Jednocześnie oferujemy łatwe i radosne zakupy dla wszystkich.

Jakie jeszcze inne działania marketingowe podejmuje obecnie marka Shopee?

Obecnie realizujemy, trwającą do 13 maja, kampanię z okazji Dnia Matki, w czasie której oferujemy konsumentom między innymi do 50% zniżki przy zakupie kwiatów dla mam na naszej platformie.

W nadchodzących miesiącach planujemy kolejne “dwucyfrowe” kampanie – pierwsza z nich „6.6” – wystartuje już pod koniec maja i będzie pełna wyjątkowych promocji i okazji zakupowych dostępnych wyłącznie dla użytkowników Shopee. Zapraszamy na nasze kanały społecznościowe i do aplikacji, gdzie już niedługo zamieścimy więcej szczegółów.

W kontekście strategii komunikacji planujemy w dalszym ciągu korzystać  z różnorodnych kanałów, aby skutecznie docierać do użytkowników na terenie całego kraju i nawiązywać z nimi dobre relacje. Planujemy między innymi działania outdoorowe, partnerstwa strategiczne, różnorodną aktywność w mediach społecznościowych i wiele innych.

Jak chcecie dalej budować swój wizerunek w Polsce?

Naszym najważniejszym celem jest systematyczne budowanie świadomości i reputacji marki w Polsce, aby stać się liderem w dziedzinie zakupów online.

Konsumenci kupujący za pośrednictwem Shopee stanowią najważniejszą oś naszej działalności. Z myślą o nich będziemy wprowadzać kolejne kampanie promocyjne dostosowane do lokalnych potrzeb, a także współpracować z kreatywnymi osobowościami z rynku polskiego i dostarczać tym samym więcej unikalnych treści, które mogą zaskoczyć naszych odbiorców.

W ramach naszych kampanii promocyjnych silnie wspieramy także polskich sprzedawców, którzy działają na platformie. Wzrost widoczności ich oferty i systematyczny rozwój ich biznesu to także nasz cel. 

Poza działaniami marketingowymi stale pracujemy nad optymalizacją naszej platformy, dodając do niej nowe funkcjonalności i usługi – wszystko po to, aby zapewnić użytkownikom wygodne i bezpieczne doświadczenia zakupowe.