Najważniejszy trend w technologiach? Człowiek

Najważniejszy trend w technologiach? Człowiek

Ilu polskich internautów interesuje się nowymi technologiami? Na które z technologii „ulepszających” człowieka (edytowanie genów,implanty,smart drugs) zdecydowaliby się sami? Czy boją się sztucznej inteligencji? I czy w najbliższym czasie zdecydowaliby się na zakup sprzętu wirtualnej rzeczywistości?

Tematem przewodnim tegorocznego TrendBooka, raportu poświęconego najistotniejszym trendom, jest CZŁOWIEK. „Wiemy już, że od technologii nie uciekniemy. Ale z drugiej strony doszliśmy do takiego momentu, w którym zaczynamy rozumieć, że technologia jest ważna tylko wówczas, gdy służy człowiekowi. Człowiek więc, nie technologia, jest tematem przewodnim tegorocznego TrendBooka.” – pisze Hatalska we wstępie do raportu.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Wokół człowieka właśnie krąży pięć opisanych w raporcie trendów:

  • #MakeTechHuman – wykorzystanie technologii z obszaru LQT (ang. life quality technologies), poprawiających jakość naszego życia
  • #HumanInTheCentre – wykorzystanie technologii, które pozwalają na zanurzenie konsumenta w świecie marki, zapewniają mu bezpośrednie, emocjonalne doświadczenia (m.in. VR, AR, MR, haptic technologies, body tracking etc.)
  • #HumanTouchInConsumerExperience – wykorzystanie technologii po to, by relacja człowiek-maszyna sprawiała wrażenie relacji człowiek-człowiek (m.in. sztuczna inteligencja, sieci neuronowe, deep learning, big data, machine learning)
  • #BeABetterHuman – wykorzystanie technologii, która sprawia, że człowiek może przekraczać swoje własne ograniczenia (m.in. human enhancement technologies, gene editing/ engineering)
  • #BeMoreHuman – trend społeczny, w ramach którego pokazujemy siebie takich, jakimi jesteśmy naprawdę, bez masek i udawania.

Po raz pierwszy na potrzeby TrendBooka zostało przeprowadzone badanie (we współpracy z Mobile Institute) dotyczące postaw internautów i marketerów wobec opisywanych w raporcie trendów.

W TrendBooku znajdują się m.in. odpowiedzi na takie pytania, jak stosunek badanych wobec technologii „ulepszających” człowieka (edytowanie genów, implanty, smart drugs), stosunek badanych do technologii w ogóle (w tym zainteresowanie technologią, kierunek zmian technologicznych), chęć zakupu urządzeń z obszaru VR, czy stosunek do sztucznej inteligencji (AI).

Wybrane wnioski z badania:

  • Ponad połowa polskich internautów (54,79%) deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami.
  • Mimo obaw, w którym kierunku może podążać technologia, ponad połowa badanych jest zdania, że jej wpływ na życie ludzi jest pozytywny.
  • Najlepszy stosunek do technologii i wiarę w to, że może ona zmienić świat na lepsze, mają najmłodsi respondenci (poniżej 18 roku życia), a najwięcej obaw – osoby starsze (powyżej 55 roku życia). Pokolenie 25-34-latków ma do niej stosunek ambiwalentny – docenia jej zalety, ale dostrzega i wady.
  • Co trzeci badany uważa, że technologia poprawi jakość życia ludzi.
  • Ponad połowa respondentów, którzy testowali przynajmniej raz wirtualną rzeczywistość, deklaruje, że w najbliższym czasie chciałoby zakupić sprzęt VR.
  • Wśród tych osób, które znały określenie sztuczna inteligencja, zdecydowanie przeważał pozytywny stosunek do tej technologii. Respondenci podkreślali, że sztuczna inteligencja oszczędzi nam czas i dzięki niej nie będziemy musieli wiele rzeczy robić samodzielnie. Najbardziej pozytywny stosunek do AI mają młodsze grupy wiekowe, najwięcej obaw – najstarsi respondenci.
  • Ponad dwa razy więcej respondentów deklaruje, że technologie ulepszające ludzi (HET – human enhancement technologies) są szansą, a nie zagrożeniem dla rozwoju ludzkości. Ale i tak ponad połowa badanych nie ma na ten temat zdania.
  • Respondenci najczęściej deklarowali, że sięgnęliby po implanty bioniczne, technologie przedłużające życie/ eliminujące starzenie oraz po tzw. smart drugs (leki zwiększające zdolności intelektualne). Aż co piąty badany deklarował, że sięgnąłby po technologie związane z planowaniem potomstwa, w tym selekcjonowanie zarodków ze względu na cechy genetyczne.
  • Z badań wynika, że większą preferencję w kierunku technologii przedłużających życie/ eliminujących starzenie mają – przynajmniej na poziomie deklaracji –mężczyźni, a nie kobiety.

Opisane w raporcie trendy komentują także eksperci z Polski i ze świata. Wśród nich znaleźli się zarówno doświadczeni specjaliści w obszarze nowych technologii (m.in. Jens Christensen, jeden z bardziej znanych światowych przedsiębiorców, założyciel Jaunt VR, czy Jacek Kawalec, współzałożyciel Wirtualnej Polski), naukowcy (m.in. Dr Rohan Paul) oraz wybitni start-upowcy z list Forbesa i MIT 35 Innovators Under 35 (m.in. Patrick Slade, Duygu Kayaman, Allen Chang).

Raport dostępny jest w dwóch wersjach:

  • online [100 stron, PDF 16,4MB] – za darmo, ale w ramach usługi Pay with a Post/ Pay with a Tweet. Oznacza to, że informacja o pobraniu raportu pojawia się automatycznie na koncie danej osoby na Twitterze, na Facebooku lub na LinkedIn
  • drukowanej (100 stron, format 203x267mm) – w cenie 39PLN

Ilustracje do poszczególnych rozdziałów narysował Paweł Sambor.

Uzupełnieniem tegorocznego TrendBooka jest cykl TrendInsights, w ramach którego powstało pięć filmów wideo. Ich bohaterami są przedstawiciele polskich startupów, którzy pracując nad komercyjnymi zastosowaniami poszczególnych technologii, wpisują się w opisane w TrendBooku trendy. Filmy można obejrzeć na YouTube.

Partnerami tegorocznego TrendBooka są: Intel, Universal McCann oraz ING Bank Śląski.

Wersję PDF można pobrać pod adresem.
Wersję drukowaną można zamówić pod adresem.

NowyMarketing jest patronem medialnym publikacji.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij