Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Jak przygotować sklep internetowy na sezonowość sprzedaży?

Jak przygotować sklep internetowy na sezonowość sprzedaży?
Sezonowość to nieuniknione zjawisko w e-commerce. Podpowiadamy, jakie działania podjąć, by maksymalnie wykorzystać szczyt sezonu sprzedaży, a także jak poradzić sobie z tzw. „martwym” okresem.
O autorze
3 min czytania 2022-09-30

Niemal każdy sklep internetowy spotyka się zarówno z „gorącym sezonem” wzmożonej sprzedaży, jak i z etapami, w których zainteresowanie ofertą ze strony klientów jest znacznie mniejsze.

Częstotliwość występowania sezonowości, a także jej nasilenie, zależy od wielu czynników – głównie od tego, z jaką branżą mamy do czynienia. Nikogo nie zaskoczy fakt, że ruch na stronach sklepów narciarskich zwiększy się zimą, a sprzedaż artykułów szkolnych wzrośnie z końcem wakacji. Niektóre sklepy, oferujące szeroki zakres asortymentu, muszą być gotowe na występowanie mocnych i słabszych sezonów kilka razy do roku.

Black Friday, Boże Narodzenie, walentynki czy Dzień Dziecka – każde z tych świąt w różnym stopniu wpływa na wzrost sprzedaży w rozmaitych kategoriach produktowych. To też czas, kiedy konsumenci są skłonni wydać nieco więcej.

Niezależnie od sezonu, jaki właśnie nastał, warto mieć w zanadrzu niezbędne narzędzia, które zapewnią sprzedawcy maksymalizację zysków, a klientom – wsparcie i bezpieczeństwo podczas zakupów. Pomyśl o rozwiązaniach na rozmaite scenariusze jak o technologicznym zestawie przetrwania, o którym pisze ExpressVPN.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przeanalizuj informacje sprzedażowe

Nie daj się zaskoczyć i odpowiednio wcześnie przygotuj się na dany sezon. Weź pod uwagę archiwum sprzedaży i wyciągnij wnioski – uważnie przeanalizuj kiedy, co i jak kupowali Twoi klienci. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pomocne będą także raporty dotyczące zachowań konsumenckich uwzględniające rozmaite branże. Warto czerpać z nich informacje, zwłaszcza jeśli historia Twojego sklepu nie sięga wielu miesięcy wstecz i trudno Ci przeanalizować kilka sezonów na przykładzie własnego biznesu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zadbaj o wygodę i bezpieczeństwo klientów

Aby przygotować się na wzmożony ruch na stronie, zadbaj o wydajność serwerów i popraw UX. Lepsze doświadczenia klientów to większa szansa na podniesienie czynnika konwersji i na to, że klient wróci do sklepu w przyszłości.

Sięgnij po marketing automation. Narzędzia MA pomogą Ci śledzić ruch na stronie, optymalizować sklep i mierzyć skuteczność podjętych działań marketingowych. Dzięki zautomatyzowanym procesom możesz śledzić, które produkty i w jakim czasie cieszą się największą popularnością, aby następnie skuteczniej docierać do konsumentów z promocjami i komunikacją, której oczekują. Przy wdrażaniu automatyzacji koniecznie zadbaj o system VPN, który zminimalizuje ryzyko wycieku danych Twoich klientów.

Uprość i skróć proces transakcji. W gorączce zakupów klient szybko traci cierpliwość, kiedy jest zmuszony przechodzić przez wiele podstron, żeby złożyć zamówienie. Prawdopodobnie zniechęci go również konieczność rejestracji konta, uzupełniania formularzy czy podawania danych dotyczących kart płatniczych.

Mniej znaczy więcej. Zredukuj liczbę zdjęć i pop upów na stronie, które mogą rozpraszać klienta i zmniejszać płynność działania witryny – zwłaszcza w wersji na smartfony. Każda dodatkowa sekunda ładowania strony zwiększa ryzyko porzucenia koszyka. Nie przesadzaj również z liczbą filtrów do wyboru.

