TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Co wprowadza ustawa krajobrazowa

Co wprowadza ustawa krajobrazowa
W minioną niedzielę, 16.08, weszła w życie ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, czyli tzw. ustawa krajobrazowa.
O autorze
1 min czytania 2015-08-18

Reguluje ona m.in. zasady zamieszczania reklam w przestrzeni publicznej, a także wprowadza kary za jej nieprzestrzeganie i umieszczanie nielegalnych reklam. 

Prace nad ustawą rozpoczęły się już w 2013 roku, jednak ostateczną wersję Prezydent podpisał dopiero 15 maja b.r. Głównym jej zadaniem jest skuteczna ochrona krajobrazu. Pozwoli ona na kontrolowanie reklam w przestrzeni publicznej i z pewnością przyczyni się do zmniejszenia liczby nachalnych banerów, billboardów i innych form reklamy.

Karze za nieprzestrzeganie ustaleń ustawy podlega w pierwszej kolejności podmiot, który umieścił reklamę, a dopiero w przypadku niemożności jego ustalenia, kara nałożona zostanie na właściciela nieruchomości, terenu, na którym owa reklama się znajduje. Wysokość kary uzależniona jest od stawki opłaty reklamowej ustalonej przez gminę i wynosić będzie jej 40-krotność, a także może zostać ona nałożona wielokrotnie.

Ponadto Rada gminy może ustalać w formie uchwały warunki umieszczania tablic i urządzeń reklamowych, obiektów małej architektury, a także ogrodzeń. Od czasu wejścia w życie takiej uchwały właściciel reklamy ma 12 miesięcy na dostosowanie jej do wymogów gminy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W ustawie również zdefiniowano pojęcia reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego czy krajobrazu priorytetowego. Dodatkowo wprowadzony zostaje obowiązkowy audyt krajobrazowy województw, który określać ma cechy charakterystyczne krajobrazów danego województwa oraz ich wartości, a także określać normy i lokalizację krajobrazów priorytetowych, czyli “krajobrazów szczególnie cennych dla społeczeństwa ze względu na swoje wartości przyrodnicze, kulturowe, historyczne, architektoniczne, urbanistyczne, ruralistyczne lub estetyczno-widokowe, i jako takich wymagających zachowania lub określenia zasad i warunków ich kształtowania.” Audyt ma być sporządzany nie rzadziej niż raz na 20 lat. 

Pełny tekst ustawy dostępny jest tutaj.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Sprostowanie:
Ustawa wchodzi w życie 11 Września, w ciągu 3 miesięcy od daty jej ogłoszenia (10 czerwca). Za błąd przepraszamy.