Alkohol szkodzi zdrowiu – Irlandia wprowadza na etykietach nowe ostrzeżenia, które oburzają Włochów

Alkohol szkodzi zdrowiu – Irlandia wprowadza na etykietach nowe ostrzeżenia, które oburzają Włochów
Alkohole w Irlandii będą opatrzone nowymi etykietami. Na butelkach pojawi się ostrzeżenie o zagrożeniu związanym z piciem alkoholu. Takie rozwiązanie zbulwersowało Włochów, którzy obawiają się o wpływ przepisów na ich rynek winiarski.
O autorze
2 min czytania 2023-01-24

fot. depositphotos.com

Irlandia ostrzega konsumentów

Komisja Europejska zaakceptowała propozycję władz Irlandii, które postanowiły wprowadzić nowe zasady oznakowania napojów alkoholowych. Na butelkach z winem i wszelkiego rodzaju trunkami pojawi się napis o treści „Spożycie alkoholu powoduje choroby wątroby”. Podobnie jak na etykietach papierosów, na butelkach pojawią się też ostrzeżenia o tym, że alkohol zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów, a spożywany przez kobiety w ciąży stanowi zagrożenie dla płodu.

Ponadto przepisy wymagają, aby producenci zamieszczali informacje o zawartości alkoholu w produkcie oraz informowali o stronie internetowej askaboutalcohol.ie poświęconej tematyce zdrowia i alkoholu.

Zmiany zostają wprowadzone w odpowiedzi na niepokojące dane dotyczące nadmiernej konsumpcji wysokoprocentowych napojów przez Irlandczyków. Badania pokazują, że aż co dziesiąte dziecko w Irlandii przychodzi na świat z alkoholowym zespołem płodowym (FAS), a na oddziałach onkologicznych co roku pojawia się 1000 pacjentów chorych na choroby nowotworowe związane ze spożywaniem alkoholu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Włosi oburzeni „niebezpiecznym precedensem”

Okazuje się, że nowy sposób oznakowania etykiet nie przypadł do gustu władzom Włoch – jednego z największych producentów wina w Europie. Tamtejszy wicepremier i minister spraw zagranicznych – Antonio Tajani – określił decyzję Irlandii jako „absurdalną”. Co więcej, wraz z włoskim ministrem rolnictwa – Francesco Lollobrigidą wystosował list do komisarza UE ds. rynku wewnętrznego i usług z prośbą o interwencję „w obronie prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, zgodnego z prawodawstwem UE”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ministrowie podnoszą głos sprzeciwu z obawy przed negatywnym wpływem nowego oznakowania na cały sektor produkcji win we Włoszech. Ponadto zauważają, że decyzja może mieć znaczenie dla wewnętrznego rynku Unii Europejskiej i wolnego przepływu towarów.

Zdaniem polityków, istotną kwestią w tej sprawie jest branie pod uwagę „różnicy między umiarkowanym spożyciem a nadużywaniem alkoholu”. Zdaniem MSZ w Rzymie należy odpowiednio edukować obywateli w zakresie odpowiedzialnego spożywania alkoholu.

– Włochy popierają działania na rzecz informowania i edukowania konsumentów w kwestii odpowiedzialnych zachowań i świadomych wyborów, ale bez podejmowania krajowych kroków o charakterze arbitralnym – napisali szefowie resortów.

Norwegia też oznaczy alkohole?

Od czasu pandemii w Norwegii odnotowano spory wzrost sprzedaży alkoholu. W styczniu 2022 r. norweski rząd wydał nową strategię dotyczącą alkoholu, według której w kraju do 2025 roku spożycie alkoholu ma zmniejszyć się o 10%.

Już w zeszłym roku Generalna Dyrekcja Zdrowia (Helsedirektoratet) wydała zalecenie dotyczące etykietowania alkoholu informacjami o jego szkodliwości i przekazała ministerstwu ponad 30-stronicowe pismo zawierające rekomendacje.

Kilka dni temu norweska minister zdrowia wróciła do dyskusji na temat umieszczania ostrzeżeń zdrowotnych na butelkach. Ingvild Kjerkol poprosiła Generalną Dyrekcję Zdrowia o podanie konkretnych propozycji oznaczeń, jakie mogłyby widnieć na etykietach win czy innych napojów alkoholowych.

PS. „Smashed” zniechęca młodych do sięgania po alkohol

W Polsce ruszył międzynarodowy program edukacyjny „Smashed”, który ma przekonać uczniów do zmiany postaw i zachowań, z drugiej – pomóc nauczycielom w edukacji.

PS 2. Martha Stewart w ironicznej i kontrowersyjnej reklamie wódki

W spocie Tito’s Handmade Vodka pokazano Amerykanom, jak wykorzystać wódkę do… prac domowych. A to wszystko w czasie trwania Trzeźwego Stycznia (Dry January), kiedy wiele osób decyduje się na abstynencję od alkoholu.