Foto: shutterstock.com / Jedno wiemy na pewno – będziesz żałował, że twój seowiec nie ma czterech rąk
Jak barwnie opisuje to Jay Baer – „SEO to Dziki Zachód, tylko z większą ilością Excela, nie ma w zasadzie jasnych zasad, jest niewiele „jedynych słusznych” odpowiedzi i nie ma bariery wejścia.”. Od ciebie zależy, czy zatrudnisz samotnego rewolwerowca czy drużynę dzielnych szeryfów. A musisz jeszcze uważać na szemranych ekspertów i nieuczciwe firmy psujące opinię branży.
Zobacz również
Od czego musisz zacząć? Na początek zadaj sobie dwa pytania. Pierwsze to czego dokładnie szukasz? Zależy ci na prostym audycie, dużej kampanii content marketingowej, czy może zdjęciu kary nałożonej przez Google (np. za złe linki)? To ważne, bo czym innym będzie szukanie współpracownika do zamknięcia konkretnego projektu, a czym innym długoterminowa kolaboracja. Drugie ważne pytanie to, ile chcesz zainwestować w SEO? Masz niebagatelny budżet, czy może jesteś w stanie przeznaczyć na pozycjonowanie jedynie niewielkie środki?
Potem nadejdzie czas poszukiwań. Ale jak wybrać tę jedyną firmę, lub jak zatrudnić pracownika? Wbrew pozorom zasady są tu łudząco podobne. Najważniejsza z nich to ta, że nie możemy kierować się gierkami, które są często pustymi pozorami. Wybitnie piękna strona internetowa agencji SEO, a także wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na hasło “SEO xxx” (gdzie “xxx” to miasto), nie oznaczają automatycznie, że masz do czynienia z prawdziwymi profesjonalistami.
Tak samo rzucanie przez specjalistę pozycjonera tajemniczych eksperckich słów na rozmowie o pracę. Nie musi to znaczyć, że zna się na rzeczy, może po prostu chce ci zaimponować czymś, na czym się nie zna, ale wie, że trudno będzie ci to sprawdzić. Dlatego zarówno zatrudniając agencję jak i specjalistę najlepiej kierować się poleceniami, zapytać o konkretne case’y, czy poprosić o niewielką konsultację.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
To jednak jeszcze daleko przed tobą. Na początku trzeba rozważyć: agencja SEO, czy specjalista SEO w firmie?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Specjalista SEO na miejscu
Plusy
- Jest na miejscu. Możesz z nim konsultować swoje wątpliwości łatwiej niż przez telefon czy mejle. Będziesz też mieć większą kontrolę nad swoimi projektami SEO. Możesz też dzięki pracownikowi pod ręką szybciej reagować na zmiany.
- Zajmuje się tylko twoją stroną. Dobrze pozna jej specyfikę i dowie się dogłębnie o pracy innych ważnych działów oraz prędzej zrozumie kluczowe problemy na styku różnych dziedzin.
Minusy
- Nie musi wiedzieć wszystkiego o pozycjonowaniu. Jedna osoba może być świetnym audytorem, ale gorzej radzić sobie z przygotowaniem strategii content marketingowej. Inny ekspert świetnie będzie pisał, ale może nie potrafić przekazać swojej wiedzy innym – a zależy ci, by nauczył seo copywritingu innych pracowników. Agencja SEO ma tu zawsze przewagę – co dwie głowy to nie jedna. Zaufanie jednej osobie, że spełni wszystkie twoje potrzeby, może się źle skończyć.
- Najczęściej pracownik na miejscu będzie droższy. Jeśli zajmuje się jedną stroną przez 8 godzin dziennie może to być spory wydatek w budżecie – pensje specjalistów SEO nie należą do najniższych. Trzeba również pamiętać o czasie, który poświęcisz na rekrutację, przeszkolenie, nowe biurko etc. Oczywiście koszty rozłożą się, jeśli masz więcej stron.
Agencja SEO
Plusy
- Najczęściej ma większe kompetencje. SEO to potężna i z każdym rokiem co raz pojemniejsza dziedzina e-marketingu. Trudno znaleźć jednego SEOmnibusa. Zespoły uzupełniają się, wymieniają się doświadczeniem, pomagają sobie w razie potrzeby.
- Mogą porównywać swoją pracę na różnych case’ach, które poznają u innych klientów. Uczą się i inspirują różnorodnymi zagadnieniami. Jeśli mogą przy twojej stronie trafić na jakiś problem, to pamiętaj, że prawdopodobnie już na niego trafili u innego klienta.
- Agencje są najczęściej tańsze. Rozkładają pracę efektywniej na wielu pracowników. Mogą też oszczędzać na zaufanych podwykonawcach i rozkładają koszty zakupu licencji specjalistycznego oprogramowania ułatwiającego pracę SEOwcom.
Minusy
- Praca zdalna zawsze ma swoje ograniczenia. Kontakt przez mejle i telefony dla wielu jest najczęściej trudniejszy.
- To związek poligamiczny. Możliwe, że czasem będziesz musiał poczekać na swoją kolej. Więc jeśli jesteś kimś, kto musi wszystko kontrolować ręcznie, będzie to dla ciebie problem.
Co więc wybierzesz? Agencję SEO, czy specjalistę SEO na miejscu?
Maciej Woźniak
Partner zarządzający w agencji Whites
Agencja Whites specjalizuje się we wdrażaniu strategii White Hat SEO i kampanii Content Marketingowych. Z marketingiem internetowym związany od 8 lat. Wcześniej związany z Agorą, gdzie pracując na stanowisku specjalisty ds. SEM optymalizował i pozycjonował serwisy Gazeta.pl oraz prowadził kampanie AdWords. W latach 2009-2012 roku odpowiedzialny za rozwój SearchLabu – agencji marketingu w wyszukiwarkach działającej w ramach Agory.