Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Optymalizacja treści – dlaczego jest tak ważna?

Optymalizacja treści – dlaczego jest tak ważna?
O autorze
4 min czytania 2023-01-05

Nie od dziś wiadomo, że „content is the king”. Jednak wraz z rosnącą lawinowo ilością treści dostępnych w sieci przebicie się w wynikach wyszukiwania z własną ofertą i przyciągnięcie uwagi odbiorców staje się coraz trudniejsze. Z pomocą przychodzi jednak optymalizacja treści. Na czym polega ten proces? Jakie działania obejmuje optymalizacja contentu? Jak wykonać te zadania poprawnie? Z jakich narzędzi skorzystać? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu.

Optymalizacja treści – na czym polega?

Optymalizacja treści (ang. content optimization) to proces dostosowywania treści do wymagań wyszukiwarek internetowych (ang. search engines) oraz użytkowników. Celem tych działań jest zwiększenie widoczności i atrakcyjności treści w wyszukiwarkach, co może przyczynić się bezpośrednio do zwiększenia ruchu na stronie internetowej oraz poprawy jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Poza tym optymalizacja treści pomaga również w przyciągnięciu uwagi odbiorców, skutecznym zachęcaniu ich do podejmowania interakcji z marką i finalnie w przekonywaniu odbiorców do sfinalizowania zakupów.

Jakie działania podejmowane są w ramach optymalizacji treści?

Optymalizacja treści może obejmować różne działania. Kluczowe z nich to:

1. Dostosowywanie treści do słów kluczowych
LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ważne jest, aby treść była dostosowana do słów kluczowych, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce w celu znalezienia odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

2. Poprawa jakości treści

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wyszukiwarki lepiej oceniają strony z treściami o wysokiej jakości i użyteczności. Podczas optymalizacji treści należy więc skoncentrować się na tym, aby treść była unikalna, dobrze napisana pod kątem stylistycznym, zgodnie z zasadami webwritingu i odpowiadała na potrzeby użytkowników.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3. Ulepszenie nagłówków i opisów meta

Nagłówki i opisy meta są ważnymi elementami w procesie optymalizacji contentu, ponieważ są widoczne w wynikach wyszukiwania i mogą przyciągać użytkowników na stronę. Ważne jest, aby były one atrakcyjne i odpowiednio zagęszczone słowami kluczowymi.

4. Poprawa struktury strony

Właściwa struktura strony pomaga wyszukiwarkom w zrozumieniu jej zawartości, co finalnie przekłada się na intensywność odwiedzin i zwiększenie jej widoczności w Google.

Optymalizacja treści w 5 krokach

Jeśli chcesz rozpocząć prace nad optymalizacją treści na stronie internetowej, wykonaj 5 najważniejszych kroków:

Określ cel optymalizacji

Zacznij od ustalenia, dlaczego chcesz zoptymalizować treści na stronie i jakie konkretne cele chcesz osiągnąć. Może to być np. zwiększenie ruchu na stronie, poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania lub zwiększenie sprzedaży.

Zdefiniuj swoją grupę docelową

Ważne jest, aby zrozumieć, do kogo kierujesz treści, jakie są potrzeby i oczekiwania Twoich odbiorców.

Zidentyfikuj słowa kluczowe

Znajdź słowa kluczowe, które odpowiadają tematyce strony i mogą być wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce. Pomocne w realizacji tego zadania narzędzia znajdziesz w dalszej części artykułu.

Przygotuj plan działań

Optymalizacja treści wymaga opracowania planu, który będzie zawierać konkretne kroki do wykonania. Może to obejmować m.in. dostosowywanie treści do słów kluczowych, ulepszanie nagłówków i opisów meta, czy też rozbudowę już istniejących publikacji.

Działaj!

Jeśli już wiesz co, do kogo i w jakiej formie chcesz komunikować, czas na wdrożenie. Nie działaj jednak pochopnie i jedynie na podstawie szybko przeprowadzonej analizy. W optymalizacji contentu bardzo ważna jest bowiem jego długość, odpowiednie rozmieszczenie i zagęszczenie słów kluczowych, a także liczba obrazków oraz treści opisów ALT. Warto przykładowo wiedzieć, że artykuły zawierające siedem lub więcej obrazów generują o 116% więcej ruchu organicznego niż te, które ich nie mają. Co istotne, wszystkie te dane możesz zweryfikować z pomocą content editora dostępnego w Surfer SEO.

Jakich narzędzi używać do optymalizacji treści?

Istnieje wiele narzędzi, które mogą pomóc w optymalizacji treści. Zweryfikujmy je w zależności od zakresu koniecznych do wykonania prac.

