Wśród kibiców sportu mężczyźni stanowią zdecydowaną większość – 71%. Kibic sportu to nadal najczęściej mężczyzna w szerokim przedziale wiekowym między 25-tym a 59-tym rokiem życia. Nie oznacza to jednak, że kobiety nie mają swoich ulubionych dyscyplin. Kobiety stanowią pokaźną grupę wśród fanów gier zespołowych, z wyłączeniem piłki nożnej, a także skoków narciarskich i lekkoatletyki. Analizując TOP 10 dyscyplin zdecydowanie najniższy odsetek kobiet jest wśród kibiców sportów walki oraz sportów związanych z motoryzacją.
Porównując wyniki dzisiejsze z wynikami sprzed dziesięciu lat, wyraźnie widać, że odsetek kobiet w strukturze kibiców istotnie wzrósł w różnych dyscyplinach, m.in.:
Zobacz również
- Siatkówka (obecnie 44% versus 27% w 2009 roku)
- Skoki narciarskie (obecnie 45% versus 24% w 2009 roku)
- Piłka nożna (obecnie 35% versus 19% w 2009 roku)
- Rajdy samochodowe (obecnie 29% versus 16% w 2009 roku)
- Boks (obecnie 24% versus 14% w 2009 roku)
Patrząc na poszczególne dyscypliny i strukturę wiekową ich kibiców to w przypadku niemal każdej dyscypliny z pierwszej dziesiątki najwyższy odsetek stanowią mężczyźni w wieku 45-59 lat.
Duży odsetek młodszych kibiców w wieku 25-34 lata mają takie dyscypliny jak boks i sporty walki MMA, natomiast osoby w wieku 35-44 lata stanowią istotny odsetek wśród kibiców Formuły 1 i rajdów samochodowych.
– Dziesięć lat temu sportem najbardziej interesowały się osoby z przedziału wiekowego 25-34 lat, czyli obecni 40-latkowie, co ma swoje odzwierciedlenie w dzisiejszych wynikach. Sport ma zdecydowanie najmniej kibiców wśród ludzi młodych oraz najstarszych. Zwłaszcza wskaźniki dla młodych powinny dawać do myślenia. Wiele lat temu oglądanie wydarzeń sportowych było jedną z niewielu rozrywek. Dzisiaj młode pokolenie może wybierać między kanałami na YouTubie, treściami w innych social mediach, platformami z tysiącem filmów, programów tematycznych czy seriali. Oferta rozrywkowa jest obecnie znacznie bogatsza i łatwiej dostępna niż kiedykolwiek. Dodatkowo najmłodsze pokolenie jest przyzwyczajone do krótkich form prezentacji contentu, a tradycyjne rozgrywki sportowe trwają dłużej. Dlatego ważne jest, aby wprowadzać bardziej przystępne formy rozgrywek, które byłyby atrakcyjne dla młodszego pokolenia. Jest to duże wyzwanie dla osób zajmujących się sportem – sport będzie musiał powalczyć o uwagę widza, a to jest coraz trudniejsze – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing