Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Oferta fitness 50+. Otwórz swój klub fitness na nowy segment klientów

Oferta fitness 50+. Otwórz swój klub fitness na nowy segment klientów
Kiedyś marginalizowani przez marketerów, teraz poddawani badaniom i analizom pod kątem preferencji zakupowych. Rosnąca w grupę siła, która w Polsce z roku na rok będzie się powiększać. Osoby które przestały siedzieć w domu, stały się bardziej aktywne i chętne do spotkań z innymi. O kim mowa?
O autorze
3 min czytania 2015-04-07

Zdjęcie royalty free z Fotolia

O pokoleniu 50+, które stanowi nową grupę docelową również dla właścicieli klubów fitness i innych obiektów sportowych.

Jak wskazuje raport organizacji HelpAge International, w Polsce obecnie blisko 21% obywateli stanowią osoby powyżej 60 roku życia. W 2030 roku będzie ich ponad 27%, natomiast w 2050 blisko 37%*. Nasze społeczeństwo się starzeje, a tej tendencji towarzyszą także zmiany w mentalności dojrzałych konsumentów. Warto przestać patrzeć na tę grupę jak na osoby, które są zainteresowane wyłącznie zakupem lekarstw, ubezpieczeniami oraz atrakcyjnymi cenami abonamentów telewizyjnych. Coraz częściej bowiem klienci 50+ szukają możliwości aktywnego spędzenia czasu. Starsi konsumenci zmieniają się i zaczynają bardziej interesować sportem. W 2007 roku tylko 27% osób w wieku powyżej 50 lat uprawiało sport, natomiast w 2013 roku ten odsetek sięgnął aż 50%**. Co więcej są to klienci, którzy nie posiadają zbyt wielu zobowiązań, za to sporo wolnego czasu

Co to oznacza dla właścicieli klubów fitness? Można spojrzeć na ten temat przez pryzmat oferty – ta grupa osób, to potencjalni beneficjenci klubów fitness, do których warto wyjść z propozycjami zajęć. Jak mówi Pan Marcin Goj, właściciel warszawskich klubów Anytime Fitness – „Sądzimy, że jest spore zapotrzebowanie na usługi dla osób w wieku 50+. Dlatego planujemy wdrożyć dla tych klientów specjalną ofertę poranną w klubie na Mokotowie.”

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Niewiele obiektów sportowych posiada zajęcia dla dojrzałych klientów, może to zatem stanowić przewagę konkurencyjną Twojego klubu. Dzięki temu zyskasz nowych klientów, nie rezygnując w grafiku z żadnych atrakcyjnych, obecnie prowadzonych grup. Jak zatem wyjść naprzeciw oczekiwaniom dojrzałych klientów? Proponujemy 5 szybkich rozwiązań, które może wykorzystać Twój klub fitness, aby wprowadzić ofertę dla osób 50+:

1. Stwórz odpowiedni profil zajęć

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Oferta zajęć powinna uwzględniać potrzeby i możliwości tej grupy osób zainteresowanych wysiłkiem fizycznym. Warto pomyśleć o ćwiczeniach istotnych pod kątem fizjologicznym, uwzględniających profilaktykę chorób wieku dojrzałego, jak również odpowiednim ich tempie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

2. Zadbaj o atmosferę w klubie

Grupę dojrzałych klientów warto potraktować w sposób bardziej życzliwy, niż młodsze osoby. Pomijając uprzejmość pracowników, która powinna być standardem w każdym miejscu, warto przeszkolić personel, aby w miarę możliwości potraktował klientów 50+ z dodatkową uprzejmością. Prosta formułka „gdyby Pan/i czegoś potrzebował/a, to proszę śmiało pytać naszych instruktorów lub bezpośrednio w recepcji” nic nie kosztuje, a z pewnością zostanie zapamiętana i potraktowana jako duży plus przez osoby uczęszczające do naszego klubu.

3. Dostosuj komunikat do odbiorcy

Reklama zajęć dla osób 50+ powinna uwzględniać informacje odnośnie specyfiki zajęć dostosowanych do dojrzałych klientów i zachęcać możliwością poznania innych osób w podobnym wieku. Dobrze też pamiętać o właściwie dobranych fotografiach, czytelnej czcionce tekstu oraz numerze telefonu do recepcji klubu. Nie nazywajmy grupy mianem zajęć dla „aktywnego seniora” – słowo „senior” ma w języku polskim złe konotacje, a nasi klienci często czują się młodzi duchem i nie uważają się za osoby starsze. Alternatywą może być nazwa „fitness 50+”.

4. Właściwa reklama we właściwym miejscu

W przypadku osób starszych warto pomyśleć o bardziej standardowych kanałach komunikacji. Pomimo stale rosnącego odsetka osób korzystających z Internetu w Polsce, również w grupie wiekowej 60+ (zgodnie z raportem 4P research mix „Polski konsument 50+” w 2013 roku już 29% osób powyżej 50 roku życia korzystało w sposób aktywny z Internetu***) warto pomyśleć o innych sposobach promocji naszej oferty. Poza rekomendacjami znajomych sprawdzą się tradycyjne formy reklamy: plakaty, ulotki, ogłoszenia w lokalnej prasie lub lokalnym ośrodku kultury.

5. Kwestie formalne: cena karnetu oraz godziny zajęć

Warto pomyśleć o wprowadzeniu specjalnego karnetu w ramach którego opłata za zajęcia będzie niższa niż standardowa, ale będzie obowiązywała jedynie w godzinach porannych i wyłącznie na zajęcia dla osób 50+. Zajęcia najlepiej jest zorganizować przed godziną 15.00 co pozwoli z jednej strony na zapełnienie luki w grafiku, a jednocześnie będzie odpowiadać tej grupie klientów.

Jeżeli w okolicy funkcjonowania Twojego klubu fitness konkurencja nie oferuje ćwiczeń dla osób 50+, a w grafiku zajęć jest miejsce na takie zajęcia, to warto zastanowić się nad ich wprowadzeniem. Zachodnie standardy klubów fitness i siłowni uwzględniają segmentację różnych grup klientów, bez wrzucania ich wszystkich do ”jednego worka”. Zajęcia dla kobiet w ciąży i młodych mam, dla osób z problemami kręgosłupa i wiele innych rodzajów zajęć, uwzględniają potrzeby konkretnych zbiorowości. Ten trend w miarę wzrostu świadomości klientów, ich potrzeb oraz oczekiwań, z pewnością będzie się rozwijał.

* http://www.helpage.org/global-agewatch/
** http://www.4prm.com/files/Polski_konsument_50__Infografika[1].pdf
*** http://www.4prm.com/files/Polski_konsument_50__Infografika[1].pdf


Anita Chabrowska

Specjalistka z branży marketingu sportowego, strategii oraz zarządzania marką w sporcie. Z wieloletnim doświadczeniem w branży reklamowej. Właścicielka agencji marketingu sportowego MUVment MARKETING.

Zobacz pozostałe teksty autorki>