Twórcy jutra: nowe możliwości w wirtualnej gospodarce

Twórcy jutra: nowe możliwości w wirtualnej gospodarce
W związku ze startem kampanii „Twórcy Jutra” (Creators of Tomorrow) Meta przedstawia kilka trendów, które odegrają ważną rolę w rozwoju wielu twórców. Szczególnie w obliczu budowy Web 3.0 stającego się nowym centrum kreatywnym cyfrowego świata.
O autorze
3 min czytania 2022-10-12

fot. about.fb.com/news

Część z czytelników na pewno pamięta, gdy w 2006 roku tygodnik Time ogłosił, że Człowiekiem Roku zostajesz… Ty – „(..) Przejmujący stery globalnych mediów i… pokonujący profesjonalistów w ich własnej grze”. Okładka pisma przedstawiała lustrzany monitor, w którym każdy, kto trzymał magazyn w dłoni, mógł się przejrzeć. Miało to jeszcze bardziej podkreślić fakt, że to jednostka tworzy erę cyfrową poprzez wkraczanie do sieci.  

„Nie tylko się przyglądaliśmy, ale także działaliśmy. Jak szaleni.” – czytamy w Time z 2006 roku. „Tworzyliśmy profile na Facebooku i awatary w Second Life…”.

Od narodzin Internetu minęło już około 50 lat, a pierwotna obietnica przekazania władzy nad siecią w ręce ludzi nabrała kształtu. Widzimy, jak Internet ewoluował: od zabawnych domowych filmów wideo, które stawały się viralami, przez aktualności na wyciągnięcie ręki, aż po blogi tworzące nowy trendy. Kreatywność stała się motorem napędowym tworzenia treści, a indywidualne głosy zyskały platformę, o jakiej nawet nie śniliśmy.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Adam Mosseri, szef Instagrama w Meta, podczas TEDxTalk na początku tego roku po raz kolejny mówił o sprawczej sile użytkowników. Zwracając się do młodych i początkujących twórców, przedstawił wizję świata, w którym nie obowiązuje już model bezpiecznego zatrudnienia – rzeczywistości, w której każdy, kto ma jakiś kreatywny, świeży pomysł, może przekształcić swoją pasję w pracę na pełen etat. 

Pokolenie najmłodszych twórców ma przed sobą ogrom możliwości. Ludzie, którzy dzielą się swoją pasją w Internecie, od zawsze byli ważną częścią Meta, dlatego w dalszym ciągu chcemy pomagać im w osiąganiu sukcesów. 6 września wystartowała kampania Twórcy jutra (Creators of Tomorrow), a wraz z nią – specjalnie stworzona strona prezentująca wschodzących twórców z całego świata, którzy publikują na naszych platformach kreatywne treści. Przedstawiamy kilka trendów, które naszym zdaniem odegrają ważną rolę w rozwoju wielu twórców.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Więcej sposobów na monetyzację treści

Jak dotąd żadna inna firma z branży mediów społecznościowych nie zainwestowała tyle w rozwój twórców, co Meta. Wciąż ulepszamy nasze aplikacje, aby stały się centrum tworzenia angażujących treści – dodajemy nowe formaty i narzędzia, z których można dowolnie korzystać. Na naszych platformach twórcy zarabiają na wiele sposobów, są to m.in. subskrypcje, udział w przychodach czy partnerstwa z markami. I dalej chcemy, żeby był to nasz priorytet – czy to poprzez zwiększanie możliwości reklamowych, czy też tworzenie cyfrowych przedmiotów kolekcjonerskich. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W miarę jak twórcy będą zdobywać miano wykwalifikowanych profesjonalistów, będą również zyskiwać większy stopień niezależności nad swoją pracą. Rozwój sieci Web 3.0 opartej na blockchainie i otwartych sieciach danych pozwoli im na zachowanie własności swoich treści i ich swobodniejszą dystrybucję na różnych platformach. W przyszłości twórcy będą mogli zarabiać na swoich treściach w wybranym przez siebie miejscu i po ustalonej przez siebie cenie, bez konieczności korzystania z usług pośrednika. 

Niezależna tożsamość marki

Już od dłuższego czasu postrzegamy twórców jako tych, których „osobowość jest marką”. To właśnie sprawia, że są wyjątkowo atrakcyjni dla reklamodawców i firm – przyciąga je przede wszystkim zdolność do autentycznego opowiadania historii i angażowania odbiorców. Meta wspiera te relacje m.in. poprzez narzędzia ułatwiające współpracę z markami. 

W przyszłości związek między marką a twórcą będzie się umacniać. Zamiast osób, które pełnią funkcję promotorów istniejących już produktów, będziemy świadkami wzrostu liczby twórców aktywnie współtworzących marki. Nowe narzędzia i Web 3.0 umożliwia im budowanie własnych małych firm od podstaw – niezależnie od tego, czy będą to marki modowe, firmy zajmujące się kreatywnym pisaniem czy projektowaniem filtrów AR. Aby ta wizja mogła się ziścić, konieczny jest rozwój narzędzi i infrastruktury, które ułatwią twórcom-przedsiębiorcom budowanie małych firm.

Rozwój nowych formatów

W Meta udoskonalamy narzędzia pozwalające twórcom na opowiadanie swoich historii. Chcemy, aby nowe rozwiązania zapewniały im także elastyczność, aby mogli do woli eksperymentować z formatami, które najbardziej lubią ich odbiorcy. Obecnie coraz większą popularność zyskują krótkie formaty wideo, takie jak rolki, które stanowią ponad połowę czasu spędzanego na Facebooku i Instagramie. Badamy również nowe formy ekspresji poprzez rzeczywistość rozszerzoną (AR), dając twórcom dostęp do naszej darmowej, globalnej platformy Spark AR. Już teraz ponad 700 milionów osób miesięcznie korzysta z AR w celu wyrażania siebie czy prezentowania swoich produktów. 

Innowacje w zakresie formatów nadal będą się rozwijać. Pojawiają się różnorodne narzędzia, takie jak: sztuczna inteligencja pozwalająca na tworzenie ludzkich podobizn, generatory tekstu typu GPT-3, łatwe w użyciu oprogramowanie do produkcji 3D oraz silniki interakcji i symulacji, takie jak Unity. Nowe narzędzia dadzą nowe możliwości tworzenia angażujących treści, jakich nigdy wcześniej nie widzieliśmy. 

Zacieśnianie się kreatywnej współpracy

Dziś wielu twórców tworzy swoje treści autonomicznie. Jednocześnie jednak popularność zdobywają różne możliwości współpracy – platformy takie jak Roblox, Fortnite czy nawet Crayta należąca do Meta pozwalają na wspólne tworzenie i uczestniczenie w budowaniu różnych angażujących światów. 

Te zmiany mogą położyć podwaliny pod wspólną pracę twórców na rzecz budowania metawersum, które teraz zdominowane jest głównie przez tworzenie środowiska immersyjnego i 3D. Zacieśnianie się współpracy między twórcami może sprawić, że będą budować całe cyfrowe światy razem, a także wykorzystywać możliwości globalnego e-commerce, aby sprzedawać tworzone przez siebie treści.