Energetyczne Social Media

Energetyczne Social Media

Energetyka przez ostatnie kilkadziesiąt lat nie korzystała z działań reklamowych, marketingowych ani PR. Było to spowodowane niewątpliwie zmonopolizowaniem rynku. Sytuacja zmieniła się, gdy 1 lipca 2007 roku rynek energii elektrycznej został „uwolniony”.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Na uwagę zasługuje też inna brytjska firma – uSwitch, która działa nie tylko w branży energetycznej, ale świadczy również usługi w obszarze telekomunikacji i finansów. uSwitch posiada aż trzy kanały na Twitterze, przez które komunikuje się z klientami Podobnie jak British Gas. Kanał skierowany do klientów, za pomocą którego w bardzo otwarty i przyjazny sposób utrzymuje kontakt z klientami. Dla przykładu: zawsze informuje kiedy konsultanci są dostępni i mogą pomóc rozwiązać problem czy udzielić rady. Przedstwiają również imię konsultanta, który aktualnie odpowiada. Takie zachowania w social media sprawiają, że klient rozmawia nie tylko z firmą, ale i z konkretnym człowiekiem, który pomoże rozwiązać powstały problem.

uSwitch pokazuje również jak dzięki social media, dbać o relacje z otoczeniem biznesowym. Na Twitterze stworzono kanał uSiwtch PR Team, poprzez który firma komunikuje się z najważnieszymi dla nich grupami biznesowymi, przekazując im w szybki sposób aktualne informacje o firmie i jej aktywności np. w mediach.

Można śmiało powiedzieć, że branża energetyczna na Zachodzie upodobała sobie Twittera, jako główne narzędzie komunikacji z klientami. Poza British Gas i uSwitch w serwisie obecne są również inne międzynarodowe firmy, takie jak: RWE czy Vattenfall, które może nie tak otwarcie, ale równie ciekawie prowadzą swoje kanały i komunikują się z otoczeniem.

Dużo zostało powiedziane już o Twitterze, a co z Facebookiem? W tym przypadku ponownie najlepszy jest British Gas. Inne firmy raczej wzorują się na działaniach tej firmy, jednakże daleko im jeszcze do tak zintegrowanych i przemyślanych działań jak to ma miejsce w przypadku brytyjczyków.

A co można powiedzieć o polskim rynku? Z pośród kilkudziesieciu firm działajacych w obszarze energetyki tylko jedna postanowiła wykorzystać social media. Tauron, bo o nim mowa, prowadzi swój profil na Facebooku w sposób typowy dla polskiego rynku.  Komunikuje głównie na temat wydarzeń z rynku energetycznego, pokazuje nowoczesne rozwiązania i nieprzerwanie informuje o energetyce wiatrowej. Mało jest tu jednak informacji dla klienta. Może on jedynie dowiedzieć się jak oszczędnie korzystać z pralki, bądź zagrać o nagrodę w organizowanym właśnie konkursie. Idąc w ślad Brytyjczyków Tauron stworzył również kanał na You Tube, w którym zamieszcza głównie  filmy korporacyjne oraz prezentacje swoich elektrowni.

Przenosząc więc branże energetyczną w świat social media należy pamiętać, że stawia on przed nią takie same wymagania jak w przypadku innych bardziej komercyjncy dziedzin. Brytyjczycy pokazali branży energetycznej kierunek działania w social media. Pokazali również, że można prowadzić efektowne, anagażujące i potrzebne klientom działania oraz jak dbać o dobrą reputację marki. Zaprezentowane przykłady to niektóre z możliwości tego co jeszcze można zrobić, bo pamiętajmy, że ogranicza nas tylko wyobraźnia.

Magdalena Pawłowska, dyrektor Agencji Insource

Specjalista w dziedzinie marketingu zintegrowanego oraz pasjonatka nowych technologii. Wcześniej pracowała w Gazecie Wyborczej, gdzie odpowiedzialna była za działania marketingowe. Obecnie również trener z zakresu budowania wizerunku firm i instytucji, a wcześniej koordynator Europejskiego projektu European School of Entrepreneurship.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij