NowyMarketing podsumowuje rok 2015: E-commerce

NowyMarketing podsumowuje rok 2015: E-commerce

O podsumowanie roku 2015 roku w kategorii E-commerce poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli: eksperci z Cube Group, The Nets, Deloitte, THEY.PL, SMG PM, WALK PR, Shoplo, Social WiFi.

Zobacz nasze pozostałe podsumowania!

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Bartosz Kowalczyk
E-commerce Team Leader w sieci SalesMedia, należącej do Cube Group

Najważniejszy sukces 2015

Sklepy zauważyły, że walka cenowa to nie wszystko. Korzystają z technologii RWD, dużo z nich stawia na rozwój content marketingu i personalizację oferty, mocno poprawia się też obsługa klienta i szybkość dostawy, widać również wzrost świadomości, jeśli chodzi o UX sklepu, co skutkowało wieloma przebudowami sklepów w tym roku. Także u nas (tj. w SalesMedia) widzimy dużo większą otwartość na innowacje z zakresu marketingu internetowego. Wszystko to pozwala mi z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Największa porażka 2015

Polscy internauci w dalszym ciągu narzekają na ograniczoną liczbę sposobów płatności online. Wygoda i bezpieczeństwo płatności powinny wyróżniać każdy e-commerce. Jednak niedawne doniesienia w sprawie interpretacji przepisów podatkowych mówiące o wymaganiu posiadania kasy fiskalnej przy przyjmowaniu płatności kartą, wcale nie pomagają, a nawet mogą utrudnić życie wielu sklepom i całemu rynkowi.

Najciekawszy trend 2015

Wykorzystanie Big Data i personalizacja przekazu reklamowego, jak również treści i ofert na stronie. Wiadomo – cały czas jest jeszcze duże pole do nauki, ale umiejętne wykorzystanie zbieranych danych do optymalizacji produktów na magazynie, cen czy obsługi klienta w zależności od użytkownika stwarza niesamowite możliwości w przyszłości.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Social Commerce – platformy social media wdrażają dedykowane „buy” buttony i testują dedykowane zakładki pod e-commerce, dlatego mogą sporo namieszać w najbliższym roku, jeśli chodzi o wykorzystanie social media w e-commerce i o sam social performance.

Beacony – widać w ostatnim kwartale mocne nasilenie wykorzystania beaconów z ciekawymi rezultatami, jeśli chodzi o konwersję (akcja Factory Poznań), więc liczę na to, że sklepy pójdą za ciosem w nadchodzącym roku.

M-Commerce – patrząc na ruch pochodzący z mobile, sklepy będą musiały stworzyć dedykowane aplikacje, ponieważ strony RWD już nie wystarczą (kwestia np. wysyłki powiadomień). Wszystko powinno iść w kierunku maksymalnego ułatwiania procesu zakupowego, ponieważ nie da się przejść obojętnie obok takiego potencjału.

Same day delivery – po cichu liczę, że w przyszłym roku doczekamy się dostaw tego samego dnia. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych Shopify wdrożyło razem z Uberem dostawę tego samego dnia w obrębie danego miasta i nie widzę przeszkód, żeby takie rozwiązanie przetestować również w miastach w Polsce, gdzie Uber jest dostępny.

Wyzwania na 2016

Sprzedaż transgraniczna – jest tu duży potencjał, jednak jeszcze ani klienci, ani sklepy nie są na to gotowe. W szczególności klienci mają obawy, jeśli chodzi o koszty dostawy i zgodność produktów. Dużo jest też do zrobienia w kwestiach prawnych, o co dba Europejskie Centrum Konsumenta, które zabiega o egzekwowanie założeń prawnych. Uważam, że standaryzacja reklamacji, zwrotów czy odstąpień od umowy znacznie posunie do przodu handel transgraniczny.

Logistyka – ciągłe usprawnianie procesu dostaw i szukanie nowych rozwiązań. Liczę, że wynikiem tego będzie dostawa tego samego dnia wspomniana w trendach na przyszły rok.

Omnichannel – spójna strategia dla wszystkich kanałów, która pozwala prowadzić zintegrowaną komunikację z klientami z prawdziwego zdarzenia. Mam nadzieję, że uda się sklepom wypracować synergię między kanałami elektronicznymi, a tradycyjnymi.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Mocno śledzę trendy z rynków zagranicznych i wydaje mi się, że polski rynek stara się dotrzymywać kroku, jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju innowacje. Wiadomo, że jest jeszcze sporo do zrobienia przede wszystkim, jeśli chodzi o m-commerce, ale dynamika wzrostu na poziomie 20% i ciągłe zwiększanie udziału handlu elektronicznego w całym handlu detalicznym potwierdza, że idziemy w dobrym kierunku.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Nie zapadła mi w pamięci, żadna kampania warta uwagi. Bardziej doceniłbym horyzontalnie pracę wykonywaną przez sklepy, jeśli chodzi o najważniejsze aspekty funkcjonowania sklepu – to jest ważniejsze dla całej branży niż pojedyncze akcje.

 -------------------------------------------------

Sebastian Heymann
SEO Team Leader w The Nets 

Najważniejszy sukces 2015

E-commerce w Polsce ciągle jest w fazie wzrostu. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Gemius, 54% osób korzystających z Internetu kupuje produkty w sieci. Porównują te wyniki do 45% w 2014, łatwo wskazać największy sukces branży e-commerce – jej stabilny rozwój.

Największa porażka 2015 + Najciekawszy trend 2015

Internet stał się naszym naturalnym środowiskiem, także w przypadku zakupów. Wyszukujemy produkty w sieci, aby następnie kupić je w sklepie stacjonarnym i odwrotnie. Wzrost liczby zakupów w sieci mógłby być wyższy, ale wiąże się to z dwoma największymi porażkami branży e-commerce. Pierwszą z nich jest bezpieczeństwo transakcji. Wielu właścicieli sklepów internetowych nie wdrożyło jeszcze w swoich serwisach protokołu SSL, który zapobiega przechwytywaniu i zmienianiu przesyłanych danych. Google wskazał, że będzie brał protokół SSL pod uwagę podczas ustalania rankingu – tym bardziej dziwi więc zachowanie branży e-commerce.  

