Pandemia boleśnie pokazała, że bez dystrybucji w online nie przetrwają nawet największe międzynarodowe marki. Dlatego wejście Amazona do Polski było szeroko komentowane w branży e-commerce. Gigant Bezosa to jednak nie jedyny tego typu serwis nad Wisłą – pozycji lidera na rynku od lat broni Allegro. W który z kanałów powinien zainwestować polski przedsiębiorca?
Wejście firmy na marketplace typu Amazon czy Allegro to dobry sposób na przetestowanie sprzedaży w online, która w dzisiejszych czasach jest nieodłączną częścią prowadzenia biznesu. Tego typu krok generuje mniejsze koszty niż rozwój własnego sklepu internetowego, jednak bez wątpienia wymaga przygotowania. Stopień tego przygotowania zależy od wielu czynników – poziomu rozwoju firmy, branży, kraju produkcji czy właśnie wybranego marketplace’u. Allegro i Amazon gruntownie się od siebie różnią i dlatego wejście na daną platformę także wymaga odmiennego podejścia.
Allegro – co oferuje najpopularniejszy polski marketplace?
Według badań przeprowadzonych przez IRCenter w 2020 roku, ponad ⅓ Polaków rozpoczyna poszukiwania zakupowe od platform handlowych. Wśród nich 94% osób wskazuje Allegro – to największa i najbardziej znana platforma e-commerce w kraju. Nie dziwi zatem, że tak wielu przedsiębiorców kusi perspektywa pojawienia się tam ze swoim asortymentem. Pod wieloma względami jest to dobra decyzja. Allegro sprawdzi się na każdym etapie istnienia firmy – niezależnie od tego, czy dopiero rozkręcamy działalność, szukamy dodatkowego kanału sprzedaży czy wsparcia dla sklepu online. Allegro oferuje bardzo szeroki wachlarz kategorii produktów: od elektroniki, przez modę i wystrój wnętrz, kończąc na sporcie, turystyce czy żywności. To miejsce dobre dla każdej branży.
Zobacz również
Jak wejść ze sprzedażą na Allegro?
Bariera wejścia na Allegro jest bardzo niska. Wystarczy zarejestrować konto firmowe, przejść poprawnie weryfikację obejmującą numer konta oraz adres e-mail i już możemy zacząć tworzyć ofertę. Jednak jeśli myślimy poważnie o rozwoju firmy w e-commerce, już na tym etapie powinniśmy szukać narzędzi do optymalizacji sprzedaży, zarządzania zamówieniami, wysyłką i relacjami z klientem. Popularność Allegro jest bowiem jednocześnie jego zaletą i wadą – oprócz konsumentów jest tu też gęsto od konkurencji.
Warto pamiętać, że sprzedaż na Allegro jest zbudowana wokół sprzedawców. Przeglądając oferty możemy zaobserwować, że główny nacisk kładziony jest na oceny. W odróżnieniu od Amazona, od razu wiemy, od kogo kupujemy dany produkt, jakie oceny otrzymał sprzedawca i jak prezentują się jego inne oferty. To sprawia, że dany produkt może być wystawiany wielokrotnie przez różnych sprzedawców. Firmy, przy odpowiednio szerokim asortymencie, mają możliwość zatrzymania klientów wewnątrz swoich ofert. Dodatkowo klienci w łatwy sposób mogą dodać produkty od danego sprzedawcy do jednego zamówienia.
Amazon w liczbach
Amazon to niekwestionowany lider w e-commerce i największy marketplace na świecie. Ze swoją ofertą wystawia się na nim ponad 1,9 miliona zarejestrowanych sprzedawców. Gigant z Seattle zatrudnia łącznie przeszło 400 tysięcy osób i posiada 170 własnych magazynów, w których oferuje realizację zamówień dla sprzedawców w programie Fulfillment by Amazon. Co ważne, 89% kupujących ufa Amazonowi, co przekłada się na wybór tej platformy nad inne. Te liczby robią wrażenie i rysują przed nami ogrom możliwości, które wiążą się ze sprzedażą przez wspomniany marketplace. Informacja o pojawieniu się Amazona w Polsce zelektryzowała rynek e-commerce. Jak więc wygląda proces wejścia na Amazona krok po kroku i czym wystawianie swojej oferty na tej platformie różni się od Allegro?
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jak zacząć sprzedawać na Amazonie?
Decyzja o starcie sprzedaży na Amazonie nie może być podjęta z dnia na dzień. W przeciwieństwie do Allegro, globalny gracz wymaga od sprzedających przygotowania od strony prawnej (rejestracja marki w przypadku własnych brandów), księgowej (rejestracja do VAT w krajach, w których działa Amazon) czy logistycznej (np. kalkulacja kosztów kosztów wysyłek do innych krajów, która ma kluczowy wpływ na marżowość). Nie jest więc to dobry wybór dla firm, które chcą zacząć działać w internecie od zaraz, ani dla tych, które nie planują skalować biznesu na inne rynki. Największą przewagą Amazona nad Allegro jest bowiem jego globalność. W samej Europie marketplace oferuje 8 rynków (Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania, UK, Holandia, Szwecja i Polska).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Amazon pozwala sprzedawać praktycznie wszystko, jednak dla niektórych kategorii (na przykład związanych z jedzeniem) produktów konieczne są dodatkowe zgody. O czym jeszcze powinniśmy pamiętać, planując wejście na ten marketplace:
- Amazon pozwala na sprzedaż własną poprzez konto na SellerCentral oraz sprzedaż do Amazona jako Vendor. W przypadku SellerCentral sami zakładamy konto i prowadzimy sprzedaż B2C (możemy też wtedy korzystać z wspomnianych wyżej magazynów). Amazon Vendor to sprzedaż hurtowa B2B do Amazona, który odsprzedaje towary dalej.
- Jeśli chcemy wystawiać się jako producent, musimy zarejestrować się w EUIPO – Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, czyli innymi słowy zadbać o to, aby nasze produkty były „nasze” także w prawnym rozumieniu tego słowa. Dopiero po rejestracji Amazon Brand Registry dopuści je do sprzedaży.
- Jeżeli wybieramy opcję resellera, podpinamy się do kodu EAN. W odróżnieniu od Allegro, na Amazonie dany produkt nie może być wystawiany wiele razy. Sprzedawcy walczą o produkt z danym kodem EAN poprzez wygrywanie Buy Boxa. Buy Boxem określa się ramkę po prawej stronie na karcie produktu, gdzie jest przedstawiona cena, opcja „dodaj do koszyka”, informacje o wysyłce oraz dane sprzedawcy. Klient na Amazonie często nie wie, od kogo kupuje, skupia się na produkcie. Dlatego tak ważne jest, kto finalnie zajmie miejsce w Buy Boxie.
Podsumowanie – Amazon czy Allegro?
Allegro i Amazon to dwa bardzo różne marketplace’y, więc wybór konkretnego zależy od naszych celów biznesowych. Allegro sprawdzi się wtedy, kiedy zależy nam na szybkim i ekonomicznym starcie z ofertą w online. Jak wspomnieliśmy wyżej, nie potrzebujemy dużego zaplecza technologicznego czy przeszkolonej księgowości, żeby zacząć sprzedawać na tej platformie. Warto też pamiętać o niezachwianej pozycji lidera wśród polskich e-commerce, której Amazon długo nie zagrozi. Sprzedaż na Allegro daje nam też możliwość sprawdzenia się na tle konkurencji, a jakość transakcji jest mierzona przez algorytmy, które biorą pod uwagę czas realizacji zamówień, oceny klientów, czy czas reakcji na zapytania. Warto jednak wspomnieć o tym, że na Allegro każdy sprzedawca odpowiada za swoje oferty. Ten sam produkt u każdej firmy może być zaprezentowany w różny sposób (bardziej atrakcyjne zdjęcia, lepsza cena). To różnica w stosunku do Amazona, gdzie pod jeden produkt podpinani są pod to rózni sprzedawcy.
O Amazonie powinny pomyśleć te firmy, które planują skalowanie biznesu na zagranicznych rynkach, bo gigant nie planuje zwalniać tempa jeśli chodzi podbój kolejnych krajów. Jednak globalna skala to zarówno wada i zaleta Amazona. Po pierwsze, zbyt szybki wzrost może spowodować braki magazynowe. Po drugie, musimy pamiętać o przestrzeganiu przepisów podatkowych w danym kraju czy umiejętnym szacowaniu kosztów dostaw. Po trzecie, powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy nie konkurujemy bezpośrednio z Amazon Retail, bo ta walka jest często z góry skazana na porażkę.
Bez względu na to, czy wybierzemy Amazon czy Allegro, przed uruchomieniem sprzedaży powinniśmy dokładnie przemyśleć nasze cele biznesowe i dopasować do nich strategię działalności na danej platformie.
Autor: Przemysław Brejwo, head of marketplace w Grow Now