Jan Śpiewak od dłuższego czasu prowadzi działania, w których podkreśla szkodliwość promowania alkoholu – szczególnie przez celebrytów i influencerów. Na swoich kanałach otwarcie potępia reklamowanie alkoholu i zwraca uwagę na skalę problemu uzależnienia w Polsce. Efektem jest seria publikacji, wywiadów i rozmów z obserwatorami Śpiewaka, którzy opowiadają swoje rodzinne historie związane z nadużywaniem alkoholu.
Śpiewak często na swoim Instagramie wymienia z nazwiska osoby, które jego zdaniem promują kulturę picia. Jedną z nich jest Janusz Palikot, który nie dość, że regularnie publikuje treści związane z alkoholem, to w dodatku jest jego producentem.
Zobacz również
Teraz jednak aktywista na tapet wziął ostatnią reklamę z udziałem Magdaleny Cieleckiej – aktorki znanej chociażby z głównej roli w serialu „Chyłka”. Cielecka pojawia się bowiem w reklamie wysokoprocentowego alkoholu emitowanej przez oficjalny profil Żołądkowej na Facebooku. Śpiewak informuje swoich obserwatorów nie tylko o tym, że reklama nielegalnie pojawia się w social mediach, ale także podkreśla paradoks samego wyboru „twarzy” tego produktu – wódkę bowiem promuje aktorka, która otwarcie przyznaje się do tego, że jest córką alkoholika. Cielecka opowiedziała o swojej przeszłości w jednym z wywiadów dla magazynu „Pani” (publikacja w 2019 roku), w którym przyznała, że jej ojciec zmagał się z chorobą alkoholową.
– Był początek lat dziewięćdziesiątych i nie mówiło się zbyt wiele o chorobie alkoholowej, w większości rodzin to była wstydliwie skrywana tajemnica. Nie było terapii dla rodzin, nie było książek psychologicznych. Nie miałam narzędzi, żeby sobie samej pomóc, nie byłam w stanie przebić się przez swoją złość i reakcje pt. „nie chcę cię znać”. Uciekałam, odcinałam się – powiedziała w wywiadzie Magdalena Cielecka, która przyznała też, że ma syndrom DDA, czyli zespół cech przypisywanych dorosłym dzieciom alkoholików.
Sytuacja zbulwersowała Jana Śpiewaka, który zauważa, że „żyjemy w świecie bez moralności, w której kasa jest jedynym wyznacznikiem słuszności podejmowanych działań. Świecie, który zamienia ludzi w socjopatyczne maszynki do zarabiania hajsu”.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Kilka lat temu Magdalena Cielecka wyznała, że jest córką alkoholika, który zapił się na śmierć. Opowiedziała o swoim traumatycznym dzieciństwie i tym jak pijący ojciec zdemolował całe jej życie (…) Teraz widzę na fejsie reklamy wódki „Rześkiej”, w której Cielecka występuje. Myślę sobie o tym, w jak zwariowanych czasach żyjemy, w których córka alkoholika, występuje w reklamie wódki. Reklamie, która jest przestępstwem, która jest skierowana do kobiet i ma w nich budować przekonanie, że picie etanolu jest łatwe i przyjemne – napisał na Instagramie Jan Śpiewak.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wyświetl ten post na Instagramie
Kampania reklamowa „Żołądkowej” z udziałem Cieleckiej pojawia się m.in. na Facebooku. Aktorka występuje w pięciu filmikach, reklamujących dwa wysokoprocentowe alkohole smakowe firmy Stock Polska: Żołądkową gorzką rześką arbuz i limonka oraz Żołądkową gorzką rześką limonka z miętą. Reklamy są opublikowane jako sponsorowane i wyświetlają się określonej przez profil grupie odbiorców.
Aktywista podkreśla, że reklama wysokoprocentowych alkoholi jest nielegalna i zapowiada, że złoży doniesienie do prokuratury.
PS Bracia Kacperczyk i Artur Rojek w hipnotyzującym singlu „Syn okiennika” w kampanii „Ekipa na Życie” Grant’s
Bracia Kacperczyk i Artur Rojek, to dwie muzyczne siły, które zderzają się ze sobą tworząc singel „Syn okiennika”. Ta niezwykła kooperacja stanowi inspirację w ramach kampanii „Ekipa na Życie” Grant’s.
PS 2 Aktorka promuje alkohol, mimo że sama jest abstynentką
Blake Lively, ciesząca się dużą sympatią publiczności gwiazda kina, wypuściła na rynek linię alkoholi dla smakoszy. Fani szybko wytknęli jej hipokryzję – okazało się, że aktorka jest zadeklarowaną abstynentką.