Na dziś lekcja Wunderman rodem z Cyberpunka.
Keanu Reeves poszedł kiedyś na kolację z przyjacielem, który miał trójkę nastoletnich dzieci. Żadne z nich nie oglądało „Matrixa” i zapytali się Keanu o czym ten film tak właściwie jest. Aktor zaczął opowiadać historię Neo, który nie wiedział już, czy świat, w którym żyje, jest realny czy wirtualny. Za wszelką cenę chciał wyrwać się z tego wirtualnego, by zobaczyć jak wygląda naprawdę. Reakcja jednego z nastolatków wbiła go w fotel, bo powiedział „ale właściwie… dlaczego chciał to zrobić?„.
Zobacz również
76% ludzi chce, by ich wirtualny avatar (np. w grze) wyrażał ich w sposób, w jaki nie mogą się wyrazić w realu. Bycie przykładowo jednorożcem w kowbojskim kapeluszu jest lepszym wyrazem ich osobowości, niż to, które pokazuje lustro. 51% uważa, że taki avatar jest dla nich bardziej autentyczny niż to, kim są poza światem wirtualnym.
Już teraz gwiazdy, wykorzystując AI, tworzą tzw. digital twins – czyli avatary, które mogą wystąpić w większej ilości kampanii, czy pojawić się w kilku miejscach jednocześnie. AI pomoże też tworzyć ambasadorów marki, którzy są uszyci na miarę dla marek. Nakarmieni historią i osobowością brandu oraz jego komunikacją będą mogli komunikować się w czasie rzeczywistym z tysiącami odbiorców na raz – nie gubiąc przy tym istoty marki. Pierwsze badania gen aplha już teraz pokazują, że wszystko im jedno, czy prowadzą interakcję z prawdziwą, czy wirtualną „osobą”.
Proteus effect – z badań Wundermana wynika, że jeśli avatar danej osoby wygląda lepiej niż ona w realu, przekłada się to na poprawę zdolności budowania więzi społecznych przez tę osobę nawet w świecie realnym: „authenticity is what I think I look, not others thinking I should look like„.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Następnie scenę przejął Patrick Kane, który z powodu choroby stracił rękę i nogę. Jego pierwszą myślą przy wyborze protez było wybranie takiej, która wygląda jak ludzka ręka – imitująca palce, włosy, paznokcie… Jednak po jednym dniu noszenia takiej protezy stwierdził, że to totalnie nie dla niego. „Nie chcę wyglądać tak, by ludzie mnie akceptowali, ale tak, bym mógł robić to, co lubię„. Jego protezy są robotycznym majstersztykiem napędzanym AI. Jeśli chce, może przecież być wyższy, silniejszy, może stworzyć siebie na nowo tak samo, jak tworzy avatar w grze.
Wunderman nazywa takie podejście charisma as a service. Możemy wykorzystać digital, AI, technologię, by czuć się lepiej w swojej skórze.
3 rzeczy, o których warto pamiętać:
- Wziąć pod uwagę, że granice między wirtualną a realną osobowością się zacierają.
- Technologia już tu jest, eksperymentuj! Wg future forecast Wundermana za 50 lat wirtualne noworodki będą nie do rozróżnienia od tych realnych, jeśli chodzi o ich zachowanie i charakterystykę. Osoby, które chcą mieć dziecko, będą mogły zamiast adopcji wybrać taką opcję.
- Okiełznaj możliwości bezgranicznej tożsamości.
Przeraża Was to, czy ekscytuje?
Autor: Kuba Sagan, co-founder & creative director Feeders Agency
PS Dni 1-4 na Cannes Lions International Festival of Creativity 2023
Relację z pierwszego dnia festiwalu przeczytasz tutaj, z drugiego dnia tutaj, z trzeciego tutaj, natomiast z czwartego tutaj.
PS2 Artystyczne kody QR – nowy trend w świecie AI
Entuzjaści sztucznej inteligencji dali się ponieść nowemu trendowi – zajęli się generowaniem artystycznych kodów QR, które wyglądają jak małe dzieła sztuki. Oczywiście takie kody są cały czas funkcjonale i przenoszą użytkowników na konkretne strony internetowe. Jak je zrobić?