Drugą porażką, a jednocześnie coraz wyraźniejszym trendem, jest analiza użytkowników w serwisach e-commerce. W tym przypadku widać coraz wyraźniejszy trend wykorzystywania aplikacji analitycznych, a jednocześnie analizy i wyciągane wnioski na podstawie tych analiz można określić słowem – porażka. Brak segmentacji i odpowiednich ustawień narzędzi zbierających informacje, a następnie złe wnioski powodują, że wielu właścicieli inwestuje w nieodpowiednie dla ich branży kanały promocji w sieci.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Różnego rodzaju analizy wskazują na to, że użytkownicy nie przepadają za reklamami ogólnymi, „do wszystkich”, czyli dla tak zwanego „Kowalskiego”. Warto dodać, że co trzeci korzystający z Internetu Polak używa wtyczek blokujących reklamy w przeglądarkach. Trendami, które powinniśmy zaobserwować, a jednocześnie największymi wyzwaniami w najbliższym roku, będą więc personalizacja reklam oraz analiza ruchu użytkowników na wielu urządzeniach (multi-screening). 

Z pomocą przychodzi marketing automation oraz wykorzystanie User ID, który możemy wykorzystać w najpopularniejszym, a jednocześnie darmowym narzędziu analitycznym Google Analytics. Oprócz tego, coraz popularniejszy staje się content marketing i to nie tylko ze względu na zaangażowanie użytkowników oraz pozyskiwanie leadów, ale również z powodu coraz wyższego czynnika rankingowego w wyszukiwarce.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Znaczny odsetek właścicieli sklepów w przeciągu ostatniego roku zdecydował się na rebranding albo przynajmniej przebudowę swoich serwisów internetowych. Celem było zwiększenie satysfakcji użytkowników z podejmowania decyzji o zakupie oraz samych zakupów. Mniej pól do wypełnienia, liczne formy płatności, porównywanie produktów wewnątrz sklepu czy czytelność strony bez względu na rozdzielczość – to niewątpliwie kluczowe elementy podczas zakupów przez Internet. Motywowane trendami, a także zmianami w algorytmie Google, sklepy musiały stworzyć wersje mobilne lub responsywne swoich serwisów, a te które tego nie zrobiły, z pewnością odnotowały spadek w organicznych wynikach wyszukiwania.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku 

W mojej opinii najlepszą kampanią reklamową 2015 roku jest „Hit od T-Mobile”. Wykorzystanie powszechnie znanych utworów muzycznych, jednego z najpopularniejszych aktorów w tym roku Tomasza Kota oraz ciekawy pomysł z intro, jakim był krótki film „Chcecie hitów? Już wkrótce Kot je Wam zaśpiewa” to naprawdę ciekawe i zapadające w pamięci połączenie. Oprócz tego T-Mobile pokusiło się całą kampanię wzmocnić oświadczeniem z wieloma obietnicami, które zostało podpisane przez nowego Prezesa.

 -------------------------------------------------

Justyna Skorupska
Lider Zespołu e-commerce w Deloitte oraz Przewodnicząca Rady Izby Gospodarki Elektronicznej

Najważniejszy sukces 2015

 Click-and-collect stał się standardem.

Wdrożenie Ustawy o prawach konsumentów w serwisach internetowych dzięki e-Izbie i wypracowanej rekomendacji praktycznego wdrożenia, odbyło się w skuteczny i łatwiejszy sposób, który w dużej mierze ochronił branżę przed negatywnymi konsekwencjami dla biznesu.

Zmiana wizerunku Poczty Polskiej na nowoczesne przedsiębiorstwo odpowiadające na trend e-commerce jako główny motor rozwoju.

Największa porażka 2015

Branża handlowa nadal nie uwzględnia, że e-commerce to nie tylko faktyczna sprzedaż generowana na stronie internetowej, ale cały ekosystem komunikacji z Klientem. Zarówno media społecznościowe, jak i analiza danych nadal są „piętą achillesową” branży handlowej. Wydłużenie się ścieżki klienta jest już faktem teraz czas na adaptację do zmieniających się potrzeb konsumentów przez sektor handlowy. Standardem w przeszłości było wyprzedzanie i kreowanie nowych potrzeb konsumenckich, aktualnie to konsumenci nadają tempa i wręcz zmuszają branżę handlową do przyspieszenia wprowadzania zmian i reagowania na zdigitalizowanego konsumenta.

Edukacja w obszarze handlu elektronicznego i nowoczesnych technologii poza kręgiem zainteresowań Ministerstwa Edukacji i uczelni Państwowych. 

Najciekawszy trend 2015 

Omnichannel jako połączenie wszystkich kanałów sprzedaży w jeden spójny system, dostosowany do potrzeb i przyzwyczajeń kupującego.

Rozwój różnych form dostaw jako odpowiedź na potrzeby konsumentów, kiedy to oni wybierają miejsce skąd towar ma być przez nich odebrany i ich sklep jest „wszędzie”  

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Cena nie jest już najważniejsza, to budowanie pozytywnego tzw. customer expierience się liczy. Wymagający konsumenci, oczekują od sprzedawców detalicznych przede wszystkim wygody i łatwości dokonywania zakupów niezależnie od miejsca. Szczególnie dla pokolenia tzw. digital natives świat zakupów jest „odmiejscowiony”

Dla nowoczesnego konsumenta nie ma granic, świat cyfrowy i fizyczny się przenikają stąd coraz bardziej popularny efekt ROTOPO (Research Online Test Offline Purchase Online) – konsumenci szukają online, po czym idą do sklepu fizycznego, wracają do domu i na końcu kupują online.

