fot. depositphotos.com
Irlandia ostrzega konsumentów
Komisja Europejska zaakceptowała propozycję władz Irlandii, które postanowiły wprowadzić nowe zasady oznakowania napojów alkoholowych. Na butelkach z winem i wszelkiego rodzaju trunkami pojawi się napis o treści „Spożycie alkoholu powoduje choroby wątroby”. Podobnie jak na etykietach papierosów, na butelkach pojawią się też ostrzeżenia o tym, że alkohol zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów, a spożywany przez kobiety w ciąży – stanowi zagrożenie dla płodu.
Zobacz również
Ponadto przepisy wymagają, aby producenci zamieszczali informacje o zawartości alkoholu w produkcie oraz informowali o stronie internetowej askaboutalcohol.ie poświęconej tematyce zdrowia i alkoholu.
Zmiany zostają wprowadzone w odpowiedzi na niepokojące dane dotyczące nadmiernej konsumpcji wysokoprocentowych napojów przez Irlandczyków. Badania pokazują, że aż co dziesiąte dziecko w Irlandii przychodzi na świat z alkoholowym zespołem płodowym (FAS), a na oddziałach onkologicznych co roku pojawia się 1000 pacjentów chorych na choroby nowotworowe związane ze spożywaniem alkoholu.
Włosi oburzeni „niebezpiecznym precedensem”
Okazuje się, że nowy sposób oznakowania etykiet nie przypadł do gustu władzom Włoch – jednego z największych producentów wina w Europie. Tamtejszy wicepremier i minister spraw zagranicznych – Antonio Tajani – określił decyzję Irlandii jako „absurdalną”. Co więcej, wraz z włoskim ministrem rolnictwa – Francesco Lollobrigidą wystosował list do komisarza UE ds. rynku wewnętrznego i usług z prośbą o interwencję „w obronie prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, zgodnego z prawodawstwem UE”.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Assurda la decisione dell’Irlanda di introdurre un’etichetta per tutte le bevande alcoliche, incluso il vino italiano. Nonostante la contrarietà del PE. Scelta che ignora la differenza tra consumo moderato e l’abuso di alcol. Chiederò l’intervento della Commissione Ue sul @wto. — Antonio Tajani (@Antonio_Tajani) January 12, 2023
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ministrowie podnoszą głos sprzeciwu z obawy przed negatywnym wpływem nowego oznakowania na cały sektor produkcji win we Włoszech. Ponadto zauważają, że decyzja może mieć znaczenie dla wewnętrznego rynku Unii Europejskiej i wolnego przepływu towarów.
Zdaniem polityków, istotną kwestią w tej sprawie jest branie pod uwagę „różnicy między umiarkowanym spożyciem a nadużywaniem alkoholu”. Zdaniem MSZ w Rzymie należy odpowiednio edukować obywateli w zakresie odpowiedzialnego spożywania alkoholu.
– Włochy popierają działania na rzecz informowania i edukowania konsumentów w kwestii odpowiedzialnych zachowań i świadomych wyborów, ale bez podejmowania krajowych kroków o charakterze arbitralnym – napisali szefowie resortów.
Norwegia też oznaczy alkohole?
Od czasu pandemii w Norwegii odnotowano spory wzrost sprzedaży alkoholu. W styczniu 2022 r. norweski rząd wydał nową strategię dotyczącą alkoholu, według której w kraju do 2025 roku spożycie alkoholu ma zmniejszyć się o 10%.
Już w zeszłym roku Generalna Dyrekcja Zdrowia (Helsedirektoratet) wydała zalecenie dotyczące etykietowania alkoholu informacjami o jego szkodliwości i przekazała ministerstwu ponad 30-stronicowe pismo zawierające rekomendacje.
Kilka dni temu norweska minister zdrowia wróciła do dyskusji na temat umieszczania ostrzeżeń zdrowotnych na butelkach. Ingvild Kjerkol poprosiła Generalną Dyrekcję Zdrowia o podanie konkretnych propozycji oznaczeń, jakie mogłyby widnieć na etykietach win czy innych napojów alkoholowych.
PS. „Smashed” zniechęca młodych do sięgania po alkohol
W Polsce ruszył międzynarodowy program edukacyjny „Smashed”, który ma przekonać uczniów do zmiany postaw i zachowań, z drugiej – pomóc nauczycielom w edukacji.
PS 2. Martha Stewart w ironicznej i kontrowersyjnej reklamie wódki
W spocie Tito’s Handmade Vodka pokazano Amerykanom, jak wykorzystać wódkę do… prac domowych. A to wszystko w czasie trwania Trzeźwego Stycznia (Dry January), kiedy wiele osób decyduje się na abstynencję od alkoholu.