Na początku mówiło się o masowym zawieszaniu działalności przez handlowych gigantów na rynku rosyjskim, a teraz o całkowitym wycofaniu z niego. Przykładem jest sieć McDonald’s, która podjęła decyzję o zamknięciu biznesu po ponad 30 latach działania na terenie Rosji. Firma znalazła już lokalnego inwestora i działa teraz pod nowym szyldem i nową nazwą.
Kolejną firmą, która wycofuje się z Rosji jest IKEA. Szwedzka sieć nie przewiduje w najbliższym czasie wznowienia sprzedaży na rynku rosyjskim, dlatego zmierza zamknąć tam swoje cztery fabryki (zlokalizowane w okolicach Leningradu, Kirowa i Nowogrodu). W dodatku zostaną zamknięte dwa biura zakupów i logistyki w Moskwie i w Mińsku, co jednocześnie oznacza znaczną redukcję etatów.
Zobacz również
– Niestety, sytuacja się nie polepszyła, a wyniszczająca wojna trwa dalej. Biznesy i sieci dostaw na całym świecie zostały silnie nią uderzone i nie przewidujemy, aby było możliwe wznowienie działalności w najbliższym czasie – poinformowano w wydanym oświadczeniu.
Podobnie jak w przypadku McDonald’s, fabryki IKEA mają zostać sprzedane lokalnemu inwestorowi. Zainteresowanie nimi wyraził już Maxim Grishakov, prezes sieci hipermarketów meblowych Hoff (aktualnie 59 sklepów z meblami i elementami wyposażenia domu), w których pracuje obecnie 5,5 tys. osób. Ofertą IKEA zainteresowana ma być również rosyjski konglomerat AFK Sistema.
PS
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Ekologiczny sklep IKEA powstał przy dworcu Westbahnhof w Wiedniu. Sześciopiętrowy budynek został zaprojektowany przez pracownię Querkraft Architekten, która postanowiła upodobnić sklep do… jednej wielkiej półki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS 2
IKEA uruchomiła program stażowy, zatrudniając 10 osób z doświadczeniem uchodźczym w sklepie na Targówku. Celem programu jest pomoc w zdobywaniu umiejętności na rynku pracy.