1. Wybór słów kluczowych

Narzędzia takie jak Google Ads Keyword Planner lub Ahrefs Keywords Explorer pomagają w identyfikacji słów kluczowych, które mogą być przydatne do dostosowania treści. Poza tym na uwagę zasługuje również Answer the Public czy keyword planner dostępny w Surfer SEO lub Semstorm. Z pomocą tych narzędzi można wybrać listę ważnych dla danej marki słów kluczowych i dokonać optymalizacji treści na stronie czy firmowym blogu zgodnie z otrzymanymi w toku analizy danymi.

Wykres z narzędzia Answear the Public

2. Analiza treści

Dziś samo tworzenie treści nie wystarcza, aby pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania i docierać z ofertą do odbiorców. Aby tworzyć skuteczne treści, konwertujące i generujące leady, trzeba znać zasady webwritingu i umieć sprawnie operować językiem korzyści. Narzędzia takie jak Semrush, Moz Content czy Surfer SEO pomagają w ocenie jakości treści i identyfikacji obszarów wymagających poprawy.

3. Analiza ruchu na stronie

Prace nad optymalizacją treści wymagają również analizy ruchu na stronie oraz zachowań użytkowników. Dzięki temu możemy lepiej dopracować content plan i poruszać faktycznie te zagadnienia, które interesują naszą grupę docelową. Pomocne w realizacji tego zadania są narzędzia takie jak Google Analytics czy Ahrefs.

4. Narzędzia do tworzenia nagłówków

Chwytliwy nagłówek to skuteczny sposób na zatrzymanie użytkownika na stronie i zachęcenie go do dalszej lektury Twoich publikacji. Z badania „The Anatomy of Top-Performing Organic Content in 2022” przeprowadzonego przez Semrush wynika, że aż 47% artykułów z rozbudowaną strukturą nagłówków (H2 + H3 + H4) należy do grupy treści organicznych o najwyższej skuteczności. Narzędzia takie jak CoSchedule Headline Analyzer czy Content Outline Builder pomagają w tworzeniu atrakcyjnych nagłówków, które przyciągną uwagę odbiorców i jednocześnie są „SEO friendly”.

5. Narzędzia do optymalizacji meta tagów

Meta tagi (w tym tytuł i opis strony) są widoczne w wynikach wyszukiwania i mogą pomóc w przyciąganiu użytkowników na stronę. Narzędzia takie jak Yoast SEO lub All in One SEO Pack pomagają w optymalizacji tego rodzaju tagów. Wartym uwagi narzędziem jest też Google Serp Preview Tool.

Dlaczego optymalizacja contentu jest ważna?

Optymalizacja treści jest ważna z kilku powodów. Przede wszystkim może przyczynić się do zwiększania widoczności i atrakcyjności strony internetowej w wyszukiwarkach, co finalnie prowadzi do zwiększenia ruchu na stronie i poprawy jej pozycji w Google.

Ponadto, optymalizacja treści może przyczynić się do poprawy doświadczeń użytkowników na stronie, ponieważ dostosowywanie treści do słów kluczowych i potrzeb użytkowników może pomóc w dostarczeniu im bardziej spersonalizowanej i użytecznej zawartości.

Optymalizacja treści jest szczególnie ważna dla firm, ponieważ może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży i poprawy wyników biznesowych. Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania mogą przyciągać potencjalnych klientów na stronę, a dobrze dostosowana treść może przekonać ich do zakupu produktów lub usług.

Pamiętaj jednak, że uzyskanie wysokiej pozycji w rankingach – szczególnie w przypadku konkurencyjnych tematów i słów kluczowych, jest możliwe tylko wtedy, gdy stworzysz wyczerpujące treści. Aby osiągnąć ten cel, zweryfikuj, jaki content dla danego słowa kluczowego publikuje konkurencja, dokonaj dogłębnej analizy zapytań wpisywanych na stronie przez użytkowników, twórz unikalne i merytoryczne treści i zwróć także uwagę na aspekty techniczne – UX i szybkość strony, linkowanie czy umieszczenie znaczników alt.

Na koniec jeszcze jedna, ale bardzo istotna rada – regularnie aktualizuj publikowane treści. Szablonowe artykuły o długości 3000 ZZS dziś już nie są wystarczające do startu w wyścigu o pozycje lidera w wyszukiwarce. Wzrosła bowiem konkurencyjność fraz, a także wymagania Google wobec jakości treści publikowanych w internecie. Pamiętaj, że 65% odnoszących sukcesy content marketerów przeprowadza audyt treści dwa razy w roku.