Intersującym trendem jest zwiększanie się świadomości producentów o zmieniających się trendach konsumenckich, jednak ich troska o relacje z dystrybutorami hamuje ich własny rozwój. Co ciekawe w większości dystrybutorzy, tak jakby nie zauważają potrzeby wprowadzania zmian i budowania rozwiązań omnichannelowych.

Rozwój mobilnych płatności takich jak blik zdigitalizuje obszar transakcji i być może w dłuższym okresie czasu wraz z wejściem nowego pokolenia wyprze z rynku inne rodzaje płatności. Już dziś można za pomocą blik’a płacić za paliwo na wybranych stacjach benzynowych, czy za bilet do kina.

Wyzwania na 2016 

Sprzedaż transgraniczna jako szansa i zagrożenie dla Polskich przedsiębiorstw w aspekcie Europejskiej Strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego (Digital Single Market), której celem jest właśnie jej ułatwienie dla rynku e-commerce.

Zaakceptowanie, że świat się zmienił jest największym wyzwaniem, dla branży handlowej, zrozumienie nowych zachowań konsumenckich jest kluczem do budowania przewagi konkurencyjnej. Dziś konsumenci poszukują zupełnie innych doświadczeń w sklepie stacjonarnym niż w sklepie internetowym, nadal jednak oczekują tzw. dotrzymania obietnicy marki. Nie ma gwarancji dla żadnej marki sprzedającej w tradycyjny sposób, że będzie miała analogiczną pozycję w ramach rynku e-commerce. Wiele przedsiębiorstw otwartych na wprowadzanie nowoczesnych technologii nie obciążonych dużą strukturą i skomplikowanymi procedurami jest w stanie dużo szybciej reagować na zmieniające się trendy konsumenckie niż doświadczone w sprzedaży duże sieci handlowe.

Sharing economy jako jeden z trendów konsumenckich może całkowicie zmienić oblicze handlu.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń 2015) 

Udział e-commerce w europejskim PKB podwoi się do 2016 r. i wyniesie 4,4 procenta. Do 2020 roku osiągnie poziom blisko 7 procent. Polski rynek e-commerce, choć wartościowo jeszcze nie największy, jest najszybciej rosnącym rynkiem w UE, który w tym roku będzie wart 32 mld złotych w samym obszarze transakcji w sklepach internetowych B2C. Większość znanych sieci handlowych uruchomiła już swój kanał sprzedaży internetowej w modelu click-and-collect.

Internet zmienił wszystko, nie ma już jednokierunkowej komunikacji, konsumenci dzielą się doświadczeniami i między sobą i z firmami. W oczywisty sposób jest to ogromne pole doświadczeń dla marketerów, sprzedawców, dystrybutorów i producentów. 

Branża jest wysokokonkurencyjna i coraz bardziej się profesjonalizuje, małe firmy e-commerce mogą z sukcesem konkurować z gigantami w danej branży, czego przykładami są sklepy nagradzane w Konkursie e-commerce Awards 

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Answear.com - promocja młodych i utalentowanych stylistów. ANSWEAR.com chętnie angażuje się w ciekawe modowe projekty. W 2015 roku zorganizowana po raz trzeci Bitwa Stylistów dała aspirującym stylistom okazję sprawdzenia swoich umiejętności oraz ułatwiła im zrobienie pierwszego kroku w branży modowej. W związku z ogromnym sukcesem poprzedniej edycji, do której zgłosiło się prawie pół tysiąca chętnych, tegoroczna odsłona zyskała status międzynarodowy. W tym samym czasie niezależnie od edycji polskiej odbywają się również dwie edycje zagraniczne: czesko-słowacka oraz ukraińska.

Dzięki tej kampanii Answear.com został laureatem konkursu e-Commerce Polska Awards w kategorii „Pomysł promocyjny roku” w grupie średnich i dużych sklepów, za sposób komunikacji i generowanie coraz większego zainteresowania.

 ------------------------------------------------

Krzysztof Murzyn
Omnichannel Strategy Lead, Grupa Unity

Najważniejszy sukces 2015

Zakup eobuwie.pl przez CCC to największy sukces CCC i najdroższa akwizycja multibrandowego sklepu z obuwiem w tej części Europy. Dla CCC, giganta branży taniego obuwia, zakup tej marki e-sklepu to wielka szansa - know how i lewar wzrostu. Dla eobuwie.pl Pozyskanie dużego, prywatnego, niezależnego, w dodatku branżowego inwestora, jakim jest właściciel CCC, to również duże możliwości, a przede wszystkim konkretne dofinansowanie. To, co cieszy nas, jako firmę technologiczną i marketingową w branży e-commerce to wysoka wycena polskiego e-commerce, jako modelu biznesowego i duża popularność wydarzenia w mediach. 

Największa porażka 2015 

TELL kupuje Merlina? Niestety nie. Szanse na zakup zaprzepaścił brak porozumienia. Czerwona Torebka pogrąża Merlina, który zostaje całkowicie zdeprecjonowany. Szkoda! Taki był ładny ten nasz polski Amazon jeszcze w 2010 roku. 

Najciekawszy trend 2015 

Najciekawszym trendem 2015 roku mogłoby być wykorzystanie beaconów. Mogłyby, ale nie jest. Dlaczego? Bo nie działają jak należy i na razie nie przynoszą spodziewanych zysków sklepom, które w nie zainwestowały. Być może rozwój tego typu rozwiązań przyniesie jeszcze rezultaty. Na razie to ciekawy trend, ale jedynie pod względem PR-owym.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Trendem, który bez wątpienia powinniśmy, nie tylko obserwować, ale też intensywnie wdrażać jest real time marketing automation w omnichannel. Docieranie ze spersonalizowanym przekazem do klientów w poszczególnych punktach styku, to jeden z najważniejszych punktów strategii omnichannel. 

