fot. Materiały prasowe Publicis Worldwide Poland
Publicis Worldwide Poland postanowił rozpocząć społeczną dyskusję na ten temat i oddaje głos Romom w przestrzeni miejskiej.
Zobacz również
Na ulicach Warszawy pojawiły się billboardy nawołujące technologicznych gigantów – Google, Metę i Netflixa – do poprawy ich usług i produktów, tak, by były one bardziej inkluzywne oraz uwzględniały osoby o narodowości romskiej. Hasło przewodnie kampanii to #StopRomofobii. Apel do Mety o uzupełnienie biblioteki emoji o romską flagę został wyświetlony przy Rondzie Daszyńskiego.
fot. Materiały prasowe Publicis Worldwide Poland
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Propozycja projektu pierwszego w historii firmy Google romskiego Doodle’a pojawiła się na ulicy Towarowej. Rysunek mógłby się pojawić na stronie głównej wyszukiwarki 5 listopada, w Międzynarodowy Dzień Języka Romskiego. Projekt Doodle’a został skonsultowany ze znaną romską artystką Małgorzatą Mirgą-Tas.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W sąsiedztwie muralu Netflixa, znajdującym się na skrzyżowaniu ulic Kruczej i Alei Jerozolimskich, wyświetlono wiadomość nawiązującą do popularnego serialu „Infamia”, który powiela wiele stereotypów na temat Romów. Billboard wzywa Netflix do pokazania tej grupy etnicznej bez krzywdzących ją uprzedzeń.
fot. Materiały prasowe Publicis Worldwide Poland
Walka ze stereotypami jest możliwa dzięki popularyzowaniu romskiej kultury i jej społeczności. Zachęcamy Metę, Google i Netflixa, aby w tym pomogli i podjęli działania, dzięki którym Romowie będą mogli w pełni korzystać z ich usług i produktów – mówi Joanna Karwowska-Koza, Strategy & Growth Director Publicis Worldwide Poland.
Karolina i Karol Kwiatkowscy z Centralnej Rady Romów dodają:
Według danych zebranych podczas Narodowego Spisu Powszechnego w 2021 roku ponad 13 000 osób zadeklarowało swoją przynależność etniczną jako romską. Romowie, w całej różnorodności, są największą mniejszością etniczną w Europie i borykają się z ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Możemy mówić o zjawisku tzw. romofobii. Jej skutkami są m.in. dyskryminacja, długotrwałe bezrobocie, brak opieki zdrowotnej, utrudniony dostęp do edukacji czy wynajęcia mieszkania.
Billboardy powstały dla Centralnej Rady Romów w Polsce. Za realizację kampanii odpowiadają agencje należące do Publicis Groupe: Publicis Worldwide Poland jest autorem koncepcji kreatywnej oraz strategii, natomiast planowaniem i zakupem nośników zajął się Spark Foundry.