Polskie miasta w social media – badanie Sotrender

Sotrender przy okazji konferencji AMS Smart City zbadał jak polskie miasta są obecne w najważniejszych serwisach społecznościowych. Okazuje się, że to nie tylko profile oficjalnie, ale także wiele stron nieoficjalnych, prowadzonych przez osoby prywatne oraz stowarzyszenia.
O autorze
2 min czytania 2012-11-28

Profile w takich serwisach jak Facebook, NK.pl czy Pinterest, używane są przez polskie miasta przede wszystkim jako element promocji. Większość polskich miast posiada swoje fanpage prowadzone najczęściej przez urzędy odpowiedzialne za promocję. Nieliczne spośród nich, jak Warszawa, prowadzą także strony w języku angielskim (www.facebook.com/Warsaw). Warto podkreślić, że zarówno duże miasta jak i mniejsze miejscowości mają duży potencjał, aby angażować użytkowników serwisów społecznościowych. Miejsce zamieszkania może budzić pozytywne emocje. Zdarza się także, że chcemy być identyfikowani z innym miastem niż obecnie mieszkamy. Większość profili komercyjnych musi mozolnie budować swój zasięg i wizerunek, aby fani zechcieli zaangażować się w ich działania. Miasta mają łatwiej, dzięki emocjom, które budzą, długiej historii oraz wielu wydarzeniom, dziejącym się na co dzień.

Największym oficjalnym profilem na Facebooku może pochwalić się Wrocław (www.facebook.com/wroclaw.wroclove ), który posiada ponad 76 tys. fanów. Drugi wynik należy do Poznania (/www.facebook.com/Poznan – 50 tys) a trzecim oficjalny profil Warszawy (www.facebook.com/warszawa – 35 tys). Ponad 25 tys. fanów udało się jeszcze zgromadzić na stronie Miasto Gdańsk (www.facebook.com/MiastoGdansk?fref=ts).

O wiele bardziej popularne są 4 największe nieoficjalne profile miast. Zdecydowanym liderem jest strona Warszawa Nieznana (127 tys. fanów – www.facebook.com/WarszawaNieznana), publikująca atrakcyjne zdjęcia stolicy, a czasem też zagadki, zabawy, itd.. Blisko 100 tys. mają także nieoficjalne fan page Wrocławia (www.facebook.com/pages/Wroc%C5%82aw/16655972202) i Poznania (www.facebook.com/pages/Poznań/119761718126), mające ponad 95 tys. / Warschau (/www.facebook.com/pages/Warsaw-Warszawa-Varsovie-Warschau/76298170716), który polubiło 56 tys. osób. Mniej popularne strony ze zdjęciami z danego miasta posiadają także Kraków i Poznań.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Polskie miasta obecne są także na portalu NK.pl Zdecydowanie najwięcej użytkowników (ponad 88 tys.) posiada grupa Wrocławia. Spośród największych polskich miast w pierwszej dziesiątce znajdziemy jeszcze tylko Warszawę (na 7-mym miejscu) Pozostałe strony to przeważnie nieduże, ale znane miejscowości, także turystyczne. Na drugim miejscu znajduje się Częstochowa, a w 10 najlepszych stronach znajdziemy także grupy Zakopanego, Koło brzegu oraz Jeleniej Góry. Warto wspomnieć także o grupie miasta Paczków, która zajmuje ósme miejsce z ponad 27 tysiącami użytkowników. Grupa na NK.pl posiada 2 razy więcej członków niż liczba mieszkańców gminy (ponad 13 tysięcy)!

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Działalność niektórych spośród polskich miast już dawno wykroczyła poza Facebooka i Nk.pl Ciekawym przykładem jest Gdańsk: posiada swoje oficjalne profile zarówno na Twitterze (twitter.com/miasto_gdansk), jak i w serwisie Pinterest (pinterest.com/gdansk/). W tym pierwszym obecne są także Warszawa (twitter.com/warszawa) oraz Wrocław (twitter.com/wroclaw_info).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Miasta są także widoczne na profilach rozmaitych stowarzyszeń zabiegających o korzystne dla nich zmiany oraz służących jako platformy konsultacyjne. Najczęściej nie są one tak bardzo popularne jak powyższe przykłady, posiadają jednak wiernych fanów, dla których stanowią ważne źródło informacji. Wśród takich inicjatyw można wymienić dla przykładu serwis Naprawmy To (www.facebook.com/NaprawmyTo) służący zgłaszaniu napotkanych przez mieszkańców usterek, profil Warszawskiej Mapy Barier (www.facebook.com/WarszawskaMapaBarier) czy profil stowarzyszenia „Inwestycje dla Poznania” (www.facebook.com/inwestycjedlapoznania?fref=ts).

Autorzy: Dr Jan Zając, Adam Piotr Zając, Daria Kuczmara