Okazuje się, że ostatnie zmiany w algorytmie decydującym o tym, jakie posty widzą użytkownicy serwisu wpłynęły na spadek zasięgu fan page’y rozumianego jako liczba unikalnych użytkowników, którym została wyświetlona jakakolwiek treść dotycząca fan page’a (np. post, powiadomienie o aktywności znajomego, ale także reklama). Zmienia się także wskaźnik “mówią o tym”. Po chwilowym wzroście aktywności związanych ze stronami obserwujemy spadek.
Catnapoleon.com wziął pod uwagę 100 największych stron na świecie i 100 największych fan page’y w Polsce. W sumie ponad 2,8 mld razy użytkownicy Facebooka “lajkowali” je godząc się na otrzymywanie postów z tych stron na swoim profilu. Wzięliśmy pod uwagę okres od początku września do końca października. W tym czasie zasięg postów i zaangażowanie fanów na stronach firmowych najmocniej się zmieniało. Wskaźnik “mówią o tym” także.
Zobacz również
Wyraźnie widać, że we wrześniu wszystkie strony odnotowały wzrost zaangażowania użytkowników Facebooka w treści na stronach. Trend ten nie utrzymał się jednak długo na największych stronach świata i wraca do stanu sprzed zmian w sposobie liczenia Edge Rank.
Trend ten dotyczył zarówno największych fan page’y na świecie jak i w Polsce (choć miał trochę inne natężenie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dlaczego wskaźnik “mówią o tym” jest tak istotny? Pokazuje on jak często fani wchodzą w interakcję z marką na fan page’u i poza nim. Osoba uznana za taką, która “mówi o tym” to ktoś, kto:
- polubił stronę
- napisał post na stronie
- napisał komentarz na stronie
- polubił post
- podzielił się nim
- wziął udział w ankiecie (gdy były one jeszcze dostępne dla moderatorów stron)
- odpowiedział na wydarzenie utworzone przez stronę
- otagował stronę na zdjęciu
- wystawił rekomendację strony
- zameldował się w miejscu związanym ze stroną
- wspomniał o stronie w swoim poście
- odpowiedział na ofertę
Wskaźnik “mówią o tym” można więc nazwać wskaźnikiem aktywnego zasięgu, który pokazuje liczbę osób, które weszły w interakcję z marką na Facebooku. Jest to wskaźnik, na którym marki powinny się koncentrować bardziej niż na zasięgu pasywnym, pokazującym liczbę unikalnych użytkowników, którym wyświetlona została jakaś treść związana z marką.
Oskar Berezowski, Lead analyst, Cheesecat.com