Poniższy artykuł napisany został w celu przedstawienia korzyści wynikających ze stosowania standardu prostej polszczyzny w komunikacji przedsiębiorstw oraz analizy jego wpływu na odbiór treści tworzonych przez markę i kierowanych do klientów, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu sprzedażowego publikowanych komunikatów.
Bla, bla, bla…
Zobacz również
Aby zrozumieć pierwszy akapit, pewnie musielibyśmy przeczytać go przynajmniej dwa razy. A to oznacza, że musielibyśmy poświęcić mu zbyt dużo czasu i zbyt dużo uwagi. Gdybym nadal pisała w tak skomplikowany sposób, zdecydowana większość z Was kliknęłaby najpopularniejszy przycisk w przeglądarce, czyli „wstecz”.
Co zrobić, aby klienci odwiedzający naszą stronę nie tylko chcieli na niej zostać, ale również kupić to, co oferujemy? Okazuje się, że przekonującym argumentem może być… prosty język.
Czym jest prosty język?
Prosty język (ang. plain language) to standard komunikacji, który polega na przekazywaniu informacji tak, aby były one zrozumiałe dla szerokiego grona odbiorców.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Efekt ten możemy osiągnąć, tworząc krótkie zdania, stosując zrozumiałe słowa i unikając specjalistycznego słownictwa. Duże znaczenie ma również czytelna i przejrzysta struktura tekstu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Prosty język jest kluczowy w kontekście komunikacji instytucji publicznych i rządowych. Standard ten nie jest jednak zarezerwowany wyłącznie dla tego typu organizacji. Z powodzeniem może z niego korzystać każda firma, która chce komunikować się sprawnie i budować pozytywną relację ze swoimi odbiorcami.
Obecnie prosty język staje się w Polsce coraz bardziej popularnym tematem. Aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, firmy i instytucje upraszczają swoją komunikację – i bardzo dobrze! Korzystają na tym odbiorcy, którzy nie muszą głowić się nad tym, co autor miał na myśli. Korzystają również same organizacje, które mają szansę więcej zarobić.
Prosty język pomaga zwiększyć sprzedaż
Dzięki prostemu językowi Twoja firma może zarobić więcej. Oto 5 korzyści, które płyną z wdrożenia standardu plain language do komunikacji marki.
1. Lepsze zrozumienie oferty
Według raportu firmy Forrester Research jasna i zrozumiała komunikacja ma bezpośredni wpływ na zwiększenie sprzedaży. Badanie wykazało, że klienci są bardziej skłonni do zakupu, jeśli oferta została napisana w przejrzysty sposób.
Nic dziwnego – w końcu każdy z nas chce wiedzieć, co i na jakich zasadach kupuje. Jeśli treść oferty napisana jest w skomplikowany sposób, musimy włożyć w jej zrozumienie znacznie więcej wysiłku i poświęcić więcej czasu na jej rozszyfrowanie. W takiej sytuacji wiele osób po prostu odpuści i przejdzie na stronę konkurencji.
Gdy tworzysz opis oferty, bardzo ważne jest to, abyś wczuł lub wczuła się w sytuację klienta. Twój odbiorca może nie wiedzieć tego, co dla Ciebie jest oczywiste – może nie znać technologii, na której opiera się produkt, może nie być też ekspertem w branży, w której działasz. I wcale nie musi nim być. Pamiętaj o tym, opisując ofertę. Nie daj się „klątwie wiedzy”, która bardzo często dotyka ekspertów z różnych dziedzin.
2. Wzrost zaufania i lojalności wobec marki
Prosty język sprawia, że komunikacja marki staje się przejrzysta i trudno ukryć w niej sprzedażowe haczyki czy zapisy, które mogłyby zniechęcić klienta do zakupu. Taka sytuacja sprawia, że klient czuje się komfortowo – nie ma wrażenia, że ktoś chce go oszukać lub naciągnąć.
Klienci bardzo dobrze pamiętają, jak czuli się w interakcji z daną marką. Jeśli nie zrozumieli przekazu, musieli dopytywać o podstawowe rzeczy i marnować swój cenny czas na zrozumienie skomplikowanych zapisów, odejdą i nie wrócą. W końcu nikt nie lubi czuć się głupio.
Z drugiej strony marki, które dbają o to, aby budować dobre relacje ze swoimi odbiorcami – np. poprzez przedstawianie im czytelnej i zrozumiałej oferty – mogą liczyć na to, że klienci nie tylko do nich wrócą, ale również polecą je swoim znajomym.
