MaturaToBzdura już wkrótce będzie obchodzić 10 urodziny – gratulacje! Czy gdy te kilka lat temu ruszałeś z kanałem spodziewałeś się, że odniesie taki sukces?
Od początku liczyliśmy, że projekt spodoba się Polakom, jednak perspektywa 10 lat była dla mnie wtedy nieprzewidywalna. Mam wrażenie, że nikt się nie spodziewał w 2010 roku, że YouTube aż tak się rozrośnie w Polsce i stanie się telewizją dla mojej generacji.
Zobacz również
Skąd wziął się pomysł na kanał MTB? Dlaczego akurat zdecydowałeś się na taką tematykę?
Zawsze interesowała mnie historia, lubiłem teleturnieje i chciałem sprawdzić, ile Polacy pamiętają ze szkoły. Sam często uczyłem się na ostatnią chwilę tylko po to, aby zdać sprawdzian. W szkole spędzamy 12 lat – często nawet ponad 8 godzin dziennie jak dodamy korepetycje i odrabianie lekcji. Pytanie więc – czy uczymy się skutecznie odpowiednich tematów? Coraz bardziej zaprzątało mi głowę, stąd pomysł na program. Poza tym, nikt tego wcześniej nie robił na polskim YouTubie.
Przez te 10 lat z pewnością otrzymałeś miliony opinii, komentarzy od swoich odbiorców. Czy istnieje jakiś, który szczególnie zapadł Ci w pamięć?
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najbardziej zapadają mi w głowie komentarze młodych osób, które piszą: mam 11 lat i znam wszystkie poprawne odpowiedzi. Wtedy sobie myślę: ciekawe na jak długo i czy ta wiedza będzie przydatna w dorosłym życiu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Gdy ruszałeś ze swoim youtube’owym kanałem, czy wówczas przewidywałeś, że najpopularniejszymi liderami opinii mogą stać się użytkownicy mediów społecznościowych?
Instagrama wtedy nie było, TikToka tym bardziej. Natomiast widziałem jak YouTube rozwija się w USA i wiedziałem, że z paroletnim opóźnieniem pojawi się w Polsce, stąd też pomysł aby stworzyć MaturaToBzdura. Telewizja nigdy nie była popularna wśród młodych. Nie mieliśmy młodych idoli, podobnych do nas, tylko tych wymuskanych z małego ekranu. Dlatego alternatywa musiała powstać. Teraz to jest logiczne, że liczba obserwujących na Instagramie jest uniwersalną miarką popularności. Na początku to była aplikacja dla młodych fotografów. Internet zmienia świat mediów bardzo szybko i telewizja nie jest w stanie utrzymać nowego tempa.
Twój kanał przez te kilka lat stale ewoluował, nieco zmieniał swoją formę – co miało na to największy wpływ? Czy ktoś doradzał Ci w jakim kierunku warto pójść, czy raczej sam starałeś się podążać za aktualnymi trendami?
Cały czas myślimy jak ulepszać i się zmieniać. Jeśli YouTube jest twoją pasją i pracą to jest dużo czasu na obserwację i myślenie. Poza ulepszaniem sprzętu skupiamy się na tym, aby obok sondy ulicznej powstawały nowe formaty wideo, które są na pograniczu rozrywki i wiedzy. Aktualnie są jeszcze dwa formaty: Quiz House Challenge, w którym dwie znane osoby pojedynkują się poprzez naszą aplikację quizową Quiz House. Drugim formatem jest Czółko Wiedzowe w którym trzeba zgadnąć, jaki kraj lub postać historyczna jest na czole osób występujących.
Jak przez te 10 lat udało Ci się konsekwentnie budować Twój wizerunek i nieustannie tworzyć rozpoznawalny kanał, który stał się już marką?
Magiczna formuła jest prosta, ale nie łatwa. Trzeba konsekwentnie produkować i publikować odcinki, zważać na trendy oraz nie współpracować z markami, które nie pasują do naszej marki. My jako jedni z pierwszych youtuberów w Polsce przekroczymy granicę dekady, ale za 5 lat takich influencerów i youtuberów będzie już dużo. Jesteśmy nową telewizją i tu zostajemy.
Czy masz jakieś konkretne wytyczne, na podstawie których dobierasz swoich gości do Quiz House Challenge?
Chętna znana osoba, która lubi się pojedynkować na wiedzę. To tyle ;).
Opowiedz proszę, jak powstają poszczególne odcinki MTB? Czy masz z góry założony jakiś plan, jakie tematy będziesz poruszać w swoich filmach, czy starasz się też odwoływać do aktualnych wydarzeń?
Najpierw powstają pytania, które często konsultujemy na naszej grupie na Facebooku z fanami. Następnie idziemy na ulicę i reszta zależy od osób które spotkamy na ulicy. Czasami odwołujemy się do wydarzeń aktualnych w formie podpowiedzi. Na przykład – teraz obchodzimy 100 letnią rocznicę Bitwy Warszawskiej.
Czy miałeś kiedyś taką sytuację, że wyczerpały Ci się pomysły na nowe odcinki? 😉
To pytanie już mi zadano w 2010 roku po dziesięciu odcinkach opublikowanych na kanale. Odpowiedź wciąż brzmi nie i sądzę, że się nie zmieni. Nasz format nie jest wyczerpywalny, a nasz kanał tym bardziej.
Co Cię najbardziej inspiruje?
Mało jest kanałów z sondami ulicznymi na YouTubie. Osobiście lubię styl prowadzenia MaturaToBzdura przez komików. Antoni Syrek Dąbrowski, Kacper Ruciński i Piotrek Szumowski rewelacyjnie prowadzą interakcję z ludźmi. Bardzo się cieszę, że prowadzili MaturaToBzdura. Ponadto amerykański youtube jest bardzo ciekawy Philip de Franco i Casey Neistat tworzą wciągające treści.
Czy masz jakieś porady dla osób, które planują założyć swój kanał na YouTubie? O czym powinni zwłaszcza pamiętać?
Należy pamiętać, że trzeba pracować około 2 lata, aby osiągnąć sukces i że wcale nie tak łatwo dojść do poziomu, w którym można się utrzymać z YouTube, który w Polsce jest już z resztą dość mocno wypełniony. Może najpierw warto najpierw wypróbować TikToka, gdzie produkcja jest dużo prostsza.
Jakie są Twoje plany na przyszłość?
Aktualnie mamy nagranych odcinków MaturaToBzdura do maja więc czeka nas dużo montażu. Zaczynamy nagrywać też nowy sezon Quiz House Challenge i Czółka Wiedzowego. Ponadto będziemy rozwijali naszą aplikację Quiz House.