Arieta Prusak (100% Retail & Fashion): Polska branża mody ma się świetnie i cały czas się rozwija

Arieta Prusak (100% Retail & Fashion): Polska branża mody ma się świetnie i cały czas się rozwija
Uczestnicy mówią tym samym branżowym żargonem, mierzą się z tymi samymi wyzwaniami. W bardzo nieformalnej atmosferze zawierane są znajomości biznesowe na lata, a tak właśnie rozwija się ta „hermetyczna branża” – o 100% Retail & Fashion opowiada Arieta Prusak, współorganizatorka wydarzenia.
O autorze
5 min czytania 2018-10-05

W dniach 11-12 października 2018 w Sopocie odbędzie się 100% Retail & Fashion – konferencja dedykowana branży odzieżowej, obuwniczej i bieliźnianej. Tematy konferencji to m.in. globalne trendy, które kształtują przemysł odzieżowy (4F), niezbędne działania offline i online, przyciągające klientów (Medicine), Customer and Sales Experience (Risk Made In Warsaw), wpływ influencer marketingu na sprzedaż w modzie (Modny Tata) i marketing crossowy liderów social media w branży fashion (DeeZee).

Uwaga! Jako patron medialny mamy 1 zaproszenie na wydarzenie – szczegóły w newsletterze wysyłanym w niedzielę 7 października. Na odpowiedzi czekamy do poniedziałku do godziny 10:15.

O aktualnych trendach, kondycji polskiej branży modowej i narzędziach promocji, w które warto zainwestować w 2019 roku opowiada Arieta Prusak, współorganizatorka 100% Retail & Fashion.

Według zapowiedzi 100% Retail & Fashion to konferencja dla branży fashion wyprzedzająca aktualne trendy. Czy wszystkie zachodnie trendy sprawdzają się w Polsce? Które są najbardziej przereklamowane?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zdecydowanie nie wszystkie trendy wykorzystywane na rynkach zachodnich sprawdzają się w Polsce, nie wszystkie mają też wpływ na nasz rynek. Mocno odbiegamy od zachodu pod kątem korzystania z usług click and collect. Nasuwa się na myśl brak rozwoju platformy Amazon. Niewątpliwie wymusiłoby to wiele zmian pod kątem chociażby czasu dostawy. Brak Amazona oznacza również brak polskiej wersji Amazon echo i konieczności dostosowania doświadczeń zakupowych do głosowych asystentów.

Mówiąc o doświadczeniach zakupowych, z pewnością możemy stwierdzić, że waga customer experience dotarła do naszych producentów. Marki coraz częściej zwracają uwagę i inwestują w projektowanie całkowitych i jak najbardziej pozytywnych ścieżek zakupowych klientów, co przekłada się na wymierne wyniki finansowe. Łączy się z tym także wdrażanie rozwiązań omnichanel, ułatwiających zakupy bez względu na miejsce, czas i przestrzeń online czy offline.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przereklamowane narzędzia? Dedykowane aplikacje mobilne i wirtualne przymierzalnie online. Kilka lat temu wiele marek rozpoczęło inwestowanie w te rozwiązania, ale nie widzimy spektakularnych wyników, którymi branża fashion chwaliłaby się na dużą skalę.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jak ocenia Pani kondycję polskiej branży mody? Jakie zmiany muszą wprowadzić właściciele polskich marek, aby ich biznes dobrze funkcjonował na rynku?

Polska branża mody ma się świetnie i cały czas się rozwija. W roku 2022 roku wartość tego sektora handlu wyniesie 43,2 mln zł. Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami i coraz więcej wydają na modę. Ta świadomość przekłada się również na wyższe wymagania wobec marek. Jakie zmiany muszą wprowadzić właściciele polskich marek? Dostosowywać się do pokolenia Millenialsów i Z, które do 2020 roku stanowić będą 70% siły roboczej, a co za tym idzie wydawać najwięcej pieniędzy na tę kategorię. Czego oczekują od marek? Transparentności, doceniania konsumentów na każdym kroku, budowania z nimi relacji w online i w przestrzeni sklepów, które nie mogą być tylko przestrzeniami zalegających ton ubrań. Najlepiej kierunek, w którym idziemy udowadniają koncepty takie jak & Other stories, czy pilotażowe sklepy H&M, w których organizowane są zajęcia pilatesu i wstawiane ekspresy do kawy, a także Zara, w której zamawiać można tylko online. Z marketingowego punktu widzenia oznacza to, że nie wystarczy już prześcigać się w oryginalnych czy szokujących kampaniach, a projektować trzeba cały proces zakupowy przez budowanie doświadczenia klienta. Dla biznesów funkcjonujących od lat w konkretnych strukturach jest to często duże wyzwanie i zmiana kultury organizacyjnej. Są to jednak zmiany nieuniknione.

W jakie narzędzia promocji warto zainwestować w 2019 roku?

Zdecydowanie narzędzia do marketing automation. Odpowiednio zaprojektowane rozwiązania pozwalają generować świetne wyniki sprzedażowe. Trzeba jednak pamiętać o tym, że żadna automatyzacja nie zastąpi spójnej i wiarygodnej opowieści, którą marka chce za pomocą tych nowych narzędzi opowiedzieć. Marketerzy mają w tym momencie ogromne możliwości, dzięki masie danych, które mogą zbierać i analizować przez social media, łączenie e-commerce ze sklepami stacjonarnymi, kartami lojalnościowymi. Ważne jest jednak to, by w tym gąszczu danych nie zgubić esencji marki, więc jeśli jest jedna jedyna rzecz, w którą marka powinna zainwestować to odświeżona i dostosowana do aktualnego odbiorcy strategia komunikacji. To gwarancja, że każda złotówka wydana na marketing będzie dobrze wydana.

