Wiesław Kotecki (UX Poland): musimy pamiętać że to, co projektujemy zmienia życie

Wiesław Kotecki (UX Poland): musimy pamiętać że to, co projektujemy zmienia życie

Czego możemy spodziewać się po nadchodzącej edycji UX Poland i jakie nowości nas czekają? Których wystąpień nie można pominąć? Rozmawiamy z Wiesławem Koteckim, wiceprezesem uselab i jednym z pomysłodawców UX Poland.

Jakie są dziś najgorętsze tematy, na które dyskutują specjaliści od UX?

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Z całą pewnością jest to odpowiedzialność. Odpowiedzialność za projekty, które tworzymy, za to jaki mają wpływ na życie ludzi. Korzystamy z narzędzi, dzięki którym możemy bardzo głęboko zajrzeć w ich psychikę i emocje, co wykorzystujemy w projektowaniu. Musimy pamiętać że to, co projektujemy zmienia życie.

Drugim takim pojęciem jest Human Experience – już w pytaniu zawarte jest user experience (UX), ale my każdego roku mamy problem z tym, jak nazwać to, czym zajmujemy się w projektowaniu dla naszych klientów. Dlatego, że UX dotyczy rozwiązań dla serwisów www czy aplikacji, a nasze doświadczenie pokazuje, że już od kilku lat projekty, których się podejmujemy, znacznie wykraczają poza termin UX. Budujemy doświadczenia ludzi w zetknięciu z usługami w świecie offline. Dlatego my używamy i promujemy określenie Human Experience, które jest bardziej pojemne. Mieści w sobie pracowników, użytkowników itd. Specjaliści z naszej branży dyskutują cały czas, czym jest UX i jak bardzo powinien wychodzić poza świat cyfrowy.

I ostatnia kwestia: badania i warsztaty. W odróżnieniu od kolegów z zagranicy, specjaliści UX w Polsce, często rozmawiają o tym, jak dużo wysiłku muszą włożyć w przekonanie klienta jak ważne są badania i warsztaty zanim w ogóle rozpocznie się proces projektowania. Musimy włożyć w to wiele energii. Podczas, gdy tylko dzięki badaniom i dobremu rozpoznaniu potrzeb możliwe jest dobre projektowanie produktów i usług. Mimo to musi minąć dużo czasu, nim klienci przestaną mówić „zaprojektujcie, ale nie analizujcie”.

Jak zrodziła się idea na UX Poland? Jak wyglądały początki?

Wiele lat temu byłem z moim wspólnikiem na konferencji Euro IA w Kopenhadze. Po całym dniu spędzonym na rewelacyjnej konferencji, poszliśmy napić się wina. Właśnie podczas tego spotkania zaczęliśmy zastanawiać się, dlaczego nie zorganizować podobnej imprezy u nas, w Polsce. No i tak w 2010 roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy Polish IA Summit, czyli pierwszy Polski Zjazd Architektów Informacji. Konferencja odbyła się w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego i trwała 2 dni. W 2013 roku zdecydowaliśmy się rozszerzyć tematykę i tak powstało UX Poland. Do tej pory w Polsce brakowało dużych konferencji, na których występują znani prelegenci z całego świata, a udział w konferencjach zagranicznych np. w USA, Wielkiej Brytanii czy Argentynie generuje, szczególnie dla małych firm, ogromne koszty. Przelot, zakwaterowanie, bilet wstępu na wydarzenie to bardzo duże kwoty. Postanowiliśmy zaprosić do Polski specjalistów, aby inspirować, żeby otworzyć ludziom głowy na to, co się dzieje na świecie, ale też żeby umożliwić całej polskiej branży (i nie tylko!) udział w konferencji o takim profilu. 

Czego możemy spodziewać się po tegorocznej edycji? Jakie nowości nas czekają?

Tak, jak co roku, spotkamy się z ludźmi, dosłownie, z całego świata. Będą prelegenci i uczestnicy z każdego kontynentu, od Australii, przez Azję i Europę, po Ameryki, na Afryce kończąc. W tym roku zdecydowanie stawiamy na praktykę. Odbędzie się aż 8 warsztatów z zakresu user experience, customer experience, badań czy content marketingu. Cała konferencja potrwa aż cztery dni.

Na które wystąpienia/warsztaty czekasz najbardziej?

Zdecydowanie Toby Sterrett z Simple Bank. Myślę, że bardzo ciekawym doświadczeniem będzie posłuchać Senior UX Designera w firmie, która jest wzorem dla bankowości internetowej na świecie. Oprócz Toby’ego oczywiście Tomasz Pactwa z Urzędu Miasta st. Warszawy, który opowie o projekcie Virtualna Warszawa i projektowaniu Smart Cities, w które angażuje się również uselab. Będziemy prowadzić wspólny warsztat z przedstawicielami Urzędu Miasta i ekspertami od technologii zbliżeniowej Mastercard, w trakcie którego zaprojektujemy usługi lub produkty dedykowane Warszawie. No i dwie panie: Tracy Bacenas i Sally Baghsaw. Pierwsza dwukrotnie nominowana do Emmy montażystka poprowadzi warsztat o zastosowaniu video w UX. Z kolei Sally Bagshaw przygotowała warsztat o podejmowaniu trafnych decyzji content marketingowych.

