Przypomnijmy, że od stycznia br. obowiązują przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, której celem jest m.in. uregulowanie kwestii związanych z opiniami konsumentów. Sprzedawcy, którzy umożliwiają wystawianie recenzji, powinni podać, czy je weryfikują, w jaki sposób sprawdzają ich autentyczność oraz czy zamieszczają je wszystkie.
Z uwagi na to, jak popularnym zjawiskiem jest wystawianie fałszywych opinii, UOKiK postanowił intensywnie walczyć z tym problemem. W lutym br. Prezes UOKiK nałożył karę w wysokości 40 tys. zł na jedną z poznańskich agencji marketingowych, która zajmuje się usługami marketingowymi, w tym również pozyskiwaniem opinii do wizytówek Google. W wyniku postępowania ustalono, że przedsiębiorca umyślnie wprowadzał konsumentów w błąd, publikując fikcyjne opinie w wizytówkach Google Maps.
Zobacz również
W listopadzie br. rozpoczęło się także postępowanie wobec firmy Best-Review z Leszna za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie.
Allegro wprowadza zmiany
Zgodnie z badaniami Mediapanel (udostępnionymi przez portal wirtualnemedia.pl) dla czołowych platform e-commercowych w Polsce w październiku 2023 roku, Allegro posiada ok. 18,9 mln realnych użytkowników. Oznacza to, że w naszym kraju żadna inna platforma e-commerce nie ma takiego znaczenia jak Allegro. Wiele badań wykazuje również, że Polacy, decydując o tym, jaki produkt kupią, nadal kierują się w dużej mierze opiniami innych konsumentów.
System wystawiania opinii produktowych na Allegro pozwalał dotychczas na umieszczenie recenzji danego produktu przez każdą osobę, która posiadała konto na platformie. Proces publikowania recenzji przy danym produkcie ma się jednak zmienić. 23 listopada br. Allegro poinformowało, że opinie będą mogli publikować klienci, którzy realnie dokonali zakupu za pośrednictwem platformy (w ciągu ostatnich 12 miesięcy), opłacili je i odebrali. Cel jest jeden: ograniczenie liczby zakładanych kont w celu wystawiania fałszywych recenzji.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Bez zmian pozostaje to, że poza napisaniem opinii, kupujący mogą ocenić konkretne opinie, poprzez przyznanie jej kciuka w górę lub kciuka w dół. Na tej podstawie opinie są sortowane od najbardziej do najmniej pomocnych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS Dyrektywa Omnibus i opinie w sklepach internetowych nie takie oczywiste dla sprzedawców
Od 1 stycznia 2023 roku zaczęła obowiązywać dyrektywa Omnibus, która m.in. ma na celu zwiększenie transparentności na rynku e-handlu. Obowiązek informacji o weryfikacji opinii w sklepie internetowym jest jedną z nowych zmian, a mimo to może budzić pytania sprzedawców. Czy wolno nie publikować negatywnych opinii? Co z opiniami wystawionymi przed 1 stycznia 2023?