Mówi się, że polska branża mody jest dość hermetyczna, że nikt nie chce dzielić się wiedzą na temat budowania biznesu. Konferencja udowadnia, że jest inaczej. Czy to sygnał zmiany?

Zdecydowanie tak uważam. Branża modowa jest jedną z najszybciej adaptujących trendy, bo to właśnie za pomocą stroju najszybciej wyrażamy społeczne nastroje czy zmiany. A co za tym idzie, cała branża musi się zmieniać. Podczas 100% Retail & Fashion stawiamy przede wszystkim na wymianę doświadczeń. Prelegenci dzielą się case studies i konkretnymi wynikami prowadzonych działań. Podczas networkingu i afterparty w nieformalnych rozmowach specjaliści wymieniają się swoimi doświadczeniami i wiedzą. Chcą sobie nawzajem pomagać, co z pewnością jest dla nich opłacalne. Często słyszymy, że po konferencji wprowadzają realne zmiany w swoich biznesach i właśnie po to przyjeżdżają do Sopotu. Mamy nadzieję, że przez tych kilka lat dołożyliśmy swoją cegiełkę do tej zmiany.

Których polskich młodych marek działania uznaje Pani za najbardziej inspirujące?

To niesamowite, a jednocześnie wielki powód do dumy: obie marki wystąpią z prelekcjami na naszej konferencji: KorneliaRataj pokazuje, że nie trzeba mieć wielkich budżetów marketingowych, a kiedy produkt jest idealnie dopracowany i co najważniejsze, spójnie opakowany, znajdzie swoich odbiorców. Risk Made in Warsaw na rynku jest od kilku lat i choć marka od dawna nie ogranicza się do szarej dresowej bluzy, to jednak cały czas opowiada swoją historię w spójnym story i dzięki temu ma jedną z bardziej zaangażowanych społeczności online.

Jak konferencja różni się od innych podobnych wydarzeń organizowanych dla branży mody?

Tym, co zdecydowanie wyróżnia 100% Retail & Fashion jest nawiązywanie trwałych biznesowych relacji. Uczestnicząc w wielu branżowych wydarzeniach zauważyliśmy jedno: w przerwach wszyscy, mówiąc kolokwialnie, siedzą w telefonach, załatwiając bieżące sprawy. Postanowiliśmy to zmienić, bo bardzo wierzymy w to, że nic tak nie buduje innowacji w biznesach jak wymiana wiedzy i doświadczeń. Dlatego cały program merytoryczny obudowujemy wokół networkingu, który znaczy o wiele więcej niż klasyczna wymiana wizytówek. Angażujemy trenera, który już przed pierwszą przerwą kawową prowadzi 1,5 godziny warsztatów, podczas których wszyscy uczestnicy znają się już bezpośrednio i przechodzą na Ty. To zdecydowanie ułatwia dalszą komunikację i buduje całą atmosferę wydarzenia. Najlepiej świadczy o tym fakt, że na afterparty pojawia się 80% gości. Zresztą, samo miejsce czyli Sopot wybraliśmy również w tym celu, by w kameralnej i inspirującej atmosferze rozmawiać o modzie. Cieszymy się, że udaje nam się oderwać menedżerów od warszawskich biurek 😉

Dlaczego konferencja 100% Retail & Fashion jest tak wartościowa dla marketerów? Czego nowego mogą się oni dowiedzieć dzięki temu wydarzeniu?

Wszystkie case studies, poruszane zagadnienia, nowe rozwiązania technologiczne, każdy przykład prezentowany na scenie dotyczy stricte branży modowej. Osoby, które uczestniczą w 100% Retail & Fashion mówią tym samym językiem, używają tego samego branżowego żargonu, mierzą się z tymi samymi problemami i wyzwaniami. Staramy się tak ułożyć program, by pokryć wszystkie zagadnienia w pracy marketerów w branży modowej od visual merchandisingu i sesji zdjęciowych, przez trendy social, innowacje e-commerce po zagadnienia prawne. Dzięki temu mamy pewność, że uczestnicy wydarzenia wracają z Sopotu w 100% zainspirowani i z wiedzą z zakresów, które być może ze względu na codzienne obowiązki zaniedbali. No i jeszcze jedno: z nowymi kontaktami na Facebooku, LinkedInie i Instagramie – podczas konferencji w bardzo nieformalnej atmosferze zawierane są znajomości biznesowe na lata, a tak właśnie rozwija się ta, jak wspomnieliście „hermetyczna branża” przez bezpośrednie relacje i rekomendacje.

Arieta Prusak

CEO agencji kreatywnej MOXIE. Tworzy i wdraża spójne strategie komunikacji dla branży fashion i lifestyle. W marketingu projektuje usługi nastawione na doświadczenie klienta (service design). Zawsze na bieżąco z trendami, szczególnie w digital marketingu. Od ponad 3 lat zarządza działem marketingu QUIOSQUE. W tym czasie zespół, za który odpowiada wdrożył m.in.: nową strategię komunikacji, program lojalnościowy, spersonalizowaną komunikację z klientem i kampanie w social mediach, które przekładają się na zwiększenie rozpoznawalności oraz sprzedaży w sieci retail i e-commerce marki.