Aspekt zaufania jest szczególnie ważny w przypadku dokumentów prawnych – takich jak regulaminy czy umowy. O tym, jak ważna jest czytelność tych dokumentów świadczy fakt, że powstała osobna dziedzina projektowania – legal design – która dba o to, aby teksty prawne były zrozumiałe dla każdego odbiorcy, bez względu na wykształcenie. O legal design pisałam w tym artykule.
3. Utrzymanie uwagi klientów
Zdobycie uwagi klienta jest trudne, a jej utrzymanie – jeszcze trudniejsze. Gdy klient znajdzie się na Twojej stronie, masz zaledwie kilka sekund, aby przekonać go, by na niej pozostał. Jeśli Ci się uda i odbiorca zacznie czytać ofertę, musisz zrobić wszystko, aby jak najdłużej utrzymać go w skupieniu. I w tym również może pomóc Ci prosty język.
Długie, zawiłe zdania, nieczytelne przedstawienie treści, brak logicznej nawigacji… te wszystkie czynniki mogą skłonić klienta do opuszczenia Twojej strony. Tekst napisany zgodnie ze standardem prostej polszczyzny czyta się szybko i płynnie. Aby go zrozumieć, nie trzeba przechodzić przez niego kilka razy. Taki tekst na dłużej zatrzymuje uwagę odbiorcy – mamy więc szansę przekazać mu więcej informacji, które mogą zaważyć na decyzji zakupowej.
Istnieje prosty sposób, aby przekonać się, jak na naszą uwagę wpływają treści napisane skomplikowanym językiem. Otwórz pierwszy lepszy regulamin na dowolnej stronie internetowej i zobacz, jak na Ciebie działa.
4. Budowa przewagi konkurencyjnej
Obecnie konkurencja na rynku jest niezwykle zacięta. Każda marka szuka wyróżnika, który przekona klienta do jej oferty. Takim wyróżnikiem może być prosty język – a w przypadku niektórych marek już nim jest:
Komunikacja na stronie mBanku
Komunikacja na stronie ING Banku Śląskiego
Jak to działa w praktyce? Wyobraźmy sobie, że chcemy kupić telefon w abonamencie. Mamy przed oczami dwie prawie identyczne oferty. Regulamin jednej usługi ma cztery strony zapisane drobnym druczkiem. Jest też kilkanaście gwiazdek i masa trudnych wyrazów. Drugi regulamin ma formę infografiki i zajmuje jedną stronę. Którą ofertę wybierzesz?
5. Dobre doświadczenia
Bo przecież to one są najważniejsze. Prosty język sprawia, że odbiorca może poczuć się bezpiecznie – bo rozumie, co do niego mówimy. Oszczędza również czas – bo nie musi googlować niezrozumiałych dla niego słów.
Najważniejsza jest jednak równa relacja, która tworzy się między nadawcą a odbiorcą za sprawą prostego języka. Trudny, nieczytelny język, buduje nierówność w relacji. Klient zamienia się w petenta, który staje w obliczu wielkiej instytucji. Nikt nie chce się tak czuć.
Prosty język wspiera budowanie partnerskiej relacji między marką a klientem – pomaga zbudować zaufania i lojalność wobec marki i tworzy dobre doświadczenia. Do takich marek klienci chcą wracać.
Prosty język – prosta decyzja zakupowa
Prosty język ułatwia podejmowanie decyzji zakupowych – na korzyść tych marek, które komunikują się ze swoimi odbiorcami w prosty i czytelny sposób. Łatwe w odbiorze treści wyróżniają markę i przyspieszają proces decyzyjny klienta, który nie musi czytać oferty kilka razy, aby cokolwiek z niej zrozumieć.
Wszystkie korzyści, które daje prosty język, w krótszej lub dłuższej perspektywie przekładają się na wzrost sprzedaży i zadowolenie klientów. Warto więc zastanowić się nad uproszczeniem komunikacji marki – skorzystają na tym i klienci, i nasza marka.
Artykuł został przygotowany przez ekspertkę – posiadaczkę certyfikatu DIMAQ Professional. NowyMarketing jest patronem medialnym DIMAQ – międzynarodowego standardu kwalifikacji e-marketingowych.
Autorka: Magdalena Wójcik
Jestem content designerką w agencji strategiczno-kreatywnej Kava. Dzieląc się dobrym słowem, łączę marki z klientami. Specjalizuję się w tematach związanych z UX writingiem, prostym językiem i inkluzywną komunikacją. Pracowałam dla znanych marek z branży finansowej i IT. DIMAQ.