fot. Instagram.com/Banksy
Banksy zamieścił w mediach społecznościowych post, który wskazuje, że popularna marka odzieżowa wykorzystała jego grafiki bez pozwolenia, naruszając prawa autorskie. Artysta skierował swój wpis do „wszystkich złodziei sklepowych” i zachęcił ich do wizyty w salonie Guess przy Regent Street. W poście pojawiło się także zdjęcie przedstawiające tamtejszą witrynę. Na manekinach prezentują się ubrania ze znanymi ilustracjami, a za nimi, na ścianie, widnieje postać znana z grafiki „Flower Thrower”.
Zobacz również
Poczęstowali się moimi pracami bez pytania. Dlaczego więc nie mielibyście zrobić tego samego z ich ubraniami? – pisze Banksy na Instagramie.
Wyświetl ten post na Instagramie
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Guess odpowiada
Jak poinformowali przedstawiciele firmy, zarzuty są niesłuszne, ponieważ wykorzystanie grafik Banky’ego było zgodne z prawem. Guess wyjaśnia, że firma Brandalised, która współtworzyła kolekcję, posiada prawa do komercjalizacji i wykorzystania prac Banksy’ego na rozmaitych towarach.
Nie wiadomo, czy Banksy zatwierdził lub nawet wiedział o tej współpracy. Jeżeli o tym wiedział, to być może jego wypowiedź jest próbą stworzenia jakiegoś rodzaju kampanii marketingowej. Jeśli zaś nie wiedział, to najpewniej jest mocno zirytowany, zwłaszcza że mainstreamowe marki nie idą w parze z jego asystemowymi poglądami – powiedziała w rozmowie z BBC brytyjska prawniczka Liz Ward.
W reakcji na niepokojący post Banksy’ego, który mógł zostać odczytany jako namawianie do kradzieży, gigant odzieżowy postanowił tymczasowo zamknąć swój butik w Londynie przy Regent Street. Ponadto w pobliżu sklepu zauważono większą liczbę ochroniarzy, a kontrowersyjna witryna została zakryta.
Zdaniem dyrektora kreatywnego marki, kolekcja GUESS x Brandalised łącząca motywy znane z grafik Banksy’ego miała być sposobem na „okazanie wdzięczności” dla twórczości artysty.
Graffiti Banksy’ego miało fenomenalny wpływ na sztukę i do tej pory jest obecne w kulturze popularnej – mówił Paul Marciano, chief creative officer GUESS.
PS
Kilka lat temu Banksy przegrał walkę o prawa do własnej pracy – Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej orzekł, że dopóki ukrywa on swoją tożsamość, nie może rościć praw do swoich dzieł.