Analiza i perspektywy na rozwój rynku e-commerce - badanie Nielsen i empik.com

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Analiza i perspektywy na rozwój rynku e-commerce - badanie Nielsen i empik.com

Już w poniedziałek Cyber Monday! To szczególny dzień dla rynku e-commerce na świecie i dobry moment na podsumowanie sytuacji e-handlu w Polsce na podstawie raportu Nielsen przygotowanego na zlecenie empik.com.

Według analizy rynku e-commerce przeprowadzonej przez Nielsen dla empik.com, Polacy coraz chętniej kupują w sieci. Wpływ na rosnącą popularność sklepów internetowych ma oszczędność czasu, którą zapewniają, a także szeroki wybór i atrakcyjne ceny produktów. Polscy klienci robiący zakupy w internecie najczęściej poszukują ubrań, perfum i kosmetyków oraz muzyki w formacie mp3.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Raport jasno wskazuje, na wciąż ogromny potencjał rynku e-commerce w Polsce. W najbliższym czasie liczba klientów robiących zakupy w sklepach internetowych może zwiększyć się o blisko 25%. Czynniki, które wpływają na tak wysoki potencjał wzrostu to: bogata oferta produktów dostępnych w internecie, coraz lepsze usługi logistyczne, liczne promocje oraz dynamicznie rosnąca liczba sklepów internetowych. W 2012 roku jest ich już ponad 12 tys. To ponad 12% więcej niż w roku 2011 (Raport eHandel Polska 2012).

Zakupy w sieci

Wraz ze zwiększającą się liczbą sklepów rośnie także ich oferta i zainteresowanie ze strony klientów. Z analizy rynku e-commerce przeprowadzonej dla empik.com wynika, że około 60% Polaków kupuje online książki, sprzęt komputerowy, sprzęt RTV/AGD, sprzęt fotograficzny, ubrania i buty oraz telefony i akcesoria GSM.

Tylko za pośrednictwem internetu najchętniej kupowane są: muzyka w formacie mp3 (22%), e-booki (19%), wycieczki, bilety lotnicze i rezerwacje hotelowe (17%). Spośród produktów wymagających tradycyjnej formy dostawy najbardziej popularne są telefony i akcesoria GSM (14%), sprzęt fotograficzny i gry (11%), filmy (10%), książki, muzyka na płytach, sprzęt RTV/AGD i artykuły sportowe (po 7%).

Pomimo tego, że wciąż większość produktów jest kupowana zarówno w internecie, jak i w sklepach tradycyjnych Polacy dostrzegają zalety zakupów internetowych.

Dlaczego zakupy w sieci są postrzegane jako lepsze niż zakupy w tradycyjnych sklepach?

Respondenci najczęściej podkreślają możliwość dostawy do domu (79%), oszczędność czasu (76%), szeroki wybór produktów (75%), możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze (74%) i konkurencyjne ceny (72%). Bardzo ważna jest dla nich również możliwość porównania cen produktów przed zakupem (66%) oraz możliwość zakupu towarów niedostępnych nigdzie indziej (63%).

Wśród badanych, empik.com jest jednym z najczęściej wskazywanych i rekomendowanych sklepów internetowych w Polsce w kategoriach produktów, które oferuje. Klienci podkreślają jego nowoczesność, profesjonalizm oraz wysoką jakość. Najczęściej dokonują w nim zakupu książek, muzyki oraz filmów. Internauci mogą także korzystać z nowych kategorii produktów wprowadzonych przez empik.com, takich jak perfumeria z najsłynniejszymi markami męskich i damskich kosmetyków, muzyka w formacie mp3 oraz e-booki, a także travel z szeroką ofertą wycieczek polskich i zagranicznych oraz najnowszą kategorią - sport.

Pomimo licznych zalet zakupów w e-sklepach wciąż wiele osób kupuje produkty wyłącznie w tradycyjnych sklepach. Większość z osób, które nigdy nie robiło zakupów w internecie decyduje się na taką formę ze względu na przyzwyczajenie (57%). 42% chce dokładnie obejrzeć produkt przed jego zakupem, a 37% obawia się, że otrzyma inny produkt niż zamawiany. Potencjalne problemy z reklamacją i gwarancją odstraszają 35% respondentów. 27% natomiast boi się, że w ogóle nie otrzyma swojego zamówienia.

- Analiza pokazuje, że obawy niektórych klientów przed e-zakupami wynikają ze złych doświadczeń z nieprofesjonalnymi sklepami internetowymi, które nie zapewniają swoim klientom podstawowych standardów obsługi. Taka sytuacja ma negatywny wpływ na reputację branży e-commerce i hamuje jej rozwój. Na szczęście coraz więcej sklepów stawia na zaufanie i satysfakcję klienta. Najważniejsze są komfort i bezpieczeństwo transakcji. Jako duży gracz i lider w naszym segmencie rynku, czujemy się odpowiedzialni – bo to my jesteśmy architektami najlepszych praktyk. Im więcej mniejszych podmiotów pójdzie naszą drogą – tym szybciej będziemy w stanie zbudować silną scenę e-commerce i liczyć na kontynuację wzrostów na polskim rynku - mówi Michał Grom, prezes empik.com.