Wyzwania na 2016 rok

Największym wyzwaniem dla sieci sklepów jest, bez wątpienia łączenie danych o zachowaniu klienta w różnych punktach styku oraz spójne zarządzanie poszczególnymi kanałami sprzedaży. Dzięki temu można sprawniej reagować na potrzeby wielokanałowego klienta i prowadzić efektywny marketing. Wiedza o zachowaniach klientów  z powodzeniem może być wykorzystywana również przez galerie handlowe np. do  tworzenia lepszej oferty dla dzierżawców powierzchni. 

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Kondycję branży e-commerce oceniam dobrze. Zgodnie z przewidywaniami, odnotowała ona 15 proc. wzrost i wyprzedza tradycyjny retail. Szczególnie cieszy rozwój rynku w niszowych, do tej pory dziedzinach, takich jak meble, FMCG, żywność, farmacja, czy kosmetyki. W ostatnim czasie w e-commerce zainwestowało sporo nowych graczy, którzy wcześniej stawiali jedynie na sprzedaż stacjonarną.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku 

W branży e-commerce, tytuł najlepszej kampanii reklamowej należy się bezsprzecznie serii Czego szukasz? Allegro. Pomimo malejącej popularności serwisu, utrzymania spadkowej tendencji zakupów oraz starzejącej się grupy klientów, marka Allegro wciąż stara się przekonać do siebie użytkowników. Ostatnia kampania jest świeża i inspirująca. To dobra droga do odnowienia trendu robienia zakupów za pośrednictwem portalu. 

 -------------------------------------------------


Marcin Adamczyk
Digital Team Leader, THEY.PL

Najciekawszy trend 2015

Zasadniczo najciekawszy trend jest taki sam, jak w przypadku SEO/SEM, czyli: coraz częściej mówi się o Customer Journey – ścieżce konsumenta. Użytkownik w 2015 roku średnio korzystał z 12-15 kanałów w procesie podejmowania decyzji (a to ponad dwukrotnie więcej niż 5 lat temu).

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

W 2016 roku na pewno warto obserwować wzrost wartości rynku e-commerce. Wartość polskiego rynku e-commerce szacowana jest na ok. 26 mld zł (początek roku 2015). Prognozuje się, że wzrośnie ona do ponad 90 mld zł w 2020 roku. Oznacza to zwiększenie udziału e-commerce w handlu detalicznym do 10%. W 2016 roku zdecydowanie widoczny będzie znaczny wzrost.

Wyzwania na 2016

W 2016 roku użytkownik będzie korzystał z jeszcze większej ilości kanałów. W związku z tym proces podejmowania decyzji będzie jeszcze dłuższy. Wyzwaniem stanie się zatem dotarcie do użytkownika na odpowiednim etapie (tuż przed zakupem) i zachęcenie go do skorzystania z oferty.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Branża e-commerce rośnie w siłę. Widoczny jest znaczny wzrost generowanych przychodów poprzez serwisy e-commerce. W sieci widocznych jest coraz więcej sklepów internetowych, które „próbują” zaistnieć w świecie digital. Świadczy to o bardzo dobrej kondycji branży.

 -------------------------------------------------

Paweł Wojciechowski
Business Directora w SMG PM

Największy sukces 2015 r.

To nie będzie specjalnie oryginalne, ale jestem pod wrażeniem tego co „wykręcają” Chińczycy i jak niespodziewanie nadają nowy wymiar pojęciu handlu transgranicznego. Ciągle wałkujemy się we własnym, unijnym sosie, dyskutujemy o regulacjach, nowych rynkach i wysyłkach za granicę, a tymczasem detaliczne ramię Alibaby – Aliexpress jest w top e-commerce w Polsce. Jeśli wyjmiemy porównywarki i pasaże, to wyjdzie nam nawet pierwsza dziesiątka.I jeszcze płatności Przelewy24 i gratisowa wysyłka. Gdzie się nie obrócę to słyszę rozmowy o zakupach od „Szybkiego Alego”. Ali to niezły amant, uwiódł sporo moich znajomych.

A tak bardziej polsko, bardzo podoba mi się rozpęd i konsekwencja Rafała Brzoski. Kolejne usługi we współpracy z Allegro, ekspansja i nowe biznesy – tak jak pralniomaty HiShine, które dla mnie są strzałem w dziesiątkę. 

Największa porażka 2015

Powiedziałbym raczej o rozczarowaniu. Rozczarowujące jest, że branża spożywcza wciąż ma problemy ze znalezieniem sobie miejsca w e-commerce, co szczególnie widać w przypadku graczy z tradycyjnego off-line. To, co fantastycznie udało się na przykład elektromarketom, jest wyraźną barierą dla sieci spożywczych. Jest wciąż bardzo dużo do zrobienia żeby wyjść naprzeciw zarówno Klientom, jak i partnerom – w tym reklamowym. Wciąż czekamy na boom – nasze codzienne zabieganie będzie tu sprzymierzeńcem sklepów. 

Najciekawszy trend 2015 

Omnichannel staje się czymś więcej niż modnym słowem. W poprzednich latach widzieliśmy mnóstwo prezentacji na konferencjach, w tym roku pierwszy raz da się to naprawdę odczuć - w różnych miejscach/sklepach. Przemyślane strategie cenowe i to co tak pięknie nazywa się „spójnym doświadczeniem marki”. Ostatnio miałem przyjemność dokonywać kilku większych zakupów w dużych sieciach i naprawdę – call center, personel „na podłodze” i sklep internetowy grali perfekcyjnie do jednej bramki. Oby tak dalej. 

Z kompletnie innej beczki – na rynku zakotwiczają się na dobre modele abonamentowe. Streaming muzyki już nikogo nie dziwi, wszyscy wyczekują polskiego Netflixa, pojawiają się próby z dobrami materialnymi. Polacy szybko sobie radzą z przyswajaniem nowych modeli płatności i wierzę, że im mniejszą to będzie barierą, tym więcej takich usług będzie się pojawiać w naszym otoczeniu.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016 r.

