Zdjęcie royalty free z Fotolia
Czy nie zastanawia Was jednak fakt, że coraz rzadziej używa się słowa „innowacyjność” do określenia kampanii, które pojawiają się w tzw. tradycyjnych mediach? Kiedy ostatnio słyszeliście o innowacyjnej reklamie radiowej albo o innowacyjnym ogłoszeniu w gazecie? Czy to znaczy, że innowacyjny ATL to oksymoron, a innowacyjne mogą być już tylko działania w digitalu? Moim zdaniem zupełnie niesłusznie odbiera się cechę innowacyjności mediom, które są z nami od dziesięcioleci. Przykłady? Proszę bardzo.
Zobacz również
Peruwiański University of Engineering and Technology, aby przyciągnąć do siebie nowych studentów wystawił na obrzeżach Limy innowacyjny billboard, który oprócz informowania o naborze na studia techniczne pokazywał, do czego tą wiedzę można wykorzystać. A można wiele. Na przykład stworzyć innowacyjne urządzenie, które w miejscu, gdzie praktycznie nie ma wód gruntowych, pobiera wilgoć z powietrza i produkuje wodę.
Albo innowacyjny citylight dla francuskiego sklepu online z ubraniami. Nośnik, na którym ubrana w modne ciuchy piękna modelka zachęcała do kupienia najnowszej kolekcji, został wymyślony jako coś znacznie więcej, niż zwykły citylight. To urządzenie, na którym wyświetlany layout (modelka w ubraniu) sprzężony był ze stacją pogodową. Zatem w czasie deszczu citylight polecał parasole, w zimne wieczory płaszcze, a w ciepłe dni zwiewne sukienki.
Albo przykład z Hiszpanii. Innowacyjny outdoor, którego zadaniem było przeciwdziałanie przemocy dorosłych w stosunku do dzieci. Nośnik został zaprojektowany tak, aby mijający go dorośli mogli zobaczyć na nim komunikat o tym ważnym problemie, ale mijające ten sam nośnik dzieci, widziały na nim numer infolinii, pod którym w razie potrzeby mogą uzyskać pomoc.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Albo innowacyjne ogłoszenie w magazynie WIRED. Na pozór zwykła prasowa reklama pokazująca, że nowy smartfon, oprócz całego mnóstwa technicznych gadżetów, ma jeszcze różnokolorowe obudowy. Niby nic takiego, ale kreatywnym udało się w znaleźć sposób, aby pokazać, że smartfon na ogłoszeniu prasowym FAKTYCZNIE zmienia kolory. Wystarczy tylko nacisnąć kolorowy punkt w gazecie, a telefon natychmiast zmieniał się z czerwonego w niebieski i z zielonego w szary. Można być innowacyjnym w princie? Można.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
A w radiu? Czy da się być innowacyjnym w tak starym medium jak radio? Tak. I wystarczy do tego 15 sekund. Jeden z dealerów BMW, za pośrednictwem rozpoznającej głos aplikacji Siri (bezdotykowy asystent w smartfonach Apple), wpisał w kalendarze ludzi słuchających spotu dokładną datę dni otwartych, trasę dojazdu i aby upewnić się, że wszyscy słuchacze radiówki na dni otwarte dotrą, ustawił im w smartfonach odpowiednie przypomnienie o tym wydarzeniu. Zwykły spot radiowy, a taki innowacyjny, prawda?
Czy zatem można być innowacyjnym w ATLu? Można. Przykładów innowacyjności w tradycyjnych mediach jest całe mnóstwo i wierzę, że będzie ich więcej. Bo innowacyjność, to nic innego, jak kreatywność, która przecież żywi się wszystkim dookoła. A skoro przez tyle lat żywiła się kulturą, sztuką, socjologią i psychologią, to teraz równie łatwo może pożywić się i technologią. Smacznego!
PS
Zachęcam do zgłaszania innowacyjnych kampanii do konkursu Innovation Award Media Trendy. Czekamy na wszelkie przykłady innowacji w każdych mediach.
NowyMarketing jest patronem medialnym konkursu Innovation Award Media Trendy.