Bądź inwestycją, a nie kosztem. Zoptymalizuj budżet marketingowy

Bądź inwestycją, a nie kosztem. Zoptymalizuj budżet marketingowy
Marketing to inwestycja. W markę, jej rozpoznawalność, zainteresowanie klientów, mikro i makro konwersje, a w rezultacie… wyższe wyniki sprzedażowe i finansowe. Jednak to, czy ta inwestycja się zwróci, zależy od tego, czy mądrze wydamy środki i zoptymalizujemy budżet marketingowy. W jakie działania inwestować, jak podzielić środki, by zyskać, a nie stracić?
O autorze
5 min czytania 2023-12-18

Z jednej strony widzimy komunikaty GUS dotyczące coraz niższej inflacji, z drugiej słyszymy o kolejnych obniżkach stóp procentowych i poprawie sytuacji ekonomicznej w Europie. Teoretycznie za chwilę powinniśmy odczuć ulgę i swobodniej dysponować naszymi budżetami. No właśnie. Teoretycznie. Zanim faktycznie odczujemy ożywienie koniunktury gospodarczej, zauważymy rosnące przychody i zmianę w zachowaniach konsumentów… Zaplanujmy przyszłoroczny budżet marketingowy strategicznie. 

Jak zoptymalizować wydatki, żeby zapewnić sobie maksimum korzyści z podejmowanych działań i  realnie podnieść wyniki biznesowe?

Stwórz plan

Brzmi jak banał? Banał, którego nie opanowało zbyt dużo firm z sektora B2B, co można zaobserwować w chaotycznych lub doraźnych działaniach ad hoc. W marketingu nie ma miejsca na przypadek. Plan to taktyka Twoich działań, dlatego zachęcam Cię do opracowywania rocznych action planów, które będą zawierać bardziej szczegółowo rozpisane działania niż sam wykaz proponowanych akcji. Warto się do tego przyłożyć. Traktuj go jak mapę, która wskaże dokładny kierunek, poprowadzi nas przez cały kolejny rok.

ZaprzyjAIźnij się z AI

Nie, nie chodzi mi o wykreowanie sobie towarzysza marketingowych zmagań (chociaż dziś jest to możliwe). Już najwyższy czas poznać możliwości sztucznej inteligencji i sprawdzić, jak AI może wesprzeć Twój biznes. To kolejny uwalniacz czasu po marketing automation. Choć w temacie AI wciąż więcej jest niewiadomych niż pewników, z pewnością umiejętność korzystania z modeli LLM będzie ważną kompetencją przyszłości. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Według badań firmy Gartner, do 2025 roku ponad 30% wiadomości wysyłanych przez duże organizacje będzie generowanych automatycznie przez sztuczną inteligencję. AI będzie wykorzystywane do obsługi klienta i komunikacji z konsumentami. Ale zanim dojdziemy do rozwiązań, w których sztuczna inteligencja zabierze nam pracę (spokojnie, myślę, że nadal będziemy niezbędni w zarządzaniu tymi procesami), sprawdź w jaki sposób sztuczna inteligencja może ułatwić Twoją codzienną pracę już dziś. Ilu ekspertów popularyzujących tematykę AI, tyle polecanych narzędzi czy udogodnień. Poszukaj i zobacz, co najlepiej sprawdzi się u Ciebie. 

Mądrze wydaj nadwyżkę tegorocznego budżetu 

Na pewno zostały Ci jeszcze niewykorzystane środki. Jakaś kampania nie wypaliła, nie poszliście na event, zrezygnowaliście ze współpracy z agencją SEO, zaplanowaliście o jedną akcję za dużo. Zdarza się. Prawdziwą sztuką jest teraz tych środków nie zmarnować. Dlatego zapomnij o nieprzemyślanych zakupach. Na bazie swojego planu (patrz punkt pierwszy) pomyśl, jak możesz wydać tegoroczne środki, by wykorzystać je po nowym roku. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jedni „zamrażają” pozostały budżet, zlecając zadania na przyszły rok u agencji digitalowych, PR-owych lub 360. Nie jest to może rozwiązanie idealne, ale jest relatywnie proste i często praktykowane. Przelanie środków „z góry” może się wiązać z problemami podatkowo-księgowymi (np. zaliczeniem wydatku na konkretną usługę jako koszt uzyskania przychodu firmy). Lepiej poszukać innego sposobu na wykorzystanie zaoszczędzonych środków, by mogły „pracować” w kolejnym roku. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W takim razie co w zamian?

Zakup gadżetów i nagród rzeczowych? Równie ryzykowne rozwiązanie. Zgromadzenie dużych zapasów generuje dodatkowe problemy – zarówno pod kątem ich przechowywania, magazynowania, jak i późniejszej logistyki. Może się bowiem okazać, że aktualne oszczędności zamienią się w… obciążenia i koszty. 

Zabezpiecz nagrody, których pożądają klienci

Poszukaj rozwiązania, które umożliwi skorzystanie z obecnych środków w dłuższej perspektywie. Pozwoli elastycznie wykorzystać budżet w ramach planowanych działań z zakresu marketingu i wsparcia sprzedaży. Nie wygeneruje późniejszych kosztów, a pozwoli uzyskać ulgę np. na kosztach VAT lub innych rozliczeniach. 