Oczekiwałbym dalszego rozwoju modelu omnichannel, zgodnie z tym co sieci handlowe zgodnie zapowiadają. Jest sporo pomysłów na przekazywanie danych online-offline, ciekawe jak to wyjdzie w praktyce. 

Interesujący jest renesans pasaży handlowych i agregatorów zakupowych. Sprytne łączenie treści ze sprzedażą w sklepach partnerów podoba się internautom. Nie jestem pewien, ile jest jeszcze miejsca na tym rynku, ale Domodi czy Homebook to dobre projekty, WP chyba miała nosa. Porównywarki cenowe też zmierzają w tym kierunku, a same sklepy coraz mocniej inwestują w content i śmielej wspominają o pomysłach na market place’y. Coś jest na rzeczy. 

Wyzwania na 2016 r. 

Wzrost ruchu mobilnego jest faktem. Widać coraz więcej wersji mobilnych i aplikacji sklepów - wychodzi różnie, ale wysiłek warto docenić. Wciąż jest problem na ostatnim kroku – czyli zamówieniu/płatności. W Polsce widać Allegro i długo nic. Nie każdy sklep ma luksus zapamiętania danych użytkownika i jak przychodzi co do czego, okazuje się, że finalizacja zamówienia staje się problemem. Czekamy na rozwiązania i standardy – mam wrażenie, że już jest naprawdę blisko.

Od strony promocyjnej, dużo dyskutujemy o retargetowaniu, danych, cross-device etc. Marketing internetowy pragnie być „precyzyjny”, a nadal jest mniej-więcej „przybliżony”. Czas, żeby technologia stawała się na tyle dostępna (i tania), że retargetterzy zaczną widzieć sens w wykorzystaniu informacji, do których przecież mają dostęp. Żeby na reklamach przestały nas śledzić buty i telewizory już kupione 2 tygodnie wcześniej. 

Wracając do kwestii mobile i zahaczając o omnichannel, problemem są krnąbrni konsumenci, którzy jakoś nijak nie chcą już robić tego, czego chciałby sklep. Wszędzie noszą smartfony – sprawdzają, komentują i pytają znajomych. Porównują ceny i opinie o produktach. Wyzwaniem jest nie zostać zredukowanym do poziomu showroomu. Pure playerzy jak Oleole rozgrywają to w reklamie, brick and clicks miewają z tym problem. I wolałbym, żeby rozwiązywać go inaczej, niż wypraszając Klienta ze smartfonem ze sklepu (niestety z autopsji ;)). 

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku) 

Kończy się kolejny rok dużego wzrostu e-commerce w Polsce i znów zamknie się dwucyfrową dynamiką. Mimo to, branża okrzepła i nikogo już nie dziwi sprzedaż przez internet. Coraz rzadziej pada pytanie „czy”, coraz więcej dyskusji i konferencji „jak”. Wejście dużych sieci do internetu w naturalny sposób pompuje rynek, ale nie pomaga mniejszym podmiotom pochłoniętym zbijaniem kosztów i walką cenową. To niekiedy  pułapka, z której trudno się wyplątać. 

Dobrze, że w końcu pojawia się spójna sprzedaż wielokanałowa u wielkich. Cieszy, że sklepy – w tym również te małe – odkrywają platformy mobilne i towarzyszą nam w kieszeniach, chociaż jeszcze nie dość sprawnie do tych kieszeni potrafią sięgać. Myślę, że te 3 obszary – omnichannel, mobile i mobilne płatności mogą w najbliższym czasie wnieść nową jakość i znów będziemy mówić o dynamice i boomie zamiast o wchodzeniu w dojrzałość. Mam wrażenie, że na naszym podwórku to znacznie ważniejsze niż wchodzenie globalnych marek, którymi się nawzajem wciąż straszymy, a które i  tak już tu są.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Opinie są podzielone, ale mnie prywatnie bardzo podoba się kampania Media Expert z Eweliną Lisowską. Hejt hejtem, ale nie ma wątpliwości co do skojarzeń z niskimi cenami. Kampania wychodzi na ponadczasową, bo motyw przewodni z zeszłego roku przetrwał do tej pory, a wygrana bohaterki w telewizyjnym show zapewne też marce nie zaszkodzi. Wybaczam nawet, że ostatnio mój syn znienacka zaśpiewał to z fotelika na tylnym siedzeniu. 

Niedawno z zapartym tchem obejrzałem zwiastuny i pierwszy epizod „Legend Polskich” od Allegro i to jest dla mnie wydarzenie nr 2. Świetne, z przymrużeniem oka, że tak powiem – moja bajka. Czekam na kolejne epizody.

 -------------------------------------------------

Katarzyna Goworek
Project Manager w WALK PR

Największy sukces 2015 roku

Największy sukces e-commerce to rekordowe wyniki sprzedaży w serwisie Alibaba bijące na głowę Amazon, eBay i innych konkurentów. Konsumenci tego serwisu z całego świata wydali ponad 14 mld dolarów na zakupy podczas wyprzedaży z okazji Dnia Singla, który miał miejsce 11 listopada tego roku. Alibaba już w połowie tego dnia pobił zsumowane rekordy amerykańskiego Black Friday i Cyber Monday. System płatności Alipay przetworzył tego dnia 710 mln transakcji (maksymalnie 86 tys. transakcji na sekundę), natomiast liczba kupujących wyniosła prawie 100 mln (z prawie każdego kraju na świecie).

Na polskim rynku możemy uznać za sukces udaną strategiczną współpracę paczkomatów InPost z Allegro. Badania Gemius wskazują, że dla 69% polskich internautów koszt dostawy ma istotny wpływ na częstotliwość zakupów.  Tymczasem do tej pory największą słabością Allegro był właśnie koszt i jakość dostaw. W ciągu ostatniego roku udział dostaw przesyłek w paczkomatach wyniósł 13%. Kupujący na Allegro wybierają paczkomaty nie tylko ze względu na wygodę i szybkość, ale również możliwość bezpłatnego zwrotu. 

Największa porażka 2015

Mimo ogromnego potencjału rozwoju e-commerce w Polsce, funkcjonowanie większości nowo powstałych sklepów internetowych kończy się klapą, a tylko mały procent działa dłużej niż 5 lat. Powodów jest kilka. Design wielu e-sklepów przypomina bardziej te tworzone w latach 90., aniżeli zgodne z obecnie  obowiązującym stylem "flat design". Strony charakteryzują się słabym user experience, nie agregują kompletnych informacji o produktach, czy nie przestrzegają bezpieczeństwa danych. Nie wykorzystują także pełnego potencjału obecnych technologii np. ułatwień przy dokonywaniu transakcji, czy możliwości cross-sellingu. Nadal spotykamy się z dość niskim standardem obsługi. W konsekwencji wyżej wymienionych problemów polscy sprzedawcy borykają się w dalszym ciągu z problemem braku zaufania części internautów do zakupów w sieci. 

Najciekawszy trend 2015

Ostatni rok był przełomowy dla e-commerce na platformach społecznościowych – zakupy stały się możliwe na Facebooku, Twitterze, Pintereście czy Instagramie. Social media to kanał komunikacji, za pomocą którego łatwo jest kreować szybkie impulsy zakupowe, a konsumenci polegają na opiniach w nich zamieszczanych. Pozyskane przez Facebooka dane demograficzne i behawioralne przekładają się na wartościowe leady. Firmy mogą więc zwiększać liczbę odwiedzin w e-sklepach z kanałów social media przez dzięki przyciskowi CTA „Kup teraz” na Facebooku, akcjom konkursowym z kodami rabatowymi, wdrożeniu funkcji likeandbuy.it na Instagramie, czy prowadzeniu kampanii remarketingowych na Facebooku. W 2016 będziemy mogli śledzić dalszy, dynamiczny rozwój s-commerce.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016 roku

w 2016 roku obserwować będziemy szereg przenikających się trendów związanych z rozwojem e-commerce. Firmy, które poświecą im odpowiednio dużo uwagi podczas tworzenia swoich strategii marketingowych, zyskają przewagę konkurencyjną.

Na pierwszy plan wysuwa się trend Mobile First. Dostosowywanie strony do RWD zaczyna już nie wystarczać. Odchodzi się od podejścia Desktop First, na rzecz tworzenia treści najpierw z myślą o mobile'u. Dopiero później dopasowuje się je do desktopu. Zbliżonym trendem jest M-commerce i Mobile Customer Experience, co oznacza po prostu umożliwienie dokonywania płatności na urządzeniach mobilnych.

Ekran smartfona nie powinien stać się jednak jedynym punktem styku z marką. Strategie marek powinny wpisywać się w trend Omnichanel, polegający na zapewnianiu klientom spójnych doświadczeń na wielu płaszczyznach komunikacji.

Skuteczna komunikacja z kolei nie uda się bez odpowiedniego profilowania i segmentacji klientów, co wiąże się z wykorzystaniem trendu Big Data, czyli tendencji do wykorzystywania wartości jaką niesie za sobą świadoma analiza dużych, zmiennych i złożonych danych.

Coraz bardziej rozpowszechniającym się trendem jest wykorzystywanie narzędzia Google Shopping, które umożliwia wyświetlanie na 1 stronie wyników wyszukiwania listy produktów zawierających od razu ich nazwę, zdjęcia i cenę. Są one dużo bardziej atrakcyjne dla użytkownika i w związku z tym zwiększają współczynnik konwersji.

Rzeczywistością staje się powoli także Same Day Delivery – Amazon będzie przecierał ścieżki którymi podążą inni sprzedawcy. Dostarczanie zakupionych przez Internet produktów w dniu zakupu będzie niedługo standardem. Teraz firmy pracują nad wprowadzaniem błyskawicznych dostaw, czyli skróceniem czasu doręczenia do kilku, a nawet jednej godziny. Polscy konsumenci nie wydają się być jednak gotowi na wzrost opłat za takie błyskawiczne przesyłki. Wciąż bardziej cenią niskie koszty przesyłki bądź ich brak od szybkiej dostawy. 

Wyzwania na 2016 rok

Na pewno są nimi trzy zmienne: duża dynamika branży e-commerce i duże nasycenie rynku, a także rosnące wymagania coraz bardziej świadomych, mobilnych konsumentów.

Tworząc strategię przewagi konkurencyjnej dla swojego e-sklepu, warto pamiętać, że dla produktów łatwo porównywalnych najniższa cena jest decydująca. Tym samym jeśli nie jesteś Amazonem czy Alibabą – zacznij szukać strategii innej niż najniższa cena. Customer Experience obsługi i User Experence serwisu stały się stopniowo czynnikami tak samo ważnymi jak cena. 

2016 to także rok, w którym mobile rozpocznie dominację. Już w 2015 roku ruch z mobile prześcignął traffic z desktopu w dziesięciu państwach, w tym w USA. Bycie mobile friendly będzie najważniejszym wyzwaniem. Serwisy niezoptymalizowane pod urządzenia mobilne, stracą bardzo dużą grupę potencjalnych klientów. Nie znaczy to jednak, iż serwisy e-commerce powinny zaniedbywać desktopy. Spółki zajmujące się e-commerce muszą poznać user journey swoich klientów, a następnie wykorzystać marketing wielokanałowy, by do nich dotrzeć. 

Dodatkowo, myśląc o przyszłości marki czy firmy, trzeba pamiętać, że obecnie jedyną stałą rzeczą jest zmiana. Kwestionowanie utartych schematów i wybieranie nieszablonowych rozwiązań stają się determinantami sukcesu.

Jeśli firma nie zainwestuje w odpowiednie narzędzia i będzie bać się zmian, nie będzie miała szans, nie tyle na zyskanie przewagi konkurencyjnej, ale w ogóle utrzymanie się na rynku.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

W Polsce sprzedaż online obejmuje 4-5% rynku, co nadal oznacza spory potencjał wzrostu. Według prognoz, do końca dekady wartość całego detalicznego e-handlu podwoi się i będzie bliska 10% udziałowi całego handlu.

E-commerce nadal notuje stabilną dynamikę wzrostu, niezależnie od sytuacji na całym rynku. Mimo iż ostatnie trzy lata przynoszą słabsze wyniki, kanał internetowy cały czas wzrastał w tempie dwucyfrowym. E-commerce w Polsce to jeszcze rozdrobniony rynek we wczesnej fazie wzrostu. Z roku na rok możemy oczekiwać nasilenia procesów konsolidacji. Takie procesy zachodzą już w segmencie elektroniki użytkowej, AGD i RTV. Ponadto w ciągu najbliższych dwóch lat możemy być świadkami wejścia firmy Amazon na polski rynek, co stanowić będzie poważny problemem dla wielu sklepów.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Najciekawszą akcją jest nowy projekt Amazona, który tak naprawdę dopiero zostanie w pełni zrealizowany, ale już teraz możemy poznać jego szczegóły. Mowa o Amazon Prime Air, czyli usłudze dostarczania towarów dronami, której celem jest realizacja do 30 minut od złożenia przez niego zamówienia. Jestem przekonana, że nie tylko ja nie mogę doczekać się już debiutu tej usługi.

 -------------------------------------------------

Jakub Wróbel
Odpowiedzialny za content marketing w Shoplo

Najważniejszy sukces 2015

Najważniejszym sukcesem całej branży ecommerce w 2015 roku było udane ułatwienie klientom oraz przedsiębiorcom internetowym korzystania z multichannelowej sprzedaży. Edukacja w tym zakresie oraz dostarczenie dobrze sprofilowanych narzędzi przez usługodawców spowodowało, że marki mogą powiększać ilość swoich klientów i z sukcesem sprzedawać w wielu miejscach jednocześnie. Cieszy również rosnąca liczba marketplace’ów dedykowanych różnego rodzaju branżom i segmentom produktów. Wszystko to składa się na spójną całość, która pozytywnie wpływa na sprzedaż w Internecie i stanowi świetną podstawę do dalszego rozwoju w przyszłości.

Największa porażka 2015

Ciężko wskazać największą porażkę, która miała miejsce na 2015 roku, jednak z pewnością należy zwrócić uwagę na przegraną w kwestii logistyki międzynarodowej. O ile w skali europejskiej nie jest to mocno odczuwalne, zarówno dla klientów, jak i właścicieli sklepów, to po globalnym spojrzeniu na rynek dochodzimy do smutnych wniosków. Konsumenci spotykają się z zaporowymi cenami przesyłek np. ze Stanów Zjednoczonych czy Australii, a sprzedawcy pochodzący np. z Polski mają problem z brakiem usługodawców zdolnych do wysyłania zamówień do odległych krajów. Stanowi to poważną barierę wzrostu, która w szczególności uderza w małych i średnich wytwórców zlokalizowanych w mniejszych krajach.

Najciekawszy trend 2015

Najciekawszym trendem 2015 roku był boom na integracje stosowane w sklepach internetowych. Internetowi przedsiębiorcy zorientowali się, że wykupując abonamenty na platformach ecommerce mają dostęp do setek rozszerzeń, które za darmo powiększają funkcjonalności ich sklepów. Dzięki temu zyskali znacznie więcej możliwości oraz w znaczny sposób ułatwili pracę zarówno sobie, jak i swoim pracownikom. W przypadku małych i średnich biznesów jest to idealne rozwiązanie, które pozwala zoptymalizować działania oraz zaoszczędzić środki finansowe przeznaczane wcześniej na dodawanie nowych funkcji. Dzięki temu ecommerce stał się jeszcze bardziej przyjazny dla małych marek. 

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016 

W 2016 roku zdecydowanie powinniśmy zwrócić uwagę na zmiany jakie będą zachodziły w wyglądzie sklepów. Dzięki coraz łatwiejszemu dostępowi do dobrego designu, nawet najmniejsze podmioty są w stanie stworzyć sklepy, które będą posiadały dobry UX, a ich wygląd będzie odpowiadał najnowszym trendom. O ile w przypadku dużych graczy wygląd nigdy nie był barierą, to dla małych firm jest to pole, w którym znacząco mogą wyprzedzić swoją konkurencję. Kolejnym z trendów, które powinniśmy obserwować jest rozwój ekspresowych dostaw realizowanych w ciągu tego samego dnia od złożenia zamówienia – otworzy to mnóstwo nowych możliwości dla lokalnych biznesów. Ostatnią kwestią, na którą chciałbym zwrócić uwagę jest rosnąca popularność fullfilmentu – o ile na zachodzie jest to już powszechne rozwiązanie to mam nadzieję, że w 2016 roku z sukcesem i dobrym poziomem usług rozwinie się także w Polsce.

Wyzwania na 2016

Z pewnością jednym z największych wyzwań, które stoi przed branżą w 2016 roku jest poradzenie sobie z dostosowaniem sklepów do wizyt pochodzących z urządzeń mobilnych.

Jak zauważamy od pewnego czasu ruch pochodzący ze smartfonów oraz tabletów systematycznie rośnie, jednak nie możemy powiedzieć tego o liczbie stron posiadających responsywne szablony lub mobilne wersje. O ile kraje zachodnie zaczynają sobie z tym radzić, o tyle w Polsce nadal widać, że właściciele sklepów mają problem z implementacją stron dostosowanych do urządzeń mobilnych, które pozwalają na szybkie i bezproblemowe zakupy. Dodatkowo ciekawa sytuacja czeka Afrykę oraz Amerykę Południową, gdzie era laptopów została pominięta i większość ruchu pochodzi właśnie ze smartfonów lub tabletów. To ogromne wyzwanie, które stoi zarówno przez właścicielami sklepów, platformami ecommerce oraz wszelkimi dostawcami usług związanych ze sprzedażą w Internecie.

