„Karty Kataru”, zamiast sylwetek piłkarzy, przestawiają historie zmarłych i rannych robotników

„Karty Kataru”, zamiast sylwetek piłkarzy, przestawiają historie zmarłych i rannych robotników
Projekt zainicjowany przez dziennik Blankspot i agencję Forsman & Bodenfors ma na celu zapisanie w historii osób, które ucierpiały w czasie prac nad nadchodzącym mundialem. Tym samym twórcy przypominają o tym, że organizatorzy tej wielkiej imprezy mają krew na rękach.
O autorze
1 min czytania 2022-07-13

Od końca listopada do połowy grudnia Katar będzie gospodarzem Mistrzostw Świata FIFA. Praktycznie od samego początku prac nad tą imprezą organizacja była ostro krytykowana za wybór lokalizacji dla tegorocznych piłkarskich rozgrywek. Problemem ma być nie tylko katarska pogoda (ogromne upały, które mogą być niebezpieczne dla sportowców), ale również polityka prowadzona w tym kraju (m.in. zakaz i dyskryminacja za homoseksualizm). Dodatkowy cień na tej wielkiej piłkarskiej imprezie położyły wypadki, do których dochodziło podczas budowy stadionu. Do mediów docierało coraz więcej informacji o tym, że budowlańcy ginęli lub doznawali obrażeń z powodu niebezpiecznych warunków pracy.

Aby osoby, które ucierpiały przy tworzeniu tej jakże prestiżowej imprezy, nie zginęły w panującym szumie informacyjnym, dziennik śledczy Blankspot i agencja reklamowa Forsman & Bodenfors postanowiły upamiętnić je w swoim wyjątkowym projekcie. 

„Cards of Qatar”, czyli „Karty Kataru”, zostały stworzone na podobieństwo pamiątkowych kart piłkarskich, którymi można grać lub po prostu je kolekcjonować. Jednak tym razem zamiast twarzy gwiazd futbolu, znalazły się na nich ranni i zmarli budowlańcy. Każda z kart przedstawia sylwetkę innego pracownika – po jednej stronie znalazło się tradycyjnie zdjęcie, a po drugiej przeczytamy historię każdego z nich. 

– Mój syn pracował jako robotnik budowlany w tym kraju i spadł z 10-piętrowego budynku – słyszymy wypowiedź w filmie towarzyszącym kampanii.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Nigdy nie powiedział nic o swojej pracy, nawet o tym, co tam dokładnie robił. Powtarzał nam tylko jak mantrę: „Nie przychodź tutaj” – dodaje inny bohater filmu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dziennik Blankspot zamierza rozprowadzić 33-kartową talię wśród polityków Kataru i urzędników FIFA. Strona internetowa projektu umożliwia wszystkim zainteresowanym zapoznanie się z każdą kartą. Na stronie znajdziemy również wywiady z graczami, politykami i organizacjami pracowniczymi.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Aby przedstawić te historie z godnością, postawiliśmy na wysoki kunszt wykonania całego projektu. Zaprojektowaliśmy pudełko (ręczne wykonanie) z włókien tekstylnych, które mieści 33 karty – powiedział Staffan Lamm, dyrektor artystyczny w Forsman & Bodenfors. – Grafika została zainspirowana estetyką Mistrzostw Świata 2022, aby karty wyglądały jak oficjalny produkt, powstały z okazji mundialu.