Katarzyna Sikora-Protasiuk
brand managerka i team leaderka w Kohai
Zobacz również
3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2021 roku w Polsce
Pierwsza kampania marketingowa, która przychodzi mi do głowy, gdy myślę o 2021 roku, to „Przejdźmy na Ty”. Tyskie okazało się mistrzem w łączeniu i to pod wieloma względami. Reklama w „Newsweeku” i „Sieci” zostanie zapamiętana na długo w marketingowym świecie. Świąteczna kontynuacja idei tej kampanii, czyli pociąg w Żywcu również. Marka pokazała, że potrafi robić marketing i na poważnie, i z przymrużeniem oka.
Kampania, o której wręcz należy wspomnieć w kontekście 2021, to „Jestem Kobietą” YES. Zrobiło się o niej głośno, gdy TVP odmówiło emisji spotu reklamowego. A z pewnością warto się mu przyjrzeć. W końcu mamy do czynienia z marką, która zrywa ze stereotypowym wizerunkiem płci pięknej i pokazuje różne typy kobiet. Choć wiele marek sięgało już po podobny przekaz, to wydaje się, że YES zrobiło to w punkt. Spot porusza tematykę ciałopozytywności, różnych stron macierzyństwa czy LGBT. Jednym słowem — dzieje się!
W top 3 nie mogło zabraknąć też kampanii „Jak Mata przejął Maka”. Choć współpraca Maty i McDonald’s wywołała spore kontrowersje, to w dużej mierze właśnie na tym polegała jej siła. To zresztą niejedyny przykład wykorzystania wizerunku rapera w kampaniach reklamowych w 2021 roku. Wystarczy wspomnieć piosenkę Sobla i Sanah, która ma w serwisie YouTube już ponad 48 milionów odsłon i została nagrana na potrzeby Mastercard. Takich współprac było znacznie więcej, co tylko pokazuje, że w centrum zainteresowania licznych marek coraz częściej znajdują się młodzi ludzie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na content marketing
Z pewnością wciąż będzie to pandemia. Choć nieco się już do niej przyzwyczailiśmy, a niektórzy nawet przestają zwracać na nią uwagę, to nie da się ukryć, że przenieśliśmy się do sieci i na razie czujemy się w niej dobrze. Także i większość wydarzeń nadal odbywa się online, a liczba webinarów stale rośnie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Raport IAB Polska „Content Marketing” również nieco namieszał w contentowym świecie. Podobnie jak wydany raport przez Content Marketing Institute. Wypowiedziane zostało to, co do tej pory często bywało ignorowane: całe mnóstwo firm nie ma strategii contentowej i działa po omacku. Co więcej, znaczna część z nich nawet nie wie, jak mierzyć skuteczność działań contentowych. I nagle wszyscy zaczęli się bardziej przyglądać swoim kampaniom. To na pewno zmiana na plus.
Warto wspomnieć też o oficjalnym pojawieniu się Tik Toka w Polsce. Na początku 2021 roku świętowano otwarcie biura w Warszawie. Na konferencji skupiono się wokół biznesowych aspektów wykorzystania platformy. Nie da się ukryć, że ten rok w dużej mierze należał do Tik Toka. Świadczy o tym nie tylko ilość pobrań aplikacji czy nowych użytkowników, ale i rosnący trend na tiktokerów, których zasięgi biją na głowę chociażby Instagramerów.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2022 roku
Nie da się ukryć, że ilość produkowanego contentu jest wprost ogromna. Coraz trudniej walczyć o uwagę użytkownika. Wpisy poradnikowe, do których przywykliśmy, nie mają już dawnej mocy. Copywriterów zaczynają zastępować specjaliści i eksperci. Teksty medyczne piszą lekarze a prawnicze adwokaci. Specjalistyczny content nabiera zatem znaczenia. To wymóg, do którego trzeba się dostosować.
Analityka to słowo, które część contentowców nadal przeraża. Musimy przestać myśleć o osobach zajmujących się content marketingiem, jak o humanistach z duszą na ramieniu. Liczą się tylko twarde dane. W 2022 roku jeszcze większy nacisk trzeba położyć na analitykę w content marketingu. I choć mierzalność działań świadomościowych bywa trudna, to jest możliwa.
Personalizacja contentu, recykling i RTM-y. W 2022 konieczne jest wdrożenie podejścia data driven.
Nowinki technologiczne a content marketing w 2022 roku
Podobnie, jak w latach ubiegłych, wciąż czekamy na pojawienie się ciekawych kreacji, które wykorzystują rozszerzoną rzeczywistość. Pierwsze tego rodzaju kampanie już się pojawiły, czuć jednak niedosyt.
Nadal jest także szansa na rozwój wyszukiwania głosowego i asystentów głosowych. W Polsce na razie nie widać dużego zainteresowania tym tematem. Być może to się zmieni, a może na zawsze pożegnamy nadzieje tym związane.
Artykuł powstał we współpracy z agencją Kohai.