Czy marki mają czego szukać na NK?

Czy marki mają czego szukać na NK?

NK, lub jak jeszcze czasem ktoś woli Nasz Klasa, to nadal bez wątpienia jeden z najważniejszych serwisów społecznościowych w Polsce. Dlaczego jednak w oczach marketerów zyskuje o wiele mniej zainteresowania niż Facebook?

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Problemy NK - kłody pod nogi, Facebook i obciach?

Większość z nas jednak przyzna, że w starciu z Facebookiem o uwagę marketerów NK jest daleko w tyle. Dlaczego? O komentarz poprosiliśmy Michała Sławińskiego z The Digitals.

 
Michał Sławiński
Social Media Director, The Digitals

Problemy NK.pl z zainteresowaniem działaniami na swoim portalu marek wynikają z kilku kwestii. Pierwszą z nich był fakt dużej bariery rozpoczęcia działań związanej z kosztami. Aby być obecnym na NK.pl jeszcze kilka lat temu (wtedy na Naszej Klasie), trzeba było dysponować sporym budżetem, opłacało się więc startować z naprawdę szeroko zakrojoną akcją, opartą w dużej mierze na kampaniach display'owych. Na portalu pojawiali się więc tacy gracze jak Puma, a ich obecność była raczej pojedynczymi akcjami, nie stałą obecnością. Jednocześnie prężnie rozwijał się Facebook, m.in. dlatego, że wejście tam nic nie kosztowało (nie płaciło się samemu FB). NK.pl zrozumiała, że należy się otworzyć i pozwolić działać markom choćby w stopniu podstawowym za darmo. Obecnie założenie grupy i pełna jej customizacja nic nie kosztuje, a NK.pl zachęca do działań. Pojawiła się reklama samoobsługowa, w której ustawienie kampanii jest bardzo proste. Jest to ewidentne pójście w model Facebooka.

Druga kwestia to wizerunek tego portalu, a w zasadzie osób na nim się znajdujących. W powszechnym postrzeganiu NK.pl wśród marketerów utarło się kilka stereotypów związanych z użytkownikami NK.pl. Przypisuje się im wiejskie pochodzenie, niski wiek lub niekiedy bardzo zaawansowany wiek, brak aktywności na portalu, nawet "obciach" i fakt tego, że są to ludzie z niskich grup społecznych. Dla marek, zwłaszcza tych starających się pozycjonować jako bardziej nobliwe i docierające do wyższych grup społecznych, było więc niedopuszczalnym "splamić" się działaniami w NK.pl. Jest to mit, ponieważ według badań użytkownicy NK.pl reprezentują szerokie spektrum naszego społeczeństwa, a w niektórych cechach profil użytkownika NK.pl jest bardzo zbliżony do profilu polskiego internauty (np. wykształcenie czy miejscowość zamieszkania).

Są marki takie, dla których obecność w NK.pl jest wręcz wskazana - np. te związane ze szkołami czy edukacją. Dobrym przykładem są wszelkie akcje podejmowane w związku ze szkołami, których bogatą bazę mamy na portalu, czy akcje skierowane do starszej grupy celowej (40+), która na tym portalu jest bardziej aktywna niż na innych. Przykładem tego pierwszego działania jest aktywność Nivea związana z ich akcją “Szkółki piłkarskie Nivea”. Przykład dotarcia do drugiej grupy to choćby grupa oficjalna margaryny Kasi, na której marka skutecznie komunikuje się ze swoim targetem.

Marki rozrywkowe, które nie boją się promować np. poprzez gry na NK.pl znajdą bardzo dużą, liczącą kilka milionów osób społeczność graczy. Wszystko jest więc kwestią zaplanowania działań na NK.pl w szerszym kontekście. A warto się tam znaleźć, ponieważ jakby nie było na portalu tym nadal jest aktywnych ponad 12 mln kont.

Wydaje się więc, że głównym zadaniem NK.pl powinna być zmiana wizerunku i obalenie mitów wokół niej zbudowanych. NK.pl sukcesywnie wprowadza nowe rozwiązania, które zmieniają portal w bardziej nowoczesny - wspomniane reklamy samoobsługowe czy oferty bazujące na lokalizacji. Być może to wraz z działaniami prowadzonymi przez przedstawicieli NK.pl sprawi, że coraz więcej brandów rozpocznie działania na tym portalu.

Ciekawi również jesteśmy Waszego zdania. Czy marki mają czego szukać na NK?

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij