Pomysł i prototyp na aplikację powstały podczas niezwykłego wydarzenia organizowanego przez ECDF mKlaster we współpracy z marką ŠKODA, a zwycięzcy konkursu, firma Whalla Labs wprowadziła go w życie. Rozwiązanie mobilne wesprze działania ŠKODY na rzecz poprawy bezpieczeństwa podróży samochodem.
ŠKODA Driver to aplikacja dla dzieci, która rozwiązuje jeden z największych problemów rodzica w czasie podróży autem z pociechą – odpowiada na pytanie „Daleko jeszcze?”. Ponieważ oparta jest na realnym sygnale i mapach GPS dziecko ma możliwość w ciekawy i przystępny sposób obserwować swoją lokalizację i śledzić na bieżąco trasę. Aplikacja ma wymiar edukacyjny, dzięki niej dzieci zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat ruchu drogowego i jazdy autem. Po wyborze modelu auta, którym chce jechać oraz wpisaniu punktu startowego i docelowego, wyświetla się specjalna checklista. Zawiera ona elementy, które powinny zostać sprawdzone w aucie przed podróżą. Pomaga w tym lektor, który opowiada, co powinna zawierać apteczka czy jak sprawdzić ciśnienie w ogumieniu, a także przypomina o zapięciu pasów. Następnie młody użytkownik może obserwować swoje położenie we wcześniej wyznaczonej trasie na ekranie przypominającym deskę rozdzielczą samochodu. Ponadto w aplikacji dostępny jest panel, w którym w przystępny i ciekawy sposób przedstawiono informacje na temat znaków drogowych i telefonów alarmowych. Aby utrwalić tę wiedzę, dziecko może rozwiązywać quizy i testy pojawiające się w trakcie jazdy. Za każdą dobrą odpowiedź zdobywa się punkty i odznaki.
Zobacz również
Ciekawa jest geneza powstania aplikacji. Jej koncepcję i prototyp opracowano podczas wydarzenia ŠKODA App Days, którego organizatorem i pomysłodawcą był ECDF mKlaster – inicjatywa skupiająca deweloperów aplikacji mobilnych. Promowało ono zarówno nowe technologie, jak i niekonwencjonalne sposoby ich opracowywania. W konkursie wzięło udział osiem firm, które opracowywało rozwiązania odpowiadające na problem rodzinnego podróżowania samochodem, rywalizując o umowę na realizację swojej koncepcji. Podczas ŠKODA App Days po raz pierwszy na świecie zastosowano połączenie dwóch innowacyjnych metod pracy. Pierwszą z nich były warsztaty prowadzone metodologią Design Thinking, którą wykorzystują najwięksi technologiczni gracze – Apple, SAP czy Google. Zastąpiły one klasyczny brief – każda grupa pracowała nad koncepcjami dla konkretnego członka rodziny – mamy, taty, syna, córki i dziadka. Profile osobowe zostały stworzone na podstawie przeprowadzonych wcześniej wywiadów. W wyniku bardzo intensywnej pracy kreatywnej grup złożonych z reprezentantów deweloperów aplikacji mobilnych, a także przedstawicieli najróżniejszych środowisk i branż, powstało pięć pomysłów na rozwiązania umilające i ułatwiające wspólną podróż samochodem. Stanowiły one następnie inspirację dla zespołów hackathonowych, które przez 24 godziny przekładały koncepcje na język programowania. Prototypy aplikacji oceniało jury złożone z przedstawicieli ŠKODA Polska, ECDF mKlaster oraz ekspertów z dziedziny nowych technologii. Wygrała firma Whalla Labs, która przygotowała aplikację ŠKODA Driver dla dwunastoletniego syna. – Cieszymy się, że nasza koncepcja sprawdziła się nie tylko jako ciekawe i inspirujące wydarzenie, ale również przyniosła realne efekty w postaci wprowadzanej właśnie na rynek aplikacji. ŠKODA App Days było uosobieniem wartości, jakie chcemy przekazywać w działalności ECDF mKlaster. Wierzymy bowiem, że powstanie innowacji wymaga nowatorskich metod pracy. Dlatego już planujemy kolejne edycje wydarzenia, a także inne inicjatywy, które pozwolą na rozwój technologii mobilnych i innowacyjności w naszym regionie. – mówi Marcin Paradowski z ECDF mKlaster, organizatora i pomysłodawcy wydarzenia.
Z rezultatów wydarzenia zadowolona jest również ŠKODA, która oprócz nagrodzenia zwycięzców umową na realizację prototypu, zaprosiła pozostałych uczestników wydarzenia do ponownego przedstawienia swoich pomysłów przed przedstawicielami firmy. – Wydarzenie i sama aplikacja ŠKODA Driver doskonale wpisują się w nasze wartości. Jako wiodąca marka samochodów w Polsce, wyznaczająca nowe trendy na rynku, chętnie poznajemy i wspieramy innowacyjne inicjatywy. Ponadto aplikacja, która powstała w wyniku wydarzenia, stanowi dobre uzupełnienie naszych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa podróży i edukacji motoryzacyjnej najmłodszych. Mamy nadzieję, że dzięki niej dzieci poznają podstawy jazdy samochodem, a w przyszłości będą świadomymi i odpowiedzialnymi kierowcami – mówi Michał Cabaj, kierownik ds. public relations w ŠKODA Polska. Aplikacja uzupełni działania marki prowadzone w ramach projektu „Dziecko w podróży”, prowadzone m.in. na portalu Onet.pl (www.dzieckowpodrozy.onet.pl).
Aplikacja jest dostępna na urządzenia działające na platformie Windows Phone. Można ją pobrać pod adresem.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Pomysłodawcą akcji jest ECDF mKlaster, a partnerami firma ŠKODA Polska, która ufundowała główną nagrodę oraz Poznański Park Technologiczno Przemysłowy, udostępniający przestrzeń i infrastrukturę techniczną. Warsztaty kreatywne przeprowadził Design Thinking Poznań. Za organizację i promocję wydarzenia odpowiadała agencja dobocom. Autorem aplikacji jest firma Whalla Labs, zwycięzca ŠKODA App Days.
Słuchaj podcastu NowyMarketing