Zapewnij metody płatności, którym klient ufa. Konsumenci doceniają rozwiązania, które maksymalnie skracają czas potrzebny na dokonanie zapłaty, a przy tym nie wymagają wpisywania danych karty płatniczej. Dlatego też absolutnym must have w Twoim sklepie internetowym będą szybkie płatności (PayU, Przelewy24, Tpay). Niezmiennie największą popularnością cieszy się BLIK – już ponad 57% transakcji zrealizowanych tą metodą dotyczy właśnie zakupów przez internet.

Podążając za trendami, nie zapominaj jednak o klientach, którzy wybierają elektroniczne portfele czy tradycyjne przelewy, płatność kartą oraz zapłatę przy odbiorze. Słowem: im większa różnorodność form płatności, tym większa szansa, że klient sfinalizuje zakup właśnie u Ciebie.

Udostępnij opcję „kup teraz, zapłać później”. W szczycie zakupowego sezonu, kiedy liczba koniecznych wydatków znacznie rośnie, klienci doceniają możliwość skorzystania z odroczonych płatności. To obecnie jeden z najszybciej rozwijających się trendów w e-commerce. Pamiętaj o promocji – odpowiednio wcześnie uświadamiaj swoich klientów, że w gorącym okresie zakupowym będą mogli liczyć na usługę BNPL w Twoim sklepie.

Zadbaj o dostawę i zwroty. Wielu klientów co roku zostawia zakupy świąteczne na ostatnią chwilę. Chcesz zmniejszyć ich obawy, że prezenty nie dojdą na czas? Zaoferuj wygodne i bezpieczne formy dostawy, które już znają. Warto też zapewnić klientom dłuższy czas na zwrot towaru. Zastąp podstawowe 2 tygodnie np. 30 dniami.

Korzystaj ze spokojnego sezonu

Twój biznes wchodzi w spokojny okres, a liczba zamówień wyraźnie spada? Wykorzystaj ten czas na wprowadzenie zmian, które zaowocują w kolejnym „mocnym” sezonie. Mniejszy ruch na stronie sprzyja wprowadzaniu nowych funkcjonalności, testowaniu rozwiązań technicznych czy modyfikacji layoutu. Sklepy które działają sezonowo, powinny zadbać o pozycjonowanie i widoczność już wiele miesięcy przed oczekiwanym wzrostem popytu.

Już teraz zaplanuj kampanie i aktywności, z którymi ruszysz w stronę klientów w „gorącym” okresie sprzedażowym. Dzięki temu, w szczycie sezonu skupisz się głównie na realizacji zamówień.

Nie daj o sobie zapomnieć. Warto wykorzystać ten czas na zapisanie się w świadomości klientów dzięki działaniom promocyjnym. W okresie mniejszej sprzedaży warto wprowadzić wyprzedaże międzysezonowe czy pakiety typu 2+1, które zachęcą do zamawiania większej liczby produktów. Do zamówień możesz dołączyć kupony zniżkowe, które będą ważne w kolejnych miesiącach. Zachęcaj do zapisywania się do newsletterów i programów lojalnościowych, a tym samym stale poszerzaj bazę klientów.

Podsumowanie

Przygotowując się na skrajne sezony sprzedażowe, zadbaj zarówno o rozwiązania technologiczne, jak i o odpowiednią komunikację marketingową.

Pamiętaj, że w szczycie sezonu zakupowego nie wystarczy szeroki asortyment i atrakcyjna cena – wiele koszyków zostaje porzuconych tuż przed finalizacją transakcji, ponieważ klienci są zniecierpliwieni długo ładującą się stroną, na końcowym etapie zakupów dowiadują się o dodatkowych kosztach lub nie znajdują ulubionej metody płatności.

Niech miesiące z mniejszym popytem nie będą zupełnie martwe. Podtrzymuj kontakt z klientami, śledź kiełkujące trendy i wybory konsumentów, aby skutecznie odpowiedzieć na ich wymagania, gdy zapotrzebowanie na Twoje produkty wzrośnie w kolejnych miesiącach.

Artykuł powstał we współpracy z ExpressVPN

zdjęcia: depositphotos.com