E-commerce poza Polską

Polska biorąc pod uwagę rosnące zaufanie do branży e-commerce ma szansę na dynamiczny rozwój w tym segmencie. Wystarczy spojrzeć na rynek światowy, gdzie branża w 2011 r. zanotowała wzrost o 18,2% do ponad 200 miliardów euro z około 170 miliardów w 2010 roku (dane podane przez Centre for Retail Research). Przykładem dla Polski może być np. Wielka Brytania, jeden z największych i najbardziej dojrzałych rynków branży internetowej, która pomimo kryzysu ekonomicznego osiąga dobre wyniki. Według rankingu TOP 400 Europe przygotowanego przez magazyn Internet Retailer w 2011 roku sprzedaż internetowa w Wielkiej Brytanii wzrosła o prawie 14% do około 60 miliardów euro r/r. Dla porównania w Polsce wzrost wyniósł prawie 34%, a sprzedaż osiągnęła ponad 4,5 miliarda euro. To pokazuje, jak długą drogę Polska ma jeszcze do przebycia i jak dużą szansę na rozwój ma rynek e-commerce.

Cyber Monday

Perspektywy rozwoju są bardzo duże. Dlatego sklepy online próbują przyciągnąć uwagę klientów. Jednym z przykładów jest zbliżający się dzień branży e-commerce - Cyber Monday. W najbliższy poniedziałek sklepy internetowe w Europie i Stanach Zjednoczonych szykują specjalne promocje, a klienci dokonują wielkich zakupów, które tak naprawdę otwierają sezon świąteczny. Cyber Monday w tym roku przypada 26 listopada. W akcji na pewno wezmą udział empik.com, smyk.com, empiktravel.pl i empikfoto.pl, które zaoferują nawet 50% rabaty i darmową dostawę do każdego miejsca w Polsce. Dzięki takiej akcji można zapomnieć o szale świątecznych zakupów i już pod koniec listopada w spokojnej atmosferze zaopatrzyć się w prezenty świąteczne dla całej rodziny.

- Cyber Monday to jedna z akcji, która pokazuje siłę branży e-commerce. Dzięki licznym promocjom w tym dniu można zaoszczędzić mnóstwo czasu. W USA „Cyfrowy Poniedziałek” jest tak samo ważny jak czarny piątek – którego idea jest identyczna, ale dotyczy handlu tradycyjnego. Polski e-commerce wciąż trochę różni się od amerykańskiego, ale zyskuje coraz większą siłę, dlatego ufamy, że nasi klienci zauważą potencjał akcji - dodaje Michał Grom, prezes empik.com.

Kto kupuje w sieci?

Analiza rynku e-commerce przygotowana przez Nielsen dla empik.com stworzyła także obraz polskiego klienta e-commerce. Najczęściej ze sklepów internetowych korzystają mężczyźni (56%) w wieku do 25 lat (58%). Osób w wieku od 26 do 35 lat kupujących w sieci jest ponad dwa razy mniej (26%). Zakupy w internecie najrzadziej robią osoby w wieku od 36-45 lat (12%) oraz powyżej 46 lat (5%).

Kupujący online mają najczęściej wykształcenie średnie (55%) i wyższe (28%). Tych drugich wśród osób nie korzystających ze sklepów internetowych jest najmniej (16%). Internetowi klienci najczęściej mieszkają w dużych (21%) i wielkich miastach (19%). Najwięcej osób niekupujących online jest na wsi (23%). Najbardziej internetowymi województwami są Mazowsze (16%) i Śląsk (13,7%). Co ciekawe są to także województwa, w których jest najwięcej osób niechętnych do dokonywania zakupów w sieci.

Zakupy online robią najczęściej osoby z gospodarstw 3 i 4-ro osobowych (odpowiednio 27% i 32%) ze średnim dochodem około 1200 zł na osobę.

Interesujący jest fakt, że pomimo różnic w podejściu do zakupów zarówno klienci internetowi, jak i nieinternetowi korzystają z sieci codziennie (96% i 91%) za pomocą komputerów przenośnych lub stacjonarnych. Kupujący online są jednak bardziej nowocześni i częściej jednak łączą się z internetem za pomocą telefonu komórkowego (58%) i tabletów (9%) niż klienci niekupujący w sieci (odpowiednio 33% i 4%).

Przyszłość e-commerce

Wśród osób, które obecnie nie dokonują zakupów online ponad połowa deklaruje, że w przyszłości będzie je robić w ten sposób. Za pośrednictwem internetu będą oni kupować telefony i akcesoria GSM (38%), książki, ubrania i buty (po 37%), muzykę, bilety i filmy (po 36%) oraz gry, sprzęt komputerowy i wycieczki oraz bilety lotnicze (35%). Jest to dowód na to, że branża internetowa zdobywa zaufanie wśród Polaków i wciąż będzie się dynamicznie rozwijać wraz z rozbudową oferty sklepów internetowych.

Pełen raport można pobrać bezpłatnie: Analiza i perspektywy na rozwój rynku e-commerce.pdf

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij