Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych i biznes razem w międzypokoleniowym projekcie #PaczkaDlaSeniora

O autorze
4 min czytania 2022-05-20

Problemy materialne to jedno z wyzwań starzejącego się społeczeństwa. Drugim, równie istotnym, jest wyizolowanie społeczne osób ze starszej grupy wiekowej, które bardzo negatywnie wpływa na ich ogólną kondycję. – Uwrażliwianie dzieci i młodzieży, ale także sąsiadów i lokalnych społeczności na potrzeby osób starszych z ich otoczenia może zmienić sytuację seniorów w przyszłości, dlatego potrzebne są działania edukacyjne, jak #PaczkaDlaSeniora, której 7. edycję właśnie rozpoczynamy, opierając się o pomysł naszych podopiecznych: dzieci i młodzieży z placówek opiekuńczo-wychowawczych – mówi Bartłomiej Jojczyk, założyciel Fundacji Dobrych Inicjatyw.

Seniorzy wymagają wsparcia na co dzień, nie tylko „od święta” – podkreśla założyciel Fundacji Dobrych Inicjatyw. – Właśnie dlatego w okresie, kiedy zakończyły się liczne wielkanocne akcje pomocowe działamy z naszym projektem społecznym. Chcemy dotrzeć do seniorów, których potrzeby nie są regulowane kalendarzem świąt, ale zasobnością ich portfeli i poziomem wsparcia ze strony otoczenia – dodaje. – Nasz projekt odpowiada zarówno na wyzwania ze sfery ekonomicznej – stworzyliśmy jedną z najbardziej wartościowych paczek tworzonych dla seniorów przez społeczne organizacje w Polsce – jak i na wyzwania społeczne i emocjonalne seniorów. W codzienności wielu starszych osób w Polsce znacznie bardziej dotkliwa jest samotność i brak kontaktów z otoczeniem – mówi Bartłomiej Jojczyk.

Potwierdziło to badanie „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce” przeprowadzone przez SENIOR.HUB. Instytut Polityki Senioralnej , według którego 65,65% seniorów z młodszej grupy deklaruje niekorzystanie z pomocy i radzenie sobie samodzielnie. Jednak po wyłonieniu z tej grupy osób powyżej 80 roku życia okazuje się, że wyzwania, z jakimi najczęściej się mierzą to: problemy zdrowotne (55%), utrata bliskich (46%), samotność/izolacja (17%), utrata samodzielności (13%) oraz poczucie bycia niepotrzebnym (10%). Jeśli senior_ka nie należy do grupy 46%, których dotyczy ich utrata bliskich – najczęściej to ich prosi o pomoc, ale na udzielanie pomocy seniorom mają oni coraz mniej czasu. Wyzwaniem dla seniorów jest także obawa, że prośba o pomoc spotka się z odmową. Nie chcą sprawiać kłopotu, nie chcą czuć odrzucenia – wolą wybrać izolację. Inne badanie, przeprowadzone przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej w czasie pandemii pokazuje, że brak dotychczasowych kontaktów społecznych potęgował poczucie osamotnienia, prowadził do apatii, a nawet stanów depresyjnych u osób starszych.

– Celem naszej organizacji jest rozwiązywanie istniejących wyzwań społecznych. Traktujemy je jak projekty, które w określonym czasie chcemy zamknąć, ogłaszając sukces. Wierzymy w niego tak, jak wierzymy w dzieci z domów dziecka, #PaczkaDlaSeniora to pomysł jednego z nich! Z naszych obserwacji wynika, że odpowiada on przynajmniej na część potrzeb, z którymi mierzą się seniorzy – mówi Bartłomiej Jojczyk.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

#PaczkaDlaSeniora – międzypokoleniowy projekt stworzony przez młodzież dla seniorów

Dzieci i młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych są głównymi beneficjentami działań Fundacji Dobrych Inicjatyw. Jej flagowym projektem jest Akademia Dobrych Inicjatyw, w ramach której podopieczni szesnastu domów dziecka w całej Polsce zyskują dostęp do wiedzy i zdobywają nowe umiejętności dzięki zaangażowaniu przedstawicieli świata biznesu – pracowników firm, które zdecydowały się na partnerstwo z fundacją. Wszystko po to, aby ułatwić jej podopiecznym start w życiu poza bramą placówek, w których mieszkają do 18. roku życia.

