Jaka jest specyfika rosyjskiej branży, czym się wyróżnia?
Rosyjska branża komunikacji cechuje się zakończeniem czasów dominacji dużych, lokalnych graczy rynkowych, działających od lat 90. Ich miejsce zajmują międzynarodowe agencje, mające głęboką ekspertyzę oraz giętkość w wyniku tego, że obsługują różne rynki. Tradycyjna zaleta lokalnych agencji – długotrwałe związki z graczami rynkowymi – jest czynna w aktualnej sytuacji gospodarczej, ale ta zaleta ustępuje przed podejściem systemowym, oferowanym przez agencje międzynarodowe.
Czego obecnie najbardziej brakuje w działaniach komunikacyjnych na rynku rosyjskim? Co jest najtrudniejszego w skutecznym prowadzeniu tego typu działań?
Rosjan wyróżnia stała nieufność do propagandy i nie w pełni wiarygodnej informacji. Głównym wyzwaniem więc jest skłonić klienta do wybrania strategii maksymalnej transparentności i przejścia od sloganów do otwartej komunikacji.
Zobacz również
Które z działań komunikacyjnych sprawdzają się najlepiej na rynku rosyjskim? Jaki przekaz i jakie jego formy najlepiej trafiają do rosyjskiego odbiorcy?
Sytuacja na rynku zasadniczo się zmieniła w ciągu ostatnich 5 lat. Telewizja jest obecnie w upadku, coraz większą wagę mają cyfrowe kanały komunikacji. Dzisiaj każda kampania PR, nawet B2B, zawiera element feedbacku i komunikacji w social media. Ważne znaczenie mają programy społeczne, programy w segmencie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zdrowego trybu życia.
Jaki jest rosyjski konsument? Czym się charakteryzuje? Czym wyróżniają się rosyjskie marki?
Jedną z najważniejszych charakterystycznych cech rosyjskiego konsumenta jest emocjonalność. Nie wystarczą mu same racjonalne argumenty.
Jeśli chodzi o marki, począwszy od wyszukiwarek internetowych, po segment Food&Beverage istnieje wiele rosyjskich marek tradycyjnie silniejszych od zagranicznych. Dwa segmenty, w których przegrywamy konkurencję to produkcja aut oraz sprzęt gospodarstwa domowego. Mamy przewagę w branży technologicznej, mamy unikatowe programy antywirusowe, rozwiązania technologiczne dla blockchain itd.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Jak wygląda edukacja marketingowców w Rosji, skąd czerpią oni wiedzę?
Kieruję katedrą reklamy i PR na Rosyjskim Państwowym Uniwersytecie Społecznym ponad 10 lat. Wszystkie najlepsze uczelnie w kraju, np. Moskiewski Uniwersytet Państwowy, Moskiewski Państwowy Uniwersytet Lingwistyczny, Wyższa Szkoła Gospodarki, Petersburski Uniwersytet Państwowy i kilkadziesiąt innych mają wydziały do spraw komunikacji. Mamy tyle wykształconych zawodowców, że w najbliższym czasie każda firma będzie miała dobrego menedżera do spraw PR.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakie trendy w komunikacji występują obecnie na rynku rosyjskim, a jakich możemy się spodziewać?
Najnowsze trendy to transparentność, wykorzystanie nowych mediów oraz decentralizacja. Widzimy też, że poprawność językowa pada ofiarą prędkości, z jaką dostarczane są informacje. Ważniejsze jest ich jak najszybsze dostarczenie, a nie ich rzetelność.
W tym roku odbywa się już 6 edycja konkursu Eventiada Awards. Powiedz kilka słów o samym konkursie, czym jest, czym się charakteryzuje na tle innych tego typu konkursów?
Eventiada Awards to partner IPRA GWA w Europie Wschodniej. Eventiada jest częścią Leadership Dialogue Forum – największego szczytu ekspertów z branży komunikacji i młodych studentów i uczniów dążących do rozwoju w tej branży. To jest chyba najważniejsze. W ramach forum przebiega międzynarodowa wymiana wiedzy pomiędzy liderami strefy PR współczesności i przyszłości.
W zeszłym roku dostaliśmy więcej niż 100 aplikacji z różnych miast na terenie Rosji i Europy Wschodniej, w tym z Polski. Zgłosili się do udziału przedstawiciele Uniwersytetu Warszawskiego. Serdecznie zapraszamy Polaków do wzięcia udziału w Eventiada Awards i Leadership Dialogue Forum w tym roku.
Jak oceniasz zgłoszone w tym roku w konkursie prace i ich poziom?
Nabór wniosków trwa do 13 października, na razie dostaliśmy zaledwie ich połowę, ale poziom jest doskonały. W zeszłym roku dostaliśmy więcej niż 800 zgłoszeń, z czego 10% z nich było wybitne, a inne 10% – bardzo słabe. Każdy ma szansę na udział w konkursie, często prace studenckie są na równym poziomie, z kreatywnego punktu widzenia, z projektami agencji państwowych. Bardzo to nas cieszy.
O rozmówcy:
Aleksiej Safronow
Prezes Eventiada IPRA Golden World Awards (GWA), Dyrektor generalny grupy komunikacyjnej Orta (Orta Consulting, Elefante)
Alieksiej jest prezesem Leadership Dialogue Forum – największego w Europie Wschodniej szczytu liderów pokoleń, w celu wymiany wiedzy w sprawie współczesnych trendów w mediach, przywództwie i komunikacji. Jest także założycielem Eventiada Awards (pierwsza edycja odbyła się w 2011 r.), partnera IPRA GWA w Europie Wschodniej.
Alieksiej posiada ponad 15 lat doświadczenia w kierowaniu kampaniami w branży komunikacji strategicznej, PR, współdziałaniu z organami władzy i marketing communications, w tym przeprowadzenia dużych kampanii B2B. Laureat nagród Kotler Awards, Najlepszy media-menedżer Rosji. Członek rosyjskich stowarzyszeń zawodowych: Rosyjskie Stowarzyszenie do spraw PR (РАСО), Stowarzyszenie dyrektorów do spraw komunikacji i mediów korporacyjnych (АКМР), Rosyjskiego stowarzyszenia na rzecz usług marketingowych (РАМУ), Stowarzyszenia rosyjskich agencji komunikacyjnych (АКАР), Stowarzyszenia menedżerów Rosji (АМР).