Które z dotychczasowych wystąpień (lub który z mówców) najbardziej zapadło (zapadł) Ci w pamięć?

Gdybym miał wskazać jedną to pewnie byłby to Josh Payton. Podczas UX Poland 2013 opowiedział o procesie projektowania w agencji HUGE inc. i tworzeniu rzeczy, które się kocha. Bardzo się cieszymy że udało nam się go zaprosić ponownie. Bardzo dobrze wspominam też wystąpienia Michała Panowicza, który w 2013 roku u nas, jako pierwszych, zaprezentował nowy mBank, a w podczas kolejnej konferencji pochwalił się wynikami po wdrożeniu systemu.

Dla kogo jest UX Poland? Tylko dla specjalistów związanych z UX czy nawet dla tych, dla których ten termin brzmi dziś jeszcze egzotycznie?

UX Poland to impreza, która cieszy się ogromną popularnością, wśród ludzi, którzy interesują się UX i Human Experience, ale nie tylko. Konferencja kierowana jest to managerów średniego i wyższego szczebla, którzy decydują o formie jaką przyjmie produkt czy usługa. W UX Poland udział biorą często dyrektorzy zarządzający, którzy chętnie pogłębiają swoją wiedzę na temat trendów branżowych i case studies Dzięki temu mogą jako pierwsi wprowadzać różne rozwiązania na Polski rynek. Często dzięki zgromadzonej u nas wiedzy, są w stanie wyprzedzić konkurencję.

Co, oczywiście poza udziałem w UX Poland, poleciłbyś/-aś komuś, kto chciałby dowiedzieć się jak najwięcej nt. projektowania doświadczeń? Gdzie szukać wiedzy? Jak zacząć swoją przygodę?

Misją uselab od początku jest poprawianie jakości życia naszych klientów. Nasze projekty mają na celu ułatwienie dostępu, uproszczenie procedur, uatrakcyjnienie narzędzi. Widząc, że jest coraz większe zainteresowanie tematem, a mało specjalistów, postanowiliśmy w partnerstwie z SWPS uruchomić studia UX Design i dzielić się naszym ośmioletnim doświadczeniem ze studentami. Strasznie miłe jest to, że na każdym roku pojawiają się przedstawiciele administracji publicznej, pracownicy firm, które planują projektować doświadczenia użytkowników, a nawet pracownicy naszej konkurencji. Uruchamiamy też praktyki studenckie. Uważamy, że nie ma lepszego miejsca w Polsce, żeby spróbować swoich w projektach dla największych. 

Jak wyglądałby Twój wymarzony UX Poland 2025? 

Jeśli w 2025 nadal będzie odbywać się nasza konferencja, tzn. że moje marzenie już się spełniło (śmiech). Ale poważnie, planujemy rozszerzyć zakres konferencji, ponieważ od kilku lat coraz więcej projektów realizujemy dla zagranicznych klientów, mamy w głowie pewien plan, szczegółów nie będę jeszcze zdradzał, w jaki sposób z naszą konferencją wyjść na inne rynki. Chcemy tam gromadzić wiedzę, ale też się nią dzielić. Rynek bardzo się zmienia, robimy rebranding, zmienia się nasza firma.

 

Wiesław Kotecki

Wiceprezes uselab - spółki badawczo-doradczej zajmującej się user-experience, usability i architekturą informacji. Strateg UX z wieloletnim doświadczeniem. W uselab odpowiedzialny za doradztwo kluczowym klientom w obszarze budowania i wdrażania strategii User Experience, Customer Experience, Service Design. 

Realizował projekty w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Ukrainie, Czechach, na Węgrzech, Danii, Hiszpanii. Pracował m.in dla takich klientów jak: Cartoon Network, NOKIA, Telewizja Polska, Deutsche Bank, Millenium Bank, mbank, BGŻ, Polkomtel, Netia, Gazeta.pl, Gadu-Gadu, Allegro, Intercars.

Prelegent licznych konferencji, szkoleniowiec, mentor, wykładowca na SWPS i SGH. Jeden z pomysłodawców UX Poland – największej konferencji poświęconej UX w Europie Centralnej.

 

Konferencja UX Poland odbędzie się w dniach 20-23 kwietnia w Warszawie. Bilety dostępne są na stronie.

NowyMarketing jest patronem medialnym wydarzenia.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij