ARC Rynek i Opinia: Wśród kibiców sportu jest coraz więcej kobiet [raport]

Kobiety stanowią 29% kibiców sportowych, jednak są dyscypliny, w których ich odsetek jest niemal tak wysoki jak odsetek mężczyzn. Zdecydowanie najmniej zwolenników sportu jest wśród osób z najmłodszych i najstarszych grup wiekowych –wynika z najnowszego raportu Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia.
O autorze
1 min czytania 2020-02-06

Wśród kibiców sportu mężczyźni stanowią zdecydowaną większość – 71%. Kibic sportu to nadal najczęściej mężczyzna w szerokim przedziale wiekowym między 25-tym a 59-tym rokiem życia. Nie oznacza to jednak, że kobiety nie mają swoich ulubionych dyscyplin. Kobiety stanowią pokaźną grupę wśród fanów gier zespołowych, z wyłączeniem piłki nożnej, a także skoków narciarskich i lekkoatletyki. Analizując TOP 10 dyscyplin zdecydowanie najniższy odsetek kobiet jest wśród kibiców sportów walki oraz sportów związanych z motoryzacją.

Porównując wyniki dzisiejsze z wynikami sprzed dziesięciu lat, wyraźnie widać, że odsetek kobiet w strukturze kibiców istotnie wzrósł w różnych dyscyplinach, m.in.:

  • Siatkówka (obecnie 44% versus 27% w 2009 roku)
  • Skoki narciarskie (obecnie 45% versus 24% w 2009 roku)
  • Piłka nożna (obecnie 35% versus 19% w 2009 roku)
  • Rajdy samochodowe (obecnie 29% versus 16% w 2009 roku)
  • Boks (obecnie 24% versus 14% w 2009 roku)

Patrząc na poszczególne dyscypliny i strukturę wiekową ich kibiców to w przypadku niemal każdej dyscypliny z pierwszej dziesiątki najwyższy odsetek stanowią mężczyźni w wieku 45-59 lat.

Duży odsetek młodszych kibiców w wieku 25-34 lata mają takie dyscypliny jak boks i sporty walki MMA, natomiast osoby w wieku 35-44 lata stanowią istotny odsetek wśród kibiców Formuły 1 i rajdów samochodowych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Dziesięć lat temu sportem najbardziej interesowały się osoby z przedziału wiekowego 25-34 lat, czyli obecni 40-latkowie, co ma swoje odzwierciedlenie w dzisiejszych wynikach. Sport ma zdecydowanie najmniej kibiców wśród ludzi młodych oraz najstarszych. Zwłaszcza wskaźniki dla młodych powinny dawać do myślenia. Wiele lat temu oglądanie wydarzeń sportowych było jedną z niewielu rozrywek. Dzisiaj młode pokolenie może wybierać między kanałami na YouTubie, treściami w innych social mediach, platformami z tysiącem filmów, programów tematycznych czy seriali. Oferta rozrywkowa jest obecnie znacznie bogatsza i łatwiej dostępna niż kiedykolwiek. Dodatkowo najmłodsze pokolenie jest przyzwyczajone do krótkich form prezentacji contentu, a tradycyjne rozgrywki sportowe trwają dłużej. Dlatego ważne jest, aby wprowadzać bardziej przystępne formy rozgrywek, które byłyby atrakcyjne dla młodszego pokolenia. Jest to duże wyzwanie dla osób zajmujących się sportem – sport będzie musiał powalczyć o uwagę widza, a to jest coraz trudniejsze – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się