TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Na progu 2023 cz.2: Sustainability

Na progu 2023 cz.2: Sustainability
O autorze
4 min czytania 2023-03-20

Pozostałe artykuły z cyklu przeczytasz tutaj.

W serii poświęconej trendom brandingowym przyglądamy się kluczowym fenomenom i obszarom, które wywierają istotny wpływ na marki. Pierwszą część poświęciliśmy technologii – mowa była o digitalizacji w brandingu, ale też o perspektywach, które otwierają nowe narzędzia AI. Dziś kilka słów o tym, co z jednej strony od paru ładnych lat wydaje się już być lejtmotywem każdej rozmowy o trendach, więc wszyscy zdążyli się z tym osłuchać, oswoić, a nawet znużyć; z drugiej zaś – więcej w tym obszarze obietnic niż prawdziwych, głębokich zmian, szczególnie jeśli patrzeć w stronę wielkich marek. A mowa o sustainability.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W 2008 Starbucks obiecał, że wdroży pełen recykling kubków do 2015 roku, by z czasem przesunąć termin na 2025. Coca-Cola mocno komunikuje ideę zbierania własnych butelek oraz przejście na rPET, ale jednocześnie wciąż produkuje tony nowego, dziewiczego plastiku*. Kolejne projekty papierowych butelek wydają się mieć bardziej status jednorożców stworzonych, by podkreślać innowacyjność działów R&D. Fakty pozostają brutalne – jak podaje OECD mniej niż 10% światowego plastiku podlega recyklingowi, a jego ilość niemal podwoiła się od 2000 roku*.

Patrząc na mainstreamowe półki, łatwo stracić nadzieję. Ale jeśli chodzi o trendy warto patrzeć często też w innym kierunku, i to nie tylko w kwestii zrównoważonego rozwoju. Pandemia mocno przyspieszyła rozwój marek DTC – „direct to consumer”. Znane często głównie z Instagrama, rozwijające się dzięki poleceniom w sieci, długo traktowane przez mainstreamowe marketingi jako „ekscentryczna nisza”, „głównie dla baniek w Warszawie”. Odważne w sposobie działania, świadomie ignorujące kategorialne kody, budujące silne, dystynktywne tożsamości, a nawet kultury. Marki, których nie sposób już dzisiaj ignorować, bo nie dość, że rządzą niepodzielnie w mediach społecznościowych, to najlepsze z nich wchodzą też na standardowe półki i do wysokonakładowych mediów: suplementy HealthLabs stoją już dziś obok klasycznych suplementów na aptecznych półkach, YOPE i ONLY BIO śmiało konkurują w drogeriach z gigantami kosmetycznymi, The Ordinary. Drunk Elephant, Milk, czy Youth To The People przyciągają młodszą i bardziej świadomą klientkę do Sephory.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Marki DTC wchodzą do mainstreamowego obiegu zmieniając definicję tego, co ciekawe, atrakcyjne, innowacyjne, ale również – tego, co możliwe w kwestiach zrównoważonego rozwoju. Bo wiele z nich postawiło na środowiskową odpowiedzialność od startu. Rodziły się z buntu i poczucia misji. Z potrzeby wprowadzenia realnej zmiany. Bez szeroko zakrojonych badań konsumenckich ograniczających ryzyko i bez kompromisów.

Poniżej wybranych pięć marek DTC, na które warto zwrócić uwagę, i z których warto czerpać inspirację oraz odwagę, jeśli chodzi o „sustainability”:

1. Liquid Death

Wprowadzając markę na rynek w 2019 roku, jej założyciel Mario Cessario sam nie sądził, że „to będzie takie duże”*. Doświadczony marketer szukał pomysłu na wodę, która się wyróżni, nie będzie nudna. Inspirowana punk-rockiem, zapakowana w puszkę aluminiową, która bardziej sugeruje kraftowe piwo czy energetyk, Liquid Death stała się szybko kultową marką wartą 700 milionów dolarów.


