Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Edwin Zasada (pkt.pl): rynek reklamy się rozwija, a my razem z nim

Edwin Zasada (pkt.pl): rynek reklamy się rozwija, a my razem z nim
Rozmawiamy z Edwinem Zasadą, kierownikiem Sekcji Stron Internetowych i Social Media w pkt.pl.
O autorze
4 min czytania 2012-05-29

W marcu pojawiła się informacja, że po pół roku działalności na Facebooku pkt.pl zarobiło dzięki swoim usługom oferowanym w tym serwisie blisko 4 mln zł. Imponujący wynik. Jak jednak doszło do tego, że pkt.pl w ogóle zajęło się social media?

pkt.pl od wielu lat realizuje strategię dywersyfikacji przychodów. Obecnie jesteśmy na etapie szybkiego zwiększania przychodów z produktów online przy malejących przychodach z książek telefonicznych. W ubiegłym roku stosunek przychodu z produktów online i offline wyniósł 73% do 27%.

Już od dawna prowadzimy kampanie SEM/SEO, tworzymy spoty video czy też strony www. Social media oraz e-commerce to kolejny krok w kierunku realizacji potrzeb naszych klientów. Rynek reklamy dynamicznie się rozwija, a my razem z nim, rozszerzając swoje produkty od tradycyjnego marketingu poprzez marketing internetowy aż po social media marketing.

Co właściwie wchodzi w skład oferty, oczywiście jeśli chodzi o działania na Facebooku, którą proponujecie swoim klientom?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nasza oferta social media jest kierowana do sektora MŚP, a są to firmy z budżetami o różnej wysokości. To, co możemy zaproponować to: komunikacja, kreacja, konkursy oraz kampanie oparte o Facebook Ads.

Jaki jest miesięczny koszt takich usług?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Koszty za obsługę są bardzo różne. Zależą od tego, jak urozmaiconą ofertę wybierze klient.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ile fanpage’y obecnie obsługujecie?

Dynamika wzrostu liczby fanpage’y jest znacząca. Porównując się do innych agencji obsługujących MŚP – nasze wyniki są bardzo dobre.

Ilu pracowników pracuje w dziale Social Media pkt.pl?

Dział produkcyjny Social Media to 25 osób. Są to copywriterzy, którzy opiekują się fanpage’ami naszych klientów.

Jakie są największe fanpage’e obsługiwane obecnie przez pkt.pl?

Do grona największych fanpage’y zalicza się Stadion Wrocław (6,788 fanów) oraz Biuro Podróży Słonecznie.pl (5,017 fanów).

Czy łatwo jest wytłumaczyć osobom z sektora MŚP, czym jest Facebook i po co powinni się na nim znaleźć ze swoją firmą?

Nasz zespół ponad 400 doradców codziennie konsultuje się z klientami i doradza im w zakresie najefektywniejszej promocji ich firm. Świadomość MŚP na temat Facebooka jest spora. Klienci zdają sobie sprawę, że serwisy społecznościowe otwierają im furtkę do komunikacji dwukierunkowej z odbiorcami ich produktów i usług.

A czym dla Pana są social media?

Świat się zmienia, a kanały komunikacji z konsumentem razem z nim. Kiedyś mieliśmy książkę telefoniczną świetnie reprezentującą tradycyjny marketing z przekazem jednokierunkowym. Z czasem pojawiały się nowe formy reklamy, między innymi internetowe, dające możliwość komunikacji pomiędzy firmą a konsumentem. Social media to interaktywny dialog prowadzący do budowy relacji, a jak wiemy to właśnie one w sprzedaży odgrywają ważną rolę. Częściej kupujemy u „znajomych” firm.

pkt.pl nawiązało również współpracę z NK. Planujecie powtórzyć tutaj swój sukces z Facebooka?

Oczywiście. Prowadzimy szereg działań, które mają na celu wypracowanie dobrego wyniku obu spółek.

Kiedy rozpoczną się pierwsze działania?

Pierwsze działania już zostały podjęte, jednak ich intensyfikacja będzie miała miejsce w połowie czerwca. Dzięki współpracy z NK.pl w portfolio naszej spółki pojawiło się kilka ciekawych produktów, które w drugim półroczu chcemy zaoferować naszym klientom.


