TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Reklamowa edukacja

Reklamowa edukacja
Z okazji pierwszego dnia nowego roku szkolnego sięgnęłam do polskich i zagranicznych, nie tylko outdoorowych kampanii, w różny sposób związanych z edukacją. Z przepastnych zasobów portalu kampaniespoleczne.pl wybrałam dla Was kilka różnorodnych.
O autorze
3 min czytania 2015-09-02

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Zapraszam do lektury artykułu o reklamie w szeroko pojętej szkole.

Tematy zebrane w ramach nadrzędnej kategorii „edukacja” są bardzo różnorodne. Wiążą się z wybranymi przedmiotami szkolnymi, na przykład matematyką ( kampania z 2010 roku, zrealizowana przez DDB o tym, że matematyka jest bardzo przydatna w codziennym życiu, od działań artystycznych po żeglarstwo i naprawdę nie warto rezygnować z lekcji) albo wf -em (kampanie z lat 2013 i 2014, autorstwa BBDO Warszawa, z Anną Lewandowską i Marcinem Gortatem o tym, że jeśli już zwolnienie to raczej z matematyki, a nie z ćwiczeń na wf – ie). Obie kampanie były realizowane w telewizji. Matematyka i wf w tych przykładach, oddzielonych od siebie kilkoma latami, to przypadek, taka gra wyszła raczej w sposób niezamierzony i troszeczkę pokazuje nastawienie każdego nauczyciela do nauczanego przez siebie przedmiotu: jest najważniejszy.

Wszystko jest ważne? Muzyka też? Spójrzmy na plakat z amerykańskiej kampanii „More Art Than You Think” z 2010 roku: jeśli masz dwie lewe nogi, ale za to Twoje dziecko uwielbia tańczyć, a Ty przecież wiesz, kim był Fred Astaire, porozmawiaj z dzieckiem o tańcu, porozmawiaj z nim o sztuce. Ta akcja zachęcała rodziców i nauczycieli do inspirowania dzieci, pomagania im w odkryciu nowych pasji i zainteresowań – tylko i aż dzięki rozmowie o muzyce, o malarstwie, o różnych twórczych działaniach. Edukacja przy okazji – brzmi jak przepis na sukces w niezrażaniu do edukacji i obowiązku szkolnego w ogóle.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W realizacjach zagranicznych często poruszaną kwestią jest powszechny dostęp do edukacji, zwłaszcza dzieci najmłodszych i pochodzących z uboższych środowisk.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Oto ambientowa instalacja – książka, podręcznik, do którego nie można dotrzeć. Jest otoczony kawałkami szkła albo drutem kolczastym. W taki symboliczny sposób chińscy artyści zobrazowali brak dostępu do edukacji wśród milionów dzieci, które przeprowadzają się ze swymi rodzicami, szukającymi zatrudnienia i lepszych warunków życia. Kampania została nagrodzona srebrnym medalem w kategorii outdoor w Cannes w 2009 roku.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W tym samym roku w Indiach odbyła się kampania „Od pucybuta do ucznia”. Wiele hinduskich dzieci, zamiast w szkole, czas spędza na ulicach, zarabiając na życie czyszczeniem butów. Pozarządowa organizacja Pratham zaproponowała pomoc: „Rather than putting the foot forward, please give your hand to support their education.” Akcja we współpracy z siecią kin była sukcesem: pudełka na przybory do czyszczenia butów naprawdę były puszkami na darowiznę z walką z analfabetyzmem i ustawione w kinach, szybko zapełniały się pieniędzmi.

Edukacja to także propagowanie pożądanych postaw czy obalanie mitów. Na przykład promowanie czytelnictwa czy upowszechnianie wiedzy o konkretnym schorzeniu to częsta tematyka kampanii prospołecznych.

Ściśle ze szkołą wiąże się ambientowa belgijska kampania sprzed dwóch lat. „Gabriela” – tytuł kampanii to jednocześnie imię nastolatki, która pierwszego dnia w szkole budzi sensację zaawansowaną ciążą.

Ciąża uczennicy to nadal społeczny problem, także w zamożnych i rozwijających się krajach. Często kończy się przerwaną edukacją przyszłej mamy. Tymczasem każda dziewczyna powinna mieć prawo do edukacji na poziomie – brzmi insight akcji prowadzonej przez pozarządową organizację Plan Belgium, działającą na rzecz dzieci z krajów rozwijających się, angażując się w przeciwdziałanie ubóstwu, nierówności i niesprawiedliwemu traktowaniu.

Kwestia, czy sześciolatki mogą iść do szkoły, rozpalała emocje do czerwoności. W 2013 roku MEN zlecił kampanię „Mam 6 lat”. Pytania w rodzaju „Dlaczego motyle mają kosmate skrzydełka?” zadawane przez dzieci okazywały się dla zbyt trudne dla dorosłych. Więc może, skoro dzieciaki są tak ciekawe świata i zadają ciekawe pytania, mogą szukać na nie odpowiedzi w szkole?

Temat rzeka, zwolenników i przeciwników sześciolatków w szkołach nie brakuje. Konia z rzędem temu, kto pogodzi wszystkich, podobnie jak temu, kto wymyśli, jak raz a skutecznie zachęcić ludzi do czytania książek. Problem ogólnoświatowy i oto, jak radzą sobie z nim w Brazylii, w której średnio czyta się dwie książki rocznie.

Kieszonkowy książkobilet do metra jest ważny na 10 przejazdów, a następnie może być doładowany i wykorzystany ponownie przez kolejnych chętnych czytelników – podróżnych. Kampania przygotowana została na zlecenie brazylijskiego wydawnictwa L&PM i odbyła się w maju br.

Warszawskie metro również, całkiem zresztą słusznie, podkreśla swój wkład w promowanie czytelnictwa na plakatach na stacji Świętokrzyska. Książka najmodniejszym gadżetem Out Of Home? Świetne hasło z okazji rozpoczęcia roku szkolnego.

Więcej informacji o wszystkich powyższych kampaniach znajdziecie na kampaniespoleczne.pl

 

Agnieszka Maszewska
Zajmuje się komunikacją i CSR w Jet Line

Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim oraz podyplomowych studiów PR w ISNS PAN, studentka CSR w Akademii Leona Koźmińskiego.

Członek Zarządu Fundacji Rejs Odkrywców, powołanej przez Jet Line.