Źródło: Instagram

Nawet jeśli sukces marki to efekt przede wszystkim prowokacyjnej nazwy i wprowadzenia do nudnej kategorii kodów z kategorii bardziej rozrywkowych (piwo, energetyki, soft-drinki), to dzięki aluminiowej puszce, której recykling jest łatwiejszy, ale też dzięki ostatniej reklamie na Superbowl 2022 Liquid Death wpisuje się również doskonale w oczekiwanie młodszego konsumenta, że producenci wody przestaną być producentami plastiku.


Zródło: Instagram

Pozostając w zgodzie ze swoim punkowym charakterem, zorganizowali też akcje „Loving Homes for Plastic” – przy zakupie opakowania zbiorczego Liquid Death konsument otrzymuje za darmo 10 przedpłaconych etykiet wysyłkowych, dzięki którym można nadać puste butelki „czerwonej” lub „niebieskiej” korporacji do producenta.


Źródło: liquiddeath.com/pages/loving-homes

2. BrewDog Vodka

Pozostając w kulturze punku (skądinąd warto byłoby kiedyś napisać szerzej o silnym w kulturze generacji Z trendzie Hope-Punk) i w kategorii napojów (bo skądinąd są one zwykle kopalnią ciekawych marek) – oto BrewDog i ich nowa wódka. Wprawdzie BrewDog to dziś już międzynarodowy koncern, a nie marka DTC, ale duch alternatywy wydaje się wciąż widoczny. Tym razem ogłosili wprowadzenie na rynek wódki wytwarzanej z przeterminowanego piwa i zapakują ją w papierową butelkę.


Źródło: thedieline.com/blog/2022/2/11/brewdog-ceo-promises-vodka-made-from-bad-beer-in-a-paper-bottle

3. Najwygodniejsze buty na ziemi zrobione z ziemi, czyli Allbirds

Zakochany w merino Nowozelandczyk Tim Brown we współpracy z Zoey Zwillinger, inżynierem i ekspertem od odnawialnych surowców, postawili sobie za cel stworzenie najwygodniejszych butów na ziemi wykonanych z tego, co oferuje ziemia. Czyli z naturalnych surowców. Tak powstała marka Allbirds. Materiały, z których wykonane są buty to naturalna wełna z Nowej Zelandii, włókno drzewne zawarte w butach, trzcina cukrowa we wkładkach z pianki zapamiętującej kształt oraz wyłącznie plastik z recyklingu w agletach. Oraz opakowania z tektury tylko z recyklingu. Ponadto dużo zobowiązań i planów, jeśli chodzi o osiągnięcie zero emisyjności.


Źródło: www.allbirds.com/pages/sustainable-practices

4. Świetne produkty do codziennej higieny osobistej nie muszą powstawać kosztem ziemi, czyli by Humankind

By Humankind to linia produktów wielokrotnego użytku, zaprojektowanych w celu zmniejszenia ilości plastikowych odpadów jednorazowego użytku. Wszystkie ich produkty są zaprojektowane przy użyciu opakowań w 100% przyjaznych dla Ziemi z zamiarem zmniejszenia ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Są nawet neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, co oznacza, że spowodowane przez nie emisje dwutlenku węgla zostały zrównoważone przez finansowanie równoważnej kwoty oszczędności węgla w innych częściach świata.

W praktyce oznacza to zarówno opakowania z recyklingu, jak i innowacyjne produkty – np. pasta do zębów w tabletkach.


Źródło: byhumankind.com

5. Odpowiedzialni od dziecka, czyli Juno

Od 1938 r. fiński rząd zapewnia kobietom w ciąży pudełko z niezbędnymi artykułami dla niemowląt. Matki nie muszą kupować już kołyski – ich dzieci śpią w otrzymanych pudełkach, które łatwo poddają się recyklingowi po tym jak dziecko podrośnie. Gondola Juno zrodziła się z podobnej potrzeby – jej twórcy stworzyli produkt i markę szukając ekologicznego, prostego dla rodziców i dobrego dla planety rozwiązania, kiedy urodziło się dziecko jednego z jej twórców.


Źródło: hellojuno.com