– Jednym z realizowanych w ramach Akademii działań służących wyrównywaniu szans dzieciaków była seria szkoleń z tworzenia projektów społecznych i zarządzania nimi. Podczas warsztatów grupa podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych, którymi się opiekujemy w oparciu o własne obserwacje i doświadczenia spotkań ze starszymi ludźmi, stwierdziła, że duża samotność seniorów to wyzwanie, na które chciałaby znaleźć rozwiązanie. Uczestnicy warsztatów swój czas i czas innych ludzi postanowili uczynić narzędziem służącym społecznej zmianie. I tak w Domu Dziecka na Zielonym Wzgórzu w Kisielanach, pod Siedlcami, młodzież nie tylko postanowiła zorganizować świąteczne paczki dla potrzebujących seniorów, ale także, tuż przed Wielkanocą, odwiedziła seniorów, aby osobiście wręczyć im paczki, złożyć życzenia i nadać Świętom ludzki wymiar – mówi Bartłomiej Jojczyk.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Projekt został rozszerzony na inne placówki opiekuńczo-wychowawcze będące pod opieką fundacji. Szybko zyskał zasięg ogólnopolski – #PaczkaDlaSeniora jest dziś obecna w 8 województwach i 17 miejscowościach.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Każda edycja przyciąga dziesiątki wolontariuszy i partnerów biznesowych, którzy chcą partycypować w działaniach pozytywnie wpływających na lokalną społeczność. Działania edukacyjne i włączające jednocześnie wpisują się w strategię społecznej odpowiedzialności firm, dlatego biznes, chcąc rozszerzać swój wpływ na społeczeństwo, bardzo chętnie się w nie angażuje. Fundacja zarządza relacjami z darczyńcami i partnerami działań w sposób elastyczny, działając tak, aby udało się rozwijać projekt, zapewniając wsparcie coraz większej liczbie seniorów, a także – umożliwiać firmom angażowanie ich zasobów (ludzkich i finansowych). Założenia projekty #PaczkaDlaSeniora wpisuje się także konkretne w Cele Zrównoważonego Rozwoju wyznaczone przez Agendę 2030 ONZ: Cel #4: Dobra Jakość Edukacji, a także Cel #1: Koniec z Ubóstwem.

Co wyróżnia Paczkę dla Seniora?

– O unikalności projektu #PaczkaDlaSeniora decyduje właśnie międzypokoleniowość jako czynnik, który z działania na rzecz jednej grupy społecznej czyni wartość edukacyjną. Dzieci i młodzież angażujące się w projekt uczą się wrażliwości i otwierania się na potrzeby starszych ludzi i na emocje drugiego człowieka. Same także mają niezaspokojoną potrzebę kontaktu, opowiedzenia swoich historii. Odwiedzając domy obcych, często samotnych, ludzi zyskują szansę na zetknięcie ze szczerymi emocjami, czasem też łzami wzruszenia starszych osób – mówi Maciek Polak z firmy Lenovo, który jako wolontariusz wziął udział już w trzech edycjach projektu. – To akcja do której dołączył również mój syn Kamil. Wspólnie pakujemy, zawozimy paczki i pukamy do drzwi seniorów. To dla nas są bardzo ważne spotkania i wspólnie spędzony czas – dodaje.

Projekt odpowiada również na założenia przyjętego w 2018 roku przez Radę Ministrów dokumentu pt.: „Polityka społeczna wobec osób starszych 2030. Bezpieczeństwo – Uczestnictwo – Solidarność”, w którym przewidziano działania wobec osób starszych, w tym m.in.: kształtowanie pozytywnego postrzegania starości w społeczeństwie.

Akcja #PaczkaDlaSeniora została przemyślana także pod kątem zapewnienia seniorom bezpieczeństwa. To, że paczki nie wręcza kurier, a kilkukrotnie zapowiadane, po ustaleniu z OPS-ami, dzieci z domów dziecka wraz z zarejestrowanymi w akcji wolontariuszami z firm nie tylko zmniejsza poczucie osamotnienia starszych osób, ale też niweluje ryzyko i stres związane z coraz bardziej nagminnymi oszustwami stosowanymi wobec seniorów polegającymi na nadużywaniu ich zaufania.

Sytuacja seniorów w Polsce

Według wstępnych wyników Narodowego Spisu Powszechnego w ciągu 10 lat w Polsce przybyło 2 miliony seniorów, a tym samym już przeszło co 5 mieszkaniec Polski ma ponad 60 lat” – podsumował GUS. Raport „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce” pokazuje, że sytuacja polskich seniorów nie przedstawia się w jasnych barwach. Polska jest 76. w rankingu ponad 90 krajów odpowiednich dla osób starszych według Global AgeWatch Index