Takie możliwości dają nagrody pieniężne w formie kart przedpłaconych czy eVoucherów. Nie przysparzają organizatorom akcji problemów, a dla uczestników są motywacją do zaangażowana w akcję. 80% badanych przyznaje wprost – to właśnie nagrody pieniężne są tym czynnikiem, który zachęca ich do udziału w akcjach. Cenią je za wolność wyboru i swobodę wydania, nieograniczoną dostępność. Takie ekstra środki na kartach przedpłaconych mogą być wydane na małe (lub duże!) przyjemności czy podreperowanie domowego budżetu. 

Nagrody pieniężne to sygnał wysyłany od marki do rynku: rozumiemy i wspieramy aktualne potrzeby klientów.

Postaw na utrzymanie i lojalizację klientów

O wiele łatwiej trafić z naszym przekazem do osób, które już znają markę, prawda? Zderzyły się z nią, coś zamówiły, być może nawet były zadowolone i poleciły ją znajomym, bliskim. Dlatego zbierajmy zgody marketingowe, planujmy komunikację do naszych klientów, utrzymujmy relacje, przyciągnijmy ich ponownie zniżką na następne zakupy, punktami w programie lojalnościowym, atrakcyjną nagrodą do zdobycia tylko dla stałych klientów. Lojalizowanie klientów jest jednym z najbardziej podstawowych działań, a jednocześnie najskuteczniejszych. Z kolei najtrudniejsze, a zarazem najdroższe, jest pozyskanie nowego klienta. To do 7x więcej niż utrzymanie tego, którego już mamy. 

Szybko zmieniający się świat, dynamiczny rozwój, mnogość kanałów dotarcia  to wyzwanie dla marketerów. Dziś nie wystarczy komunikat. To musi być skuteczny, odpowiednio zbudowany i dostarczony do dobrze targetowanej grupy odbiorców przekaz. Tworzony w oparciu o dane dotyczące zachowań i preferencji klientów, który odpowiada na ich realne, aktualne potrzeby. Taki, który trafi wprost, nie rozbije się o pozostały szum informacyjny i nie zostanie oceniony jako spam. Umiejętność wymiany informacji, budowania relacji, pozostawanie w stałym kontakcie i wzajemne zaufanie, to wartości, za którymi dziś podążają marki.

Parafrazując cytat mówiący, że najlepszą reklamę robią zadowoleni klienci – najwyższą sprzedaż zapewnią stali klienci. Wykorzystaj lojalizację klientów, jako jeden z elementów optymalizacji budżetu marketingowego.

Ustal ROI z działań marketingowych 

Zwykle nasze plany są ambitne i dość kolorowo rysują działania na kolejny rok. Gdy przychodzi do realizacji – bywa różnie. A na czas podsumowań i wyników… często nie mamy już przestrzeni i siły lub odwagi, aby zmierzyć się z niezadowalającymi efektami. Zupełnie niepotrzebnie. Marketingowe porażki mogą być dla nas cenną lekcją. Analiza, gromadzenie danych i wyciąganie wniosków np.: ze wskaźnika konwersji, kosztu pozyskania klienta czy zwrotu z inwestycji, pozwoli zidentyfikować obszary wymagające optymalizacji. A dalej, wprowadzić odpowiednie zmiany, które wpłyną na poprawę wyników w przyszłym roku.

Dlatego na początku określ miary lub wskaźniki skuteczności, spójne ze strategią biznesową i marketingową. A następnie, za każdym razem, weryfikuj podejmowane działania. Jeśli coś się nie sprawdziło, w przyszłym roku zmień to! Wyjdź poza schemat, spróbuj nowych kanałów dotarcia, poszukaj innych punktów styku na liniii marka-klient. Na jakie rozwiązania postawić? Śledź trendy, analizuj dane z rynku i najnowsze raporty. Również te dotyczące prognoz na 2024 rok. 

Eksperymentuj z nowymi formami przekazu

Pierwszy z brzegu przykład: podcasty. Ostatnie statystyki Apple i Spotify ukazują rankingi popularności podcastów z tego roku. A ta kategoria przekazu stale rośnie w siłę. Jak wynika z raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” co piąty internauta regularnie słucha podcastów, a ich zasięg tygodniowy wśród użytkowników sieci w naszym kraju w 2022 roku wyniósł 21%. Ponad 70% badanych twierdzi, że akceptuje odcinki lub podcasty sponsorowane przez markę, a także polecanie przez twórców konkretnych brandów. Ponad 60% respondentów deklaruje gotowość do słuchania odcinków lub serii tworzonych przez markę (tzw. branded podcast), a prawie połowa – spotów emitowanych przy podcastach. 

Wykorzystasz ten potencjał? My już wystartowaliśmy z cyklem videocastów Sales & Marketing Power by Pluxee. Chętnie dzielimy się z naszymi odbiorcami ekspercką  wiedzą, zapraszamy do rozmów cenionych ekspertów-praktyków marketingu, trade marketingu, sprzedaży i retail. Zobacz i posłuchaj.

Nie wiemy, co czeka nas w 2024 roku. I choćbyśmy nie wiem jak dużo analiz tworzyli, wróżyli z liczb (bądź fusów) – nie jesteśmy w stanie przewidzieć przyszłości. Możemy jedynie snuć domysły i mnożyć spostrzeżenia na podstawie tegorocznych wydarzeń. Ale to, na co mamy wpływ, to rozsądne zaplanowanie przyszłorocznych działań i zagospodarowanie aktualnej nadwyżki budżetu z korzyścią na kolejne miesiące.

Artykuł reklamowy powstały przy współpracy z Pluxee.