zdjęcie główne: BUH – Przyjazne Państwo / Facebook
[Aktualizacja: 23.05.2003, godz. 09:30]
Po ponad miesiącu od ujawnienia informacji o zarzutach dla Wojewódzkiego, Palikota i Czechowskiego, media obiegły szczegóły wyroku, który miał zapaść kilka dni temu. Według magazynu „Super Express” wspólnicy będą musieli zapłacić karę finansową i pokryć koszty sądowe, opiewające łącznie na niemal 30 tysięcy złotych.
Zobacz również
– Oskarżonego Janusza Palikota uznaję się za winnego i wymierza karę 80 tys. zł grzywny. Jakuba Wojewódzkiego uznaje się winnego i wymierza mu karę 70 tys. zł grzywny. Tomasza Czechowskiego uznaje się winnego i wymierza mu karę 70 tys. zł grzywny – podkreślono w wyroku, na który powołuje się „Super Express”. Dodatkowo gazeta podaje, że Palikot ma zapłacić ok. 9 tys. zł kosztów sądowych, a Wojewódzki i Czechowski po 8 tys. zł.
Z ustaleń śledczych dowiadujemy się również, że Janusz Palikot od 2 października 2020 r. do 7 stycznia 2023 r. na swoim profilu społecznościowym zamieścił łącznie 264 materiały, w których reklamował napoje alkoholowe. Kuba Wojewódzki od 21 kwietnia 2021 r. do 7 stycznia 2023 r. opublikował takich materiałów 12, a wspólnik Tomasz Czechowski – 68 (w okresie od 24 listopada 2020 r. do 7 stycznia 2023 r.)
[Publikacja: 06.04.2023]
Były poseł Janusz Palikot, gwiazdor TVN Kuba Wojewódzki, a także Tomasz Czechowski prowadzą spółkę zajmującą się produkcją i sprzedażą alkoholi wysokoprocentowych. Ich produktami są m.in. wódka i piwo Buh, Wyjebongo, czy Doctor Brew. Wymienione alkohole często były promowane w social mediach i dzięki temu zdobyły dużą popularność. Jednak takie działania marketingowe od początku były nielegalne, przez co producentów czekają teraz konsekwencje prawne.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Jak podkreślił w oficjalnym piśmie Marek Skrzetuski z Prokuratury Okręgowej w Warszawie, w ramach postępowania wyjaśniającego „potwierdzono zarzuty dotyczące sprzecznej z obowiązującymi przepisami reklamy wysokoprocentowych napojów alkoholowych, na profilach w serwisie społecznościowym należących do Jakuba W., Janusza P. i Tomasza Cz.” Dodał przy tym, że profile te posiadają dużą popularność wśród internautów, co oznacza, że docierają do dużej liczby odbiorców.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przypominamy, że promowanie tego typu produktów stanowi naruszenie Art. 13 ustawy o wychowywaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Teraz mężczyznom grozi kara grzywny w wysokości do 500 tys. zł.
Zawiadomienie o możliwości popełnienia przez nich przestępstwa złożył w prokuraturze aktywista miejski Jan Śpiewak.
PS Marketing alkoholowy – jak wygląda w Polsce i czy powinien zostać ograniczony?
Nikogo w Polsce nie dziwi wyraźna ekspozycja alkoholu w sklepach, sprzedaż wódki na stacjach benzynowych i billboardy z piwem na ulicach. Alkohol jest przecież w naszej kulturze od zawsze i towarzyszy nam podczas mniejszych i większych spotkań. Dlaczego zatem producenci mieliby go nie promować?
PS 2 Influencerzy wprawiają nas w kompleksy i nie mają zahamowań? (podcast)
Influencerzy są już naturalnym zjawiskiem dla świata rozrywki i popkultury. A ich zasięgi chętnie wykorzystują marki. Jednocześnie influencerzy nie zawsze grają fair, reklamując scam, czy promując niewłaściwe ideały. Czy świat influencerów jest doszczętnie zepsuty i zły?