NK to teren ciągle niezagospodarowany przez inne agencje…

Niezagospodarowany? Z tego co wiem Socializer oraz kilku innych graczy prowadziło w tym serwisie kampanie dla swoich klientów oparte o produkt, jakim są grupy. Musimy pamiętać że grupy jeszcze do niedawna były w wersji beta. W moim odczuciu ten trend za chwilę bardzo się zmieni. NK.pl ostatnio nawiązało kilka ciekawych partnerstw, o których dużo się mówi.

Jednak w rywalizacji z Facebookiem o zainteresowanie marek NK nadal jest bardzo mocno w tyle. Z czego to może wynikać? Czy to brak potencjału, czy może jednak pokutują tu pewne stereotypy?

Serwis NK.pl nie może narzekać na brak potencjału – ponad 11 mln RU tworzy bardzo silne narzędzie w rękach marketerów, jednak stereotyp potrafi obalić największych. Agencje na chwilę zapomniały o NK, jednak powoli widać, że ten trend się zmienia. Nowe produkty w postaci grup oraz easy ads są w zasięgu każdego przedsiębiorcy – od największych po budżety MŚP. Stąd też pkt.pl nawiązało partnerstwo z NK.

W momencie kiedy pkt.pl rozpocznie działania na NK, klienci zapewne zaczną kalkulować, co bardziej się opłaca – fanpage na FB czy grupa na NK, Facebook Ads czy NK Ads…

Marka marce nie równa. Taką samą sytuację mamy z budżetami reklamowymi. MŚP musi racjonalnie inwestować swoje pieniądze. Gdybym miał postawić się w roli właściciela średniej firmy, połączyłbym działania w obydwu tych kanałach. Dużo zależy od branży, w jakiej działa firma oraz jej zasięgu. Będąc właścicielem lokalnej firmy z branży motoryzacyjnej np. warsztatu samochodowego, zainwestowałbym w Facebooka oraz NK Ads, kierując ruch na stronę www. Mając restaurację lub hotel, wybrałbym takie narzędzia reklamowe jak fanpage czy też grupa, które od czasu do czasu łączyłbym z reklamami rozliczanymi za efekt. To wszystko pozwoliłoby zwiększyć zasięg kampanii reklamowej. Reasumując nie ma złotego środka, a jak powiedział John Scully „strategia marketingowa to seria zintegrowanych działań prowadzących do trwałej przewagi konkurencyjnej” – trzeba o tym pamiętać.

Czyli możemy powiedzieć, że NK coraz mocniej istnieje w świadomości marketerów. Czy są jeszcze jakieś inne serwisy społecznościowe, na które w Polsce firmy powinny zwrócić uwagę?

Tak, miedzy innymi Goldenline – jako narzędzie do employer brandingu, czy też Fotka.pl pozwalająca np. sklepom internetowym budować zasięg w internecie. I znów powinniśmy powrócić do określenia grupy docelowej oraz zasobności budżetu.

Jakie są dalsze plany rozwoju działu Social Media pkt.pl – czy będzie to m.in. walka o duże budżety?

Dział Social Media pkt.pl rozwija się bardzo dynamicznie. Dowodem na to jest liczba klientów pozyskana w niecały rok. Nasze plany rozwojowe obejmują pozyskanie nowych partnerów biznesowych, którzy dostarczają nam rozwiązania pozwalające oferować naszym klientom optymalne dla nich produkty. Obecnie współpracujemy m.in. z Megafoni.pl, którzy wspierają nas aplikacjami przy organizacji konkursów. A jeśli chodzi o walkę o klientów dużymi budżetami, naszą przyszłość widzimy bardzo optymistycznie.

Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia w dalszym rozwoju.

Edwin Zasada (pkt.pl)

Kierownik Sekcji Stron Internetowych i Social Media. Odpowiedzialny za sekcję web presents – strony internetowe oraz Social Media. Początkowo telemarketer, następnie w Dziale Marketingu powołał do życia produkty Social Media dla MŚP.