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Trzeba przyznać, że światowy rynek ecommerce cały czas się rozwija. Liczba sklepów rośnie, klienci dostają nowe udogodnienia w postaci nowych możliwości płatności oraz dostaw, a platformy sklepowe co krok prześcigają się oferowaniu rozwiązań, które ułatwiają prowadzenie sprzedaży w Internecie. Podobne tendencje można zaobserwować również w Polsce, jednak należy pamiętać, że w porównaniu do krajów zachodnich, cały czas jesteśmy daleko w tyle. Polski rynek wyceniany jest na 33 miliardy złotych, co stanowi około 5% wartości całego handlu detalicznego w naszym kraju. Gdy porównamy się do europejskiego lidera, czyli Wielkiej Brytanii, gdzie wartość rynku wynosi około 52 miliardy funtów to zauważymy, że jesteśmy dopiero na początku wielkiej przygody związanej z ecommerce. Pamiętajmy jednak, że Polska jest w ścisłej europejskiej czołówce, jeżeli chodzi o tempo rozwoju sprzedaży internetowej, więc 2015 rok należy uznać za udany i z pewnością stanowi dobrą prognozę na nadchodzące lata.

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku 

Ciężko wybrać najlepszą akcję całego 2015 roku, jednak w mojej ocenie ten tytuł powinien przypaść współpracy Ubera z Shopify. Model dostawy, który udało się wprowadzić, dzięki kooperacji dwóch gigantów, jest niezwykle atrakcyjny i stanowi genialną odpowiedź na rosnące potrzeby błyskawicznej dostawy. Trzeba przyznać, że w dobie, w której Amazon zaczyna testować transport paczek za pomocą dronów, w świetny sposób udało się mniejszym kosztem wygenerować bezpieczniejszą i zdecydowanie mniej kontrowersyjną formę ekspresowej dostawy. Co ciekawe, koszty ponoszone przez właścicieli sklepów są na tyle niskie, że nawet małe biznesy są w stanie zaoferować ten typ usługi swoim klientom. Trzeba przyznać, że to swojego rodzaju krok milowy, który zmienił myślenie o ekspresowych dostawach. 

 ------------------------------------------------

Artur Racicki
Założyciel, Prezes zarządu firmy  Social WiFi

Najważniejszy sukces 2015

Liczba klientów i wycena LiveChat Software - narzędzia, które wspiera obsługę klienta, zarówno przed jak i posprzedażową. To przykład kolejnego rozwiązania z polskim rodowodem, które podbija rynki międzynarodowe. W ten trend wpisują sięm.in. SALESmanago,Brand24, SentiOne, GetResponse.

Największa porażka 2015

Nieudane wdrożenia beaconów w branży retail oraz w przestrzeni publicznej. Szczególnie w centrach i sieciach handlowych mieliśmy do czynienia z dużą ilością nieprzemyślanych i przestrzelonych prób wdrożeń. Główną przyczyną porażek jest jednak sama technologia. Zaledwie 10% osób ma w swoim smartfonie włączony bluetooth. Dodatkowo, żeby być zaspamowanym pushem, użytkownik smartfona musi ściągnąć aplikację mobilną. Generuje to ogromne nakłady finansowe i w efekcie czyni całość wdrożenia bardzo kosztochłonnym przy mikro zasięgu. Na beacony może przyjść jeszcze czas, gdy swoje 3 grosze dołoży w tym obszarze Apple i Google. Póki co dużo lepiej działa Wi-Fi, które bazuje na zaspokajaniu potrzeb podstawowych czyli na dostępie do Internetu, oczywiście bez konieczności ściągania odpowiedniej aplikacji. Wi-Fi jest też bajpasem dla beaconów, więc wdrożenia beaconów powinny być poprzedzone wdrożeniem infrastruktury oraz inteligentnego Wi-Fi.

Najciekawszy trend 2015

Bez wątpienia omnichannel szczególnie w retailu i hotelarstwie, ale również innych sektorach oraz uspójnienie komunikacji marketingowej i sprzedażowej z Klientami. Kolejny trend to remarketing, który opiera się na ciastkowaniu przeglądarek osób, które korzystają z Wi-Fi w centrach handlowych, sklepach, hotelach, restauracjach. Takie wykorzystanie remarketingu umożliwia precyzyjniejsze targetowanie, dzięki czemu obniżamy CPC o ponad 50% i zwiększamy konwersję nawet o 50%. Ten trend jest mi szczególnie bliski.

Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016

Wzrosty sprzedaży online, rozwój znaczenia usług kurierskich, paczkomatów to już oczywistość. Zaobserwujemy na rynku wzrost znaczenia narzędzi typu "inteligentne Wi-Fi", które wspierają e-commerce w galeriach handlowych, sklepach, hotelach, restauracjach i łączą online z offline. Ta część rynku będzie rosła bardzo dynamicznie. Wprawdzie nie będzie dominująca, ale też nie będzie można jej pomijać. Wiedzą o tym nie od dziś najwięksi gracze w USA oraz w Polsce.  

Wyzwania na 2016

Otwartość narzędzi. W dobie wykorzystywania tak dużej liczby narzędzi z różnych obszarów muszą one ze sobą "gadać", czyli mieć przynajmniej częściowo otwarte API. Umożliwia to spójną komunikację pomiędzy biznesem a Klientem. Coraz popularniejsze jest pojęcie omnichannel. 2016 będzie rokiem głębokich przemian w centrach handlowych. 

Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)

Przychodzą mi na myśl same pozytywy, więc ocena jest jednoznaczna. 

Najlepsza kampania/akcja 2015 roku

Wi-Fi na przystankach autobusowych - czyli wspólna grudniowa akcja AMS i Social WiFi dla PLAY w 5 największych miastach Polski :)

 

Zobacz nasze pozostałe podsumowania!

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij