TikTok uprzedza użytkowników, że materiały publikowane przez TVP są kontrolowane przez rząd

TikTok uprzedza użytkowników, że materiały publikowane przez TVP są kontrolowane przez rząd
Profile „Bądźmy Razem TVP oraz TVP Sport otrzymują w popularnej aplikacji oznaczenie „media państwowe". W ten sposób użytkownicy mają się dowiedzieć, że „treści redakcyjne lub proces decyzyjny podlegają kontroli lub wpływowi rządu".
O autorze
2 min czytania 2023-03-06

TikTok postanowił uprzedzać użytkowników platformy o tym, że niektóre publikowane tam materiały mogą być tworzone przez władze państwowe. O takich materiałach ma informować informacyjna z dopiskiem „media państwowe” – została ona wprowadzona kilka tygodni temu, po pilotażu kilku profili mediów publicznych w Rosji, Ukrainie i Białorusi.

Popularna platforma społecznościowa wyjaśnia, że nowa nakładka jest ostrzeżeniem dla użytkownikom, którzy odbierają takie treści. Dzięki dodatkowej informacji będą wiedzieć, że te konkretne materiały są reprezentowane przez rząd danego kraju (i są przez ten rząd finansowane), a także że ich przekaz ma określony cel.

– Oznaczanie twórców powiązanych z państwem ma zapewnić użytkownikom trafny i przejrzysty kontekst oraz uwrażliwić ich na to, że materiały te mogą przedstawiać punkt widzenia rządu – informuje w komunikacie Piotr Żaczko, communication manager TikToka na Europę Wschodnią.

Platforma radzi użytkownikom, którzy ujrzą taką etykietę:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  1. Przerwij przegadanie i zastanów się, czy to konto jest obiektywne,
  2. Zastanów się, czy poprzez publikowane treści to konto promuje perspektywę rządu,
  3. Przyjrzyj się treściom z innych zaufanych kont.

Kanały TVP z nową etykietą 

Które kanały otrzymały etykietę „media państwowe”? Jeśli chodzi o polskie treści to oznaczone w ten sposób zostały konta tworzone przez TVP, czyli „Bądźmy Razem TVP oraz TVP Sport. Dodatkowo etykietę otrzymał profil Programu 1 Polskiego Radia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Projekt został wdrożony globalnie pod koniec stycznia tego roku i objął ponad 40 krajów, w tym Polskę. Odpowiada na potrzebę platform cyfrowych uzmysłowienia odbiorcom, że dany przekaz może prezentować punkt widzenia konkretnego rządu. To dotyczy mediów, które blisko współpracują z państwowymi władzami, które są dotowane przez rząd danego kraju lub gdy może mieć on merytoryczny wpływ na treści – wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Żaczko.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co ciekawe zagraniczne media publiczne nie dostały na TikToku statusu „państwowe” – przykładami są brytyjska BBC, irlandzka RTE, łotewska LTV, niemiecka ZDF. Przy oznaczaniu kanałów TikTok bierze pod uwagę niezależność danej organizacji medialnej, jej misję, praktyki redakcyjne i stosowane zabezpieczenia, kierownictwo i sposób zarządzania redakcją oraz rzeczywiste decyzje redakcyjne. Platforma ma zwracać szczególną uwagę na media, które mogą być w znacznym stopniu uzależnione od państwowego finansowania – czy to bezpośrednio, czy też poprzez reklamy, pożyczki i dotacje.

PS Wyróżnij się, czyli jak znaleźć swoją niszę na TikToku

Milionowe wyświetlenia i zaangażowani użytkownicy – TikTok oferuje dużo, ale czy dla każdego znajdzie się tam miejsce? Jak odnaleźć swoją przestrzeń na platformie i zostać zauważonym wśród setek tysięcy filmów publikowanych każdego dnia?

PS 2 Maksymalnie godzina dziennie na TikToku

TikTok wprowadza zmiany w funkcjach monitorujących ilość czasu spędzonego przed ekranem. Osobom poniżej 18 r.ż. zostanie automatycznie ustawiony 60-minutowy dzienny limit w aplikacji. Nowe funkcjonalności mają pomóc najmłodszym użytkownikom utrzymać równowagę między życiem realnym a cyfrowym.