Zdjęcie royalty free z Fotolia
Można zadawać pytanie, czy tak szeroki zakres usług nie prowadzi do kompromisów po stronie ich jakości. Ale zazwyczaj agencje typu full service mają bardzo rozbudowane zespoły łączące specjalistów w swoich dziedzinach, co gwarantuje wysoką skuteczność usług.
Zobacz również
Przykładem doskonałego wykorzystania usług agencji full service mogą być duże eventy, jak na przykład targi.
Obecność firmy na targach jest bardzo ważna, ale wymaga także kompleksowego zaplanowania. Z założenia bowiem prezentacja firmy na targach powinna być sukcesem, który doprowadzi do osiągnięcia stawianego sobie przez firmę celu – czy to promocji produktów, ściągnięcia uwagi mediów, czy zdobycie kontrahentów.
Dlatego właśnie w przypadku imprez targowych warto sięgnąć po usługi agencji full sevice. Skuteczna prezentacja na targach wymaga bowiem zastosowania i skoordynowania różnorodnych działań komunikacyjnych. Nie można przy tym pominąć żadnego kanału, aby efektywnie przekazać pożądane przesłanie przedsiębiorstwa – przez PR, prezentacje firmową, wygląd stoiska targowego czy samą prezentację produktów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dobrym przykładem są targi Eurobike, największe międzynarodowe targi w branży rowerowej, które co roku odbywają się we Friedriechshafen. Do zadań agencji full service na takich imprezach należy m.in. rezerwowanie powierzchni pod billboardy, opracowanie graficzne stoiska targowego, plakaty reklamowe, broszury i opracowanie pozostałych materiałów marketingowych a także organizacja konferencji prasowych, aktualizacja teczek prasowych, wysłanie zaproszeń.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na targach liczy się dobre, pierwsze wrażenie, choćby dlatego, że tego typu eventy ściągają wyspecjalizowanych dziennikarzy z najważniejszych mediów. Kontakt z nimi staje się wtedy dosłownie na wyciągnięcie ręki, a sprawna obsługa medialna może zaowocować w przyszłości. Jaką rolę w tym przypadku mają agencje full service? Otóż dziennikarze szukają informacji i nowości, które warto zrelacjonować. Agencja musi więc z jednej strony przygotować ciekawe dla mediów tematy, często skrojone pod konkretne redakcje, które różnią się oczekiwaniami. Z drugiej zaś strony agencja jest w pełnej gotowości, by odpowiedzieć na indywidualne zapotrzebowanie dziennikarzy – czy to przez organizację wywiadu, szybkie dostarczenie materiałów ilustracyjnych, czy podanie specyficznych danych.
Takiej elastyczności nie da się osiągnąć bez odpowiedniego przygotowania, dlatego planowanie PRowej obsługi targów agencja full service zaczyna z dużym wyprzedzeniem, a odpowiada za to wybrana osoba lub grupa w agencji. Do zupełnych podstaw należy zidentyfikowanie dziennikarzy z poszczególnych redakcji, których przekaz medialny firmy może zainteresować, zaproszenie ich z odpowiednim wyprzedzeniem, by zaplanowali sobie udział w naszym evencie i przygotowanie kompleksowych teczek prasowych.
Agencja full service dba także, by teczki prasowe zostały wysłane do dziennikarzy, którzy nie mogli być na konferencji prasowej firm. A przy okazji samej konferencji wyznaczeni pracownicy agencji zbierają od obecnych dziennikarzy wiadomości zwrotne – co ich zainteresowało w przekazie firmy oraz jak i kiedy planują to wykorzystać w swojej pracy dziennikarskiej. Nawiązanie bezpośredniego kontaktu przez pracowników agencji z dziennikarzami zwiększa znacznie skuteczność komunikacji PRowej w przyszłości.
Agencja zajmuje się także opracowaniem komunikacji wizualnej, czy to przez projekt, wykonanie i umieszczenie plakatów, ulotek, broszur, banerów firmy klienta, jak również przez projekt i wykonanie spójnego z całą strategią marketingową stoiska targowego. Zwraca przy tym szczególną uwagę na spójność przekazu z wartościami, celami i misją firmy. To także nie dzieje się z dnia na dzień, a prace agencji nad komunikacją wizualną czy szerzej wizerunkiem przedsiębiorstwa zaczyna się na wiele tygodni przed planowaną prezentacją, a wykreowany wizerunek podtrzymywany jest konsekwentnie przez agencję, we wszelkich działaniach na rzecz klienta jeszcze długo po samym evencie.
Jednocześnie agencja stara się być jak najbliżej swojego klienta tak, by zrozumieć jego potrzeby, pozwolić wpływać na kreację wizerunku i sprawić, by był zadowolony z efektu końcowego i sam utożsamiał się z przygotowaną wizją.
Agencje full service zajmują się także kreowaniem komunikacji i wizerunku poszczególnych produktów firmy klienta – zarówno od strony wizualnej jak i metod komunikowania o produkcie na zewnątrz, do rynku czy potencjalnych konsumentów.
Działania agencji full service obejmują nie tylko komunikację na zewnątrz organizacji, ale także wewnątrz niej samej, na przykład prze tworzenie produktów z kategorii corporate publishing, które mogą być skierowane nie tylko do klientów czy kontrahentów, ale również pracowników firmy.
Wreszcie po stronie agencji full service jest obsługa internetowa klienta – czy to przy okazji targów, czy na co dzień. Chodzi tu zarówno o stronę internetową firmy jak i wszelkie kanały social media, które na co dzień służą podtrzymywaniu kontaktu z klientami i ściąganiem uwagi nowych konsumentów. W przypadku imprez targowych ta obsługa jest szczególnie wzmożona, bo firmowe social media obsługiwane przez agencję stają się kolejnym kanałem bieżącego informownia klientów o obecności firmy na targach, szykowanych eventach czy nowościach produktowych oraz usługowych. Z miejsca wydarzenia będą pojawiać się interesujące zdjęcia i możliwość linkowania do ciekawych informacji.
George S. Pascal
CEO, ITMS Group
Jest założycielem i właścicielem agencji komunikacji marketingowej Full-Service – ITMS Group. Od ponad 20 lat doradza jako ekspert PR wraz ze swoim zespołem międzynarodowym markom i firmom na całym świecie. Agencja specjalizuje się w projektowaniu, tworzeniu i wprowadzaniu marek na rynek niemiecki i europejski.