#OdKulis: Akcja Team Fantasia

#OdKulis: Akcja Team Fantasia
W ramach akcji #TeamFantasia utalentowane dziewczyny zagościły w social mediach Fantasia Danone. Aby pomóc kobietom realizującym swoje pasje dotrzeć do szerszej publiczności, marka zmieniła swój profil w platformę dla zdolnych Polek. Pokazujemy, jak #OdKulis wyglądała realizacja tego projektu.
O autorze
3 min czytania 2022-07-21

W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda ich realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy realizacji akcji #TeamFantasia, w ramach której marka Fantasia w swoich mediach społecznościowych opowiada o utalentowanych kobietach i pokazuje je jako inspirację dla innych. O projekcie opowiadają Monika Maria Mach, senior copywriter, Maciej Staszek Tomaszewicz, copywriter oraz Adrianna Filimoniuk, art director w NAV agency.

Pomysł i inspiracje

Żeby wystartować z pracami nad samą koncepcją kreatywną, należało najpierw zrozumieć, co leży u podstaw marki, z którą mieliśmy współpracować. Poczuć jej brand essence, dokonać analiz i zaplanować dalsze kroki.

Fantasia jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w portfolio grupy spółek DANONE, a jej wyróżnikiem jest to, że w centrum stawia kobiety. Jest na nich skupiona, dlatego chętnie podejmuje współpracę z innymi markami kobiecymi oraz artystkami, od lat wielopoziomowo wspierając kreatywność i swobodę w wyrażaniu siebie. Dowodem są zapoczątkowane akcje o takim charakterze, jak chociażby współpraca z Femi Stories – której efektem było stworzenie kolekcji ubrań czy wspólne działania z marką Ania Kruk. Inny przykład to wsparcie Akademii Mocy Kobiet, której Fantasia przekazała część zysku ze sprzedaży wybranego wariantu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Brand manifesto marki Fantasia brzmi: To celebrate beauty of women self expression, because femininity has million meanings and being a woman can be anything! Fantasia inspires you to choose and do things as you like them the best.

Postanowiliśmy rozwinąć ten manifest, co jest związane z tym, że dzisiaj sama kobiecość zyskuje milion znaczeń. Kobiecość to dla nas wolność wyrażania siebie, siła wyobraźni i nieskończony ocean możliwości. Wszystko zależy od fantazji. A gdzie ponosi ona współczesne kobiety? Mogą poszukiwać inspiracji albo stać się inspiracją dla innych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kolejnym etapem było zagłębienie się w potrzeby społeczne. W tym celu przeprowadziliśmy szeroko zakrojony research, który miał stać się bazą do zrealizowania działań wynikających z brand manifesto Fantasii.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W toku poszukiwań zainteresował nas obraz współczesnej Polki, jaki wyłonił się z badań. Aż 34% badanych chce prowadzić własne firmy, a 9% z nich już się tym zajmuje. Wniosek? Polki to urodzone przedsiębiorczynie, a przodują tu matki Polki. W tej grupie badanych aż 42% chce być i działać „na swoim”*.

Co więcej, Polska znalazła się na 5. miejscu w rankingu krajów oferujących najlepsze warunki do prowadzenia własnej działalności przez kobiety (biorąc pod uwagę takie czynniki jak: otoczenie biznesowe, uwarunkowania kulturowe i działania instytucjonalne)**.

Analiza badań stworzyła podstawę myśli kreatywnej, na której oparliśmy cały koncept komunikacyjny. Kobiety Fantasii stale poszukują dróg samorealizacji. To młode przedsiębiorczynie realizujące się na wielu kreatywnych i bardzo różnorodnych polach. Odkrywając to, wiedzieliśmy, że chcemy oddać w ich ręce media społecznościowe marki Fantasia i pozwolić im przez nie przemówić do większej grupy odbiorców.

Za tą decyzją stał jeszcze jeden ważny czynnik społeczny: 61% kobiet uważa, że największa trudność przy prowadzeniu biznesu online to silna konkurencja, a niemal 50% z osób uruchamiających taką działalność obawia się trudności w dotarciu do klientów***. Tutaj znaleźliśmy miejsce dla zaoferowania wsparcia płynącego od marki Fantasia, która reaguje na realne potrzeby.

Przygotowania

Przygotowania obejmowały działania na dwóch poziomach, oba bazowały na poszukiwaniach.

  • Poziom pierwszy, czyli odnalezienie bohaterek, które dołączą do TeamFantasia. Nasze poszukiwania udowodniły, że kobiety, które walczą o siebie, swoje biznesy i ich zaistnienie w świecie  – w tym w przestrzeni wirtualnej – jest naprawdę wiele. Wiedzieliśmy już zatem, że potrzeba jest aktualna i chcieliśmy na nią odpowiedzieć, poszukując osób chętnych do zaangażowania się w akcję.

  • Poziom drugi, czyli poszukiwania odpowiedniej oprawy konceptu. Chcieliśmy znaleźć rozwiązanie, które pozwoli nam połączyć te dwa światy – kreatywnych kobiet i marki Fantasia w nienachalnej, wyróżniającej się i autentycznej formie.  

Osoby zaangażowane w realizację akcji

Do zespołu Fantasia dołączyły już m.in.: Iza Bułeczka, której ilustracje promują pozytywne nastawienie do ciała, feminizm i siłę kobiet; Ola Wasiak, która tworzy dekoracje kwiatowe (i nie tylko) na każdą ważną chwilę w życiu; Kasia Wojciechowska z projektu Laba, której leżaki cieszą się nie tylko dużą funkcjonalnością, lecz także pięknymi i nietuzinkowymi wzorami. Lista kolejnych gości i kierunków rozwoju projektu jest długa.

Największe wyzwania

Jednym z większych wyzwań było nawiązanie dialogu z artystkami i przekonanie  ich do tego, że współpraca z marką Fantasia może pomóc nieco bardziej rozwinąć skrzydła. Koncept musiał być zatem tak silny, by mógł obronić się… sam. I to się udało.  

Niespodzianki i nieplanowane sytuacje

W pewnym momencie idea „zaciągnęła” organicznie i rozpoczął się jej naturalny, samodzielny rozwój. Osoby, które dołączyły do zespołu Fantasia, zapraszały do niego inne kobiety i w ten sposób grupa naturalnie się rozrastała.

Kolejną niespodzianką był etap, w którym ten zasięg zaczął budować się jeszcze silniej, gdy wiele osób, widząc efekty dotychczasowych działań, zaczęło kontaktować się z nami z chęcią nawiązania współpracy. Ten potencjał został zatem dostrzeżony i doceniony.

Efekty i kolejne plany

Koncept #TeamFantasia został ciepło przyjęty zarówno przez influencerów, z którymi współpracujemy, jak i przez internautów, do których docieramy z naszymi treściami. Zaangażowanie pod naszymi postami wzrosło, pozytywnych komentarzy również jest więcej. Stworzyliśmy miejsce, w którym kobiety inspirują się wzajemnie, wspierają i wymieniają informacjami o pasjach i realizowanych przedsięwzięciach. Mamy już zaplanowanych kilka inspirujących współprac, ale szczegółów jeszcze nie możemy zdradzić. Wkrótce uchylimy rąbka tajemnicy na naszym Instagramie.

* „Siła Kobiet. Jakie są współczesne Polki?”, Raport Mobile Institute

** Badania Mastercard Index of Women Enterpreneurs (MIWE)

*** Raport Potencjał kobiet w e-biznesie.www.kobietyebiznesu.pl/raport-potencjal-kobiet-w-e-biznesie-